/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tilbygning til kolonihavehus
Fra : Smokei
Vist : 3702 gange
450 point
Dato : 21-06-08 22:39

Jeg er ved at planlægge en mindre tilbygning til mit kolonihavehus 3 x 3,5 m.. Det skal stå på stolpesten. og være med flat tag.
Havde forestillet mig at skelettet skulle bygges af reglar 50 x 100 m/m. Er der mon her en fagmand/tømrer eller selvbygger som kunne give mig nogle tip om hvordan jeg får startet.

Kan man starte med at læggen en rem af reglar på højkant på stolpestenene og så sætte de lodrette reglar til siderne på bjælkesko?

Jeg har været en del rundt om på nettet for at lede efter en evnt. tegning eller vejledning men
uden held.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-06-08 23:00

Jeg ville lægge en rem i samme tykkelse som regler men stolper og så lodrette regler sat med vinkler

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-06-08 23:00

Tykkelse/ bredde

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-08 23:07

45 x 95 reglar.lav det færdige skelet til en helvæg mens detligger ned. rejs detop og gør det fast hvor det skal stå. på samme måde med de næste vægge.
reglar pr max 60 cm. husk dobbelt toprem.herefter lægges spær op. sæt forskalling op inden du isolerer. det er lettest at gøre inden du lægger plader på taget.
tømreren

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-06-08 00:24

Til trimare46

Citat
husk dobbelt toprem

Jeg er lidt i tvivl om denne dobbelte toprem?. Jeg havde tænkt mig at lægge regler på den
korte led af huset 3 m. med 60 cm. imellem og sømme tagpladerne på dem. Er det ok?.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 22-06-08 09:57

Det er jo skønt at eje et lille kolonihavehus, og fantastisk hvilke muligheder, der kan være på det lille areal. Selv om det er småt, kan det undertiden svare sig at hente ideer og inspiration fra en professionel.

Der findes et lille arkitektfirma, der kan findes på netadressen
http://www.petersen-jakobsen.dk

Det er to arkitekter, der hjælper med ideer og tegnehjælp. De er gode til at udnytte lyseffekter, så en tilbygning kan komme til at se større ud og give mere rumfornemmelse, end kvadratmetrene egentlig giver mulighed for.

Nu ved jeg jo ikke, om du vil bruge penge på sagen, men måske kan dit hus blive "noget særligt", hvis du får lidt ideer udefra.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 450 point
Dato : 22-06-08 19:04

når du laver sådan en væg, har du en bundrem og en toprem. det er såmænd bare en regle der ligger vandret og imellem bund-og toprem sætter du de lodrette reglar. man laver en dobbelt toprem for at give mere styrke. det er jo den der skal bære spærene, og det er ikke altid man kan få spærene til at ligge direkte ovenpå en lodret regle. sværere er det såmænd ikke.

Godkendelse af svar
Fra : Smokei

Dato : 22-06-08 20:10

Tak for svaret trimare46.
Jeg kommer tilbage. hvis der er mere Du kan hjælpe mig med. Er det OK?.