/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hår på planter ?
Fra : bublebee
Vist : 822 gange
100 point
Dato : 23-06-08 20:45

To spørgsmål
et: vores planter og ting i akvariet har fået nogle grønne "hår" - hvad skyldes dette.

to: min ene fisk har mistet halvdelen af halen, vokser denne ud igen eller dør han? han svømmer rimelig???

Stakkels fisk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-06-08 22:08

De grønne"hår" Må være grøønalger.
Der er for meget lys og næring i vandet.

Fisken der har mistet lidt af halen, er det en gubby? Den kan nok leveve

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-08 23:03

Det grønne hår er trådalger hvis de er ret lange , og noget pokkers skidt at slippe af med.

De kommer af for meget sollys på akvariet, eller også hvis nitratindholdet i vandet er for højt .

Fjern akvariet fra direkte sol, skift vandet efter grundig rens af akvariet og lad være med at ha' for mange fisk og at overfodre.

Hvis det er små "lådne" tråde der sidder i et tæt lag, er det måske penselalger, de breder sig også grundet overfodring.

Der er løsningen at skære ned på foderet, fjerne de angrebne plantedele, og hvis algerne også sidder andre steder....evt. på glasset o.s.v. skrabes de af og vandet skal skiftes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-08 23:05

Forresten, angående fisken der har mistet halen, det kommer an på, der kan være flere årsager:

At en anden fisk har bidt halen af den,

At den har svamp i halen så den er rådnet væk.
o.s.v.

Man kan ikke udtale sig om årsag og helbredelsesmuligheder uden at have set nærmere på fisken,

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-06-08 12:13

den har mistet ca halvdelen af sit det tynde tynde ude i halespidsen. Han svømmer rimelig fint, men det er ikke pga svamp elelr noget, en anden har været efter ham.
Vokser dette flotte stykke ud igen, eller bliver han bare hæmmet af dette ? Han skal jo heller ikke ligge og dø lige pludselig....sys dete r synd for den.

Men vores akvarie står ikke i sollys - men lyset i det er tændt fra 6 morgen til 22 aften, har dette noget at sige ?

Og hvordan nedsætter man nitratindhold i akvariet ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-06-08 12:14

fisken er en gul molly forresten

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-06-08 12:43

halen vokser ikke ud igen. Men jeg tror slet ikke de har nerver i det tynde af halen, så mærker den jo ikke at det gør ondt. Den mærker selvfølgelig hvis den er blevet dårligere til at svømme.
Nitratindholdet, kommer af føderesters indhold af Proteiner Når de forrådner dannes der kvælstof og amonium (nitrat). Alger- af alle slags - skal bruge tre ting: lys kvælstof og fosfor. De samme tre ting har akvarieplanter brug for, så planterne begrænser den del der bliver til algerne.
Postevand indeholder ikke meget næring (nitrat+fosfor) Destilleret eller jonbyttet vand slet intet; men du tilfører jo straks lidt med foderet igen. så sørg for at have rigeligt med planter og tag det der visner op igen, fordi rådnende plantedele også afgiver næring til vandet

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-06-08 13:24

prøvede igår at vaske de dele af (slot, skib osv) som det sad på samt klippe de dele af planterne som var meget begroede og som så dårlige ud, skal vi nedsætte tiden hvor lyset er tændt ?

Så det burde ikke påvirke min stakkels fisk, med den knap så flotte hale mere ;)

Andet end han har lidt sværere ved at svømme, men han får da mad osv.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-06-08 13:37

Ja det er slet ikke sikkert at du behøver at have lys på den her tid. Det kommer jo an påhvordan akvariet står i forhold til vinduer.Det kan godt være at du må prøve dig frem.
Hvis du ikke kan li at se på den fisk så er der kun et at gøre; Men jeg ville lade den leve, fordi der kam komme unger efter den der har lige så flotte haler som den havde.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-06-08 19:38

Nu er fisken så pludselig forsvundet - den er pist væk. Ledte hele akvariet igennem igår og væk er den. Kan de andre nu have ædt den eller ???

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-06-08 20:02

ja - den var svær!
Tor du ikke alligevel den ligger et sted. Det lyder som du har mange ting - mange steder den kan gemme sig! Kan den måske være hoppet ud? Være kommet ind i filteret?
Det er da mulligt at de andre har ædt den, hvis den er død.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-06-08 22:00

Har kigget, vendt alt osv - den er der bare ikke. Underlig fisk :)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-06-08 22:11

Ja den er nok hoppet ud, og katten har ædt den!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-06-08 20:06

hehe ja det kunne slevfølgelig godt være det der er galt :)

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 21-07-08 15:39

Tak for svaret dova.
Det hjalp at skifte halvt vand og klippe det af planterne med hår på :)
Og ikke så meget mad.

Kommentar
Fra : jonata

Dato : 30-09-08 19:57

Jeg havde også det problem i mit ene akvarie, købte en Argus og så var det problem løst, de spiser de grønnealger der sidder i kanten af bladene.

Kommentar
Fra : emil10001

Dato : 10-12-08 14:46

give dem noget gødning

Kommentar
Fra : emil10001

Dato : 10-12-08 14:47

den vokser ud igen halen bare vent