/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
nabostrid
Fra : peggy1
Vist : 2469 gange
20 point
Dato : 23-06-08 23:39

Min nabo siger at hun i følge loven har ret til at lægge rottegift ud, hvis min kat kommer ind på hendes grund.
Mit spørgsmål er, er det lovligt????

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 23-06-08 23:51

Citat
lægge rottegift ud

Hvor køber hun rottegift. Det kan ikke købes her i DK. af private personer.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-06-08 23:54

Kort og godt - nej.

Rottegift er mod rotter - og udlægges af den lokale skadedyrsbekæmpelse.

Katte er ikke skadedyr - men kan selvfølgelig være en plage. Og principielt har man som kæledyrsejer pligt til at holde kræet indenfor egen matrikel.

Accepteret svar
Fra : bøllebob

Modtaget 30 point
Dato : 23-06-08 23:57

Har hun sine oplysninger fra Dyreværnsloven? Selvom katte er så godt som lovløse (desværre!!!!) er der trods alt noget der hedder 'dyremishandling' og 'dyrplageri'. Prøv at kontakte Kattens Værn på Frederiksberg. (Dronning Olgas Vej 4, 2000 F, telefon 3888 1200).
Hilsen Morten

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-06-08 23:58

Her er lidt om hvordan naboen skal gribe sagen an, hvis din kat er til gene....
http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyheder/Fredericia/2008/01/18/091342.htm

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-06-08 00:07

Hvorfor fanden vil hun lægge rottegift ud til en kat...
Jeg kender da 10 bedre måder og dræbe en kat på...

Hun må vel selvom hvad hun opbevarer på sin grund så hvis hun nu har et hul og din kat falder ned i hullet og ik kan komme op så det jo ik hendes skyld sådan set men det da syndt for katten.
Du kunne jo holde din kat på din egen grund men der jo mange som har kat som aldrig kommer udenfor det bare skide syndt for kattene.

Kan du ikke lave et hegn af en slags sådan at katten ikke kan komme ud til din nabos side så kan det være den går ud i en anden retning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-08 00:21

Hun må sgu ikek lægge gift ud for katte, hvis hun vil aflive dine katte, skal hun få det gjort af en der er uddannet til at aflive dyr, og det må hun, hvis først hun har sagt til deg at hun vil gøre det.

Du har pligt til at holde din kat hjemme på egen grund, og lovgivning omkring katte, kan du læse her

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/kattelovgivning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-06-08 02:58

Jeg tror ikke at katten overhovedet vil tænke på at røre rottegiften.

En enkelt grund er et alt for lille revir til en kat, i modsætning til en velopdraget hund, det bør man tænke over inden anskaffelse, og tage forholdsregler, dette inbefatter fast hegn og ikke bare "hul i hækken", ligeledes bør man sætte værn op så katten ikke kan nå nabogrunden ved at hoppe op på carport eller skure der ligger tæt på skellet.

Jeg bor i terrassebyggeri og får også besøg af naboernes katte, trods at folk får pålæg om at lave kattehegn gør de det ikke.
En spand vand eller et sprøjt fra haveslangen får dem dog til at flygte med et rabalder og jeg ser dem ikke foreløbig.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-06-08 06:28

Få fat i loven "vej og markfred" evt. på kommunen.
Der står hvad hun skal gøre inden hun evt. skyder fremmed husdyr på hendes grund.

hawaii7

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-08 07:43

Hun kan bare skyde katten, det er lovligt.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-06-08 08:42

Ja, det står også i loven om vej og markfred.
Det skal dog først oplyses i den lokale ugeavis eller på anden måde.

hawaii7

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-06-08 09:56

Folk er da bindegale "din kat er på mine enemærker derfor må den dø " edre er også et andet spørgsmål om katte der skider Jamen så sæt dog en prop i røven på alle dyr

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-06-08 10:32

Citat
9. Hvad skal jeg gøre, hvis min hund har ædt rottegift?
Rottegift skal naturligvis udlægges, således at andre dyr end rotter ikke kan komme i forbindelse med giften. Det er således et krav, at rottegift normalt skal udlægges i de såkaldte foderkasser, hvilket bl.a. er med til at forhindre utilsigtede forgiftninger. Skulle det ulykkelige ske, at din hund alligevel er kommet til at æde rottegift, er det vigtigt, at du hurtigst muligt bringer hunden til dyrlæge. Er det muligt for dig at medbringe pakningen, hvori giften har været, vil det være det bedste. Hvis dette ikke er muligt, er det vigtigt, at du fortæller dyrlægen, at din hund har ædt rottegift, som indeholder blodkoagulationshæmmende stof, og at K1-vitamin kan benyttes som modgift.

Citat herfra http://glwww.mst.dk/kemi/04100000.htm

Men læs lige dette http://www.juraeksperten.dk/rottegift_til_kat.html

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-06-08 11:20

Hvis maboen har rotter, så må du passe på. Han har pligt til at lade rottejægeren udlægge gift for dem på lovlig vis; MEN kattene fanger og æder de syge forgiftede rotter. Det problem kender man på landet - hvor der er mad nok er der også rotter nok - derfor må man bekæmpe totterne med alle midler, dertil hører både rottegift og katte. Det er derfor man på landet giver sine katte nymalket sødmælk morgen og aften, det neutraliserer rottegift siger man.
Mange landmænd kan bevidne at deres katte dør hvis de ikke får rigeligt med sødmælk - mange katteejere i byerne påstår det modsatte.

Godkendelse af svar
Fra : peggy1

Dato : 24-06-08 12:49

Tak for svaret bøllebob.
Det var dejligt at du også gav en adresse hvor jeg kunne søge mere viden, og de var meget hjælpsomme.

Kommentar
Fra : peter1215

Dato : 20-02-09 10:33

Hold din møg kat inde