/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattelem og byttedyr
Fra : vombatsi
Vist : 1131 gange
100 point
Dato : 17-06-08 08:28

Jeg har en voksen kat som jeg endelig har fået lavet kattelem til, og hun er vældig god til at bruge den.
Problemet er så at hun slæber byttedyr med ind. Jeg har forsøgt at tage dem fra hende og smide dem ud, men ideen med kattelemmen er jo netop at hun kan gå ud og ind når vi ikke er hjemme.
Er der nogen der har ideer og gode råd?
vh vombatsi

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-06-08 08:46

Når hun tager dem med ind er det fordi de er ment som en gave !

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-08 09:40

Ja det er jo kattens natur, jeg tror, de syntes det er lidt synd for deres mennesker, at de ikke selv kan fange mus
Men læs her om en kattelem med kamera, der kun åbner hvis katten er uden bytte

http://ing.dk/artikel/49041

http://www.quantumpicture.com/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-08 09:50

Du er såmænd bare endnu en af dem, der har glemt, at deres lille "sofahyggefis" er et rovdyr

Jeg kan godt se, det ikke er særlig smart eller lækkert, såfremt huset fyldes med diverse parterede mus og solsorte, men sådan er det OGSÅ at ha' kat ..

råd og ideer:
væn dig til det, og glæd dig over, at du har en helt naturlig og velfungerende kat.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 17-06-08 10:36

Hej -

Man skal bare huske at se hvor man træder-
Sigurd er også flink til at bringe "gaver"! Det kan gi' lidt gener, når man træder ud på måtten i gangen, fandt her til morgen en rest- måske en galdeblærer - det var alt det der var til mig
Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-06-08 10:50

Det lyder charmerende, at musen er tænkt, som en gave til dig!
Det er altså rovdyrenes natur, at tage byttet med hjem i hulen, selvf'øgelig når de har unger; Men også når de ikke har. Jeg har engang mødt ræven med en af mine høns i flaben. Den tanke, at det måske var en gave til mig, strejfede mig overhovedet ikke.

Jeg er ikke i tvivl om at der kan findes noget moderne elektronik, der både kan kontrollere om det er den rigtige kat der nærmer sig, og om den har en mus med; men så bliver det måske billigere at ansætte en morgendame til at passe vagten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-08 11:20

Det er noget med at katten som lille aldrig har lært af sin mor, hvordan man behandler byttedyr. Så nu kommer den for at få ros og instruktion. Det er nok ikke noget i kan lave om på.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-06-08 16:26

Vore hunkat gør det samme. Hun l.ægger en del af dem under min seng til mig. Heldigvis er det kun de helt døde, der bliver lagt der. (bedre end I sengen) LOL).

Vi gør det, at vi roser hende, og så prøver vi at få hende til at bytte musen for godbidder. Kattemad duer ikke. Det skal være noget, katten virkelig er vild med. Som regel får vi det i bytte, med mindre en af hankattene prøver at få byttet fra hende, men det lyder ikke, som om du har mere end en kat, og så skulle det jo ikke være et problem.

Hvis du laver byttehandelen det samme sted hver gang, vil du muligvis kunne vænne katten til at lægge byttet der, også når du ikke er hjemme, i forventning om at få godbidden når du kommer. Det sidste er et rent gæt, for jeg er altid hjemme, når der er fangst, men hvis hun får noget hver gang hun kommer med noget, når du er hjemme, så vil hun måske også forvente noget, selv om du ikke er hjemme. Man kan da håbe.

Vore hunkat kommer ind i huset og "brøler", til vi kommer styrtende for at se byttet, og så kan vi lave byttehandelen.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 17-06-08 18:37

Takker for svarene, og der var ikke den fantastiske "løsning" som jeg i mit forfængelige håb regnede med i morges, da jeg nok engang var blevet bekræftiget i at hun er et rovdyr - jeg var skam ikke i tvivl -
men man har da altid lov at håbe. Ideen med camea er lidt for avanceret for min smag. Så jeg må nok som I andre finde mig i hendes gaver. Der som oftes også kun består i en ulækker galdeblære og lidt vedhæng
vh vombatsi

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 17-06-08 18:41

Tak for svaret HelleBirgitte.
god ide ellers, men jeg tror nu bare jeg finder mig i det - om ikke andet så til jeg møder sådan en kattelem i elektrik city eller lignende
vombatsi

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-06-08 18:56

Tak skal du have