/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Tid før lægning af fliser mv.
Fra : alvinanker
Vist : 1729 gange
50 point
Dato : 15-06-08 19:52

jeg har støbt mit bryggersgulv med klasse 20 flydebeton. Hvor lang tid skal der gå før jeg kan lægge fliserne/klinkerne. Jeg vil lægge dem med et LIP produkt som ser fornuftigt ud.

Skal jeg lægge flisene helt ud til den 20 mm flamingokant jeg har sat til ydervæggene og så efterfølgende "stille" væggene på fliserne. Eller skal jeg først sætte væggen (stålskelet med gips) på betonen og efterfølgende lægge fliserne fra gipsen og ud. Jeg har rigeligt med fliser så det er ikke fot at spare fliser men for at gøre det rigtigt.

Mvh

Alvin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-08 20:00

Jeg vil mene at du skal det sidste. Og så skal du forinden du lægger fliserne lige etablere en vådrumsmembran rundt langs kanten mod gulvet og 10 cm op ad væggen.
Det er bare for en sikkerheds skyld hvis du engang får en hændelse i det bryggers med en defekt vaskemaskine eller andet. Så er det rart at gulvet kan tåle vand. og at det ikke trænger langs fliser ind under vægge.

Det er også bedst med afløb og godt med fald fra alle sider mod det.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-06-08 21:27

du skal lave væggen først
og du behøver ikke lave vådrumsmembran , det er ret dyrt og slet ikke nødvendigt
dog bliver du nød til at lave fugen mellem væg og gulv med gummifuge , da alm flisefuge ikke kan holde til de bevægelser der kommer mellem væg og gulv

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-06-08 21:53

når du skal til at lægge fliser, skal du sætte kanten på væggen først. og det er fordi gulvet kan synke en smule i forhold til væggene og hvis du har lavet gulvet først og sat kantflisen ovenpå, kan der komme en sprække i samlingen. det er jo trods alt begrænset hvor store bevægelser en lille gummifuge kan optage.
jeg ved godt at en murer gør det omvendt, men det er altså det bedste på min måde. og som jeg plejer at sige:
der er to måder at gøre det på. min måde og den forkerte måde.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-08 01:41

Hej alvinanker......
Sæt din væg inden du lækker klinker - vådrumsmembranen er altid en god ide, omend ikke nødvendig - men der kan altid komme fugtproblemer som den kan modvirke - sørg for det mellemrum som kan optage de bevægelser som VIL komme så er din egen løsning OK - en gummifuge (silicone) kan klare det meste - men det er vigtigt at tænke på den forskellige bevægelse væggen har i forhold til gulvet ...... så sørg for der er afstand - lav klar til væg - læg gulv, eller lav væg først (uden betydning) men sørg for afstandene, ikke FOR store, heller ikke FOR små, du skal også selv vurdere ..........
Held og lykke med projektet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-06-08 04:38

at sætte kanten først er noget fusk , så kan du se alle evt ujævnheder der er samt du vil få en grim fuge yderst
hvis væg og beton er lavet ordentligt vil de små bevægelser der kommer ikke være så store at gummifugen ikke kan holde
så læg gulvet først og kantflisen bagefter , og sørg så for at fugen er renset ordenligt før gummigugen lægges , så er der ingen problemer

Godkendelse af svar
Fra : alvinanker

Dato : 18-06-08 22:30

Tak for svaret bennymanden.