/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hvor hurtigt bruger man donor
Fra : burt28
Vist : 1201 gange
100 point
Dato : 23-06-08 20:40

hej

en lille diskussion herhjemme ....

en donor bliver kaldt på riget fordi man mangler blod ... han har en sjælden (knap så almindelig)
blodtype...

men er den sjælden ... der må jo være færre der skal bruge den type blod .. eller hvad...

hvor hurtigt bruger man det blod der bliver tappet ... det bliver vel forhåbentligt undersøgt på alle leder og kanter....

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 23-06-08 20:44

jeg ville spørge i blodbanken

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-08 20:46

Man bruger ikke blodet som det er når det tappes. Det laves til blodplasma og kan så lagres. Hvor længe ved jeg ikke, men det er da temmelig holdbart under de rette forhold.

Til dit første spørgsmål...
Ja det gir jo sig selv, at der ikke er så mange med den sjældne blodtype. Men man kan jo godt få brug for en hulens masse, hvis f.eks 10 personer med samme sjældne blodtype er kommet tilskade samtidig og kræver blod. (urealistisk lool)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-08 20:48
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-06-08 20:48

Her kan du læse om hvordan donorblod bliver screenet /undersøgt
http://www.bloddonor.dk/index.php?id=164

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-06-08 20:51

Du kan få en del svar her:http://www.bloddonor.dk/index.php?id=163
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-08 20:52

UANSET hvor sjælden en blodtype du har bliver INTET blod brugt direkte - det er forbudt....

Det er rent ud sagt "tjekket i hoved og r..".....

Holdbarhed kommer helt an på hvordan det "fryses/behandles"...

De kan være fra få døgn til måneder....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-06-08 20:52

Rigtig god forklaring her
http://www.bloddonor.dk/index.php?id=162

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 23-06-08 20:54

Klumme: Det gir vist ikke sig selv. Modtager- og givesystemet er ret indviklet... der er et specielt skema over det i gymnasiets biologibøger:D

Accepteret svar
Fra : Nanabanana

Modtaget 110 point
Dato : 23-06-08 20:56
Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-08 20:57

Nu har I snart vist ALLE siderne i det samme link, men mangler den vigtigeste

https://www.donornyt.dk/tilmelding.asp

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-08 20:59

Nanabanana

Så misforstod du mig vist, eller jeg udtrykte mig uklart. Når en blodtype er sjælden, hænger det jo sammen med at ikke så mange har den pågældende blodtype, og det som gir sig selv er, at så skal der heller ikke bruges så meget af det.....under normale omstændigheder. Var det tydligere??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-08 21:02

Spændende side Nanabanana.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 23-06-08 21:03
Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 23-06-08 21:05

Hm... Klumme, jeg mener ikke, at det er saa enkelt...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-08 22:27

Nejjjj jeg tror du har ret. Nu har jeg læst lidt om det, og ærlig talt, så kan jeg ikke hitte ud af det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-08 22:39

Hvad snakker I om

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-08 22:52

Hvor meget sprit der kan være i blod, før det ikke er blod mere Mr. Nysgerrig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-08 22:57

Nåhhhh

Ja det er vigtigt....

Der er forskel på at køre med sprit i blodet eller at køre med blod i spritten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-08 22:58

Mennn 3½ - 4 o/oo - så behøver du ikke spekulere så meget mere - det gør de efterladte...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-08 23:01

Jeg har da læst om en finne tror jeg det var, som var oppe på....7 promille tror jeg det var. Men de er osse seje og galvaniserede indvendig, og skal alligevel ikke tale

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-08 23:06

Ja - en "hærdet" når lidt mere

Bare spørg en "grønlænder"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-08 23:09

HEHEHE Ja det har jeg set på Thule. Spadefjæset havde tusket sig til en 1/1 flaske brændevin - han havde sikker brugt konen som betalingsmidel - Han skruede låget af..klemte det sammen og smed det væk... Det er PRO LOOL

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 23-06-08 23:23

Klumme: Ja... det er svært at hitte ud af... det er også derfor, jeg bare skriver, at det er indviklet;) vil ik rode mig ud i en mærkelig forklaring... ;) Fulgte ikke vildt godt med i biologi, må jeg indrømme... Men altså pointen er, at bare fordi jeg har en bestemt blodtype, betyder det ikke, at jeg kan optage den, eller i hvert fald noget i den stil... :) derfor er der meget brug for de sjældne blodtyper... vollapyk... :/

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-08 23:35

Til gengæld ved jeg hvad Volapyk er. Volapyk er et internationalt kunstsprog, lavet af en tysk præst i 1880, men det slog aldrig rigtig igennem. (det tro da pokker LOOL)

Herunder Fadervor på Volapyk:

Citat
O Fat obas, kel binol in süls,
paisaludomöz nem ola!
Kömomöd monargän ola!
Jenomöz vil olik,
äs in sül, i su tal.
Bodi obsik vädeliki givolös obes adelo.
E pardolös obes debis obsik,
äs id obs aipardobs debeles obas.
E no obis nindukolös in tentadi,
sod aidalivolös obis de bad.
Jenosöd!

Godkendelse af svar
Fra : burt28

Dato : 08-07-08 20:31

Tak for svaret Nanabanana.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 11-07-08 00:39

så lidt da:D