/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arveret...
Fra : refi
Vist : 2330 gange
100 point
Dato : 18-06-08 18:01

Et spørgsmål vedr. arveloven fik mig lige til at spekulere lidt

For HVEM gælder den Danske Arvelov....

Gælder den f.eks for en DANSK statsborger med forældre der IKKE er danske statsborgere men som egentlig er fuldt integrerede danskere (boet her i 35 år)

Med andre ord.....

Følger arvelov afdøde eller følger den efterfølgere eller følger den bosted ved dødsfald...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-06-08 21:07

Arveloven gælder for boet - uanset hvor arvingerne måtte befinde sig. Det er jeg sikker på.

Lidt mere usikker er jeg på følgende: Arveloven gælder for et dødsbo efter en der er fastboende i Danmark. Jeg kan nemlig ikke forestille mig at en herboende mand fra Tumukto, der hele tiden har fulgt dansk lov, betalt dansk skat o.s.v., .. at hans bo skulle behandles efter Tumukto-lovgivning.

Loven indeholder dog i §98 en bestemmelse om at man kan indgå aftale med andre stater om hvordan reglerne skal være i tilfælde hvor begge stater er 'indblandet'.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-08 21:40

Citat
Jeg kan nemlig ikke forestille mig at en herboende mand fra Tumukto, der hele tiden har fulgt dansk lov, betalt dansk skat o.s.v., .. at hans bo skulle behandles efter Tumukto-lovgivning

Hvis hans arvinger nu bor i Tumoktu

Så kunne jeg godt forestille mig at er derboende moster, der måske er enearving, ikke ville få en krone af millionærnevøen, blot fordi han bor i DK....

Der må da være nogen klarere regler på området - det er ikke detaljer - blot de "grovere" overordnede regler......

Et eksempel:

I følge Tysk lov kan du "næsten" gøres arveløs (også direkte børn).
Hvis den afdøde tysker nu tilfældigvis bor i DK og har lavet testamente efter Tysk lov (gjort arvingen arveløs) - hvad så ????

Arvingen bor OGSÅ i DK....

Endnu værre bliver det hvis du kom fra det tidligere DDR der kunne du gøres KOMPLET arveløs....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-06-08 21:51

Nu er jeg som sagt ret sikker på at det er ligegyldigt om mosteren (arvingen) bor hjemme i Tumukto. Og spørgsmålet gik heller ikke på om Staten stod parat og beskattede mosterens indkomst med 100%. (Forresten, husk at i Danmark betaler boet en boafgift, arvingerne betaler ikke en skid).

Min anden påstand - at det afgørende (vistnok) var hvor afdøde boede da han/hun døde - støttes af:
"Et dødsbo skiftes som hovedregel i det land, hvor afdøde havde fast bopæl (domicil), da han/hun afgik ved døden, uanset statsborgerskab" ( http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/CivilretligeSpoergsmaal/ArvSkifte/ )

Efter dansk lov kan du sagtens skrive i testamentet at din søn ikke får noget men at datteren får det hele. Men Det gælder bare ikke - tvangsarven fordeles alligevel som den skal.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-08 22:02

Så "smager" det jo mest af at "værdierne" bliver fordelt i det land hvor de befinder sig ?????

Men det vil så pludselig give 2-3 mange "boer" hvis vedkommede har ejendomme i flere lande (hvad vi bl.a. har)....

I så fald kunne jeg jo flytte ALLE værdier til udlandet og derved undgå dansk lov

Citat
Efter dansk lov kan du sagtens skrive i testamentet

Spørgsmålet er jo om det er DEN der gælder..... og om den i så fald KUN gælder værdier HER i landet....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-06-08 22:15

Måske 'smager det af' fordeling i det land hvor værdierne er.

Men det er det land hvor afdøde havde fast bopæl. Det kan naturligvis også være lidt svært at afgøre en gang imellem.

Men jeg mener nu at grundprincippet ligger ganske klart. Har du folkeregisteradresse i Danmark, så vil det set herfra i udgangspunktet være dansk arveret der gælder for dit bo's værdier, uanset i hvilket land værdierne befinder sig. Ligger du på gravens rand og flytter i den anledning folkeregisteradresse væk fra Danmark for at tilbringe de sidste dage i Tyskland, ja så gælder tysk lov.

Forøvrigt hedder det ikke D - D - R mere. Det hedder Det - Det - Var

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-08 22:49

Citat
Har du folkeregisteradresse i Danmark, så vil det set herfra i udgangspunktet være dansk arveret der gælder for dit bo's værdier, uanset i hvilket land værdierne befinder sig

Jeg er så ret overbevist om at tyskerne ville slå hårdt i bordet for deres lovgivning....

I følge tysk lov kan du nemlig godt være tilmeldt FLERE steder.....

Det er danskerne så ligeglade med, men tyskerne er ikke.... (så de "udleverer" næppe noget til DK)

Det er kun i DK det ikke kan lade sig gøre....

Muligt dansk lov ikke tager højde for den slags - men det kan da næppe være første gang en udenlandsk statsborger dør i et fremmed land hvor han har tilbragt sit liv....

Hvad med "den rige onkel i amerika" - efter hvilken lov bliver en evt. dansk arving beskattet i det tilfælde......

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-08 23:08

Udenrigsministeriet har netop noget på deres hjemmeside om spørgsmålet og arveloven har netop §98 om bilaterale særaftaler fordi der er problemer når man bevæger sig i mellemrummet mellem to lande.

Jeg kender ikke tysk lovgivning. Og slet ikke lovgivningen i Tumbukto - hvis de da har nogen. Iflg dansk praksis kan man kun have fast bopæl eet sted og det er så afgørende for hvordan danske myndigheder (skifteretten) vil se på et bo.

Nu bringer du et nyt aspekt ind i billedet: Skat. Jeg kan fortælle dig at Skat ikke under nogen omstændigheder vil kræve skat af en arving, uanset om arven kommer fra ind- eller udland.

Jeg skal derimod ikke kloge mig på
o Hvilke forhold der benyttes til at vurdere bopælen hvis diverse udenlandske komplikationer gør at der er uenighed i.f.t. det relativt simple danske 'folkeregisteradresse'
o I hvilke tilfælde udenlandske myndigheder vil kræve behandling efter udenlandsk lovgivning hvis der er udenlandsk statsborgerskab eller en (evt. midlertidig) udenlandsk bopæl inde i billedet.

Men du forventede vel heller ikke en afhandling om alle landes lovgivning på området, vel? Er det ikke nok som jeg har sagt at dansk lov gælder for dødsboer efter personer der ved døden havde fast bopæl i Danmark, medmindre der er indgået særlige bilaterale aftaler i medfør at arvelovens §98?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 08:07

Citat
Men du forventede vel heller ikke en afhandling om alle landes lovgivning på området, vel?

Nej - selvfølgelig ikke....

Jeg undrede mig bare over at der ikke var/er noget mere konkret i disse internationale tider....

Årsagen er jo at vi har det temmelig "tæt" på da både min kone og hendes forældre er tyske statsborgere med "værdier" i udlandet men alle med folkeregisteradresse i såvel DK som D....

Og det er som sagt KUN DK der ikke anerkender dette....

Det er heldigvis ikke aktuelt på nuværende tidspunkt men kunne jo hurtigt blive det.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 08-08-08 19:22

Tak for svaret henrikkrebs.

Vi kommer vist ikke længere i denne omgang....

Ret meget klogere blev jeg desværre ikke...

Men lidt har også sin ret