/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hjælp - lån til bolig??
Fra : klausen32
Vist : 892 gange
20 point
Dato : 15-06-08 17:50

Hejsa!
Min kæreste og jeg står i et dilemma...
Vi skal fraflytte vores lejlighed pga. renovering...
Vi skal nu finde noget andet og overvejer et huskøb, det var egentlig meningen at vente 1½ år endnu, men vi orker ikke at skulle flytte igen...

Vi har kigget på forskellige huse med en priser fra 1000000-1100000.

Jeg er under uddannelse og mangler 1½ år.
vi tjener på nuværende tidspunkt sammenlagt 31400 kr. før skat pr. mdr. og stiger til 34400 til feb. (når jeg er færdig med udd. vil indkomsten pr. mdr. være ca. 50000)

Vil vi kunne godkendes til huskøb?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-08 17:52

Vi kan give alle de gode råd det skal være - der er kun EET der tæller.....

Spørg din bank....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-06-08 17:52

tal med jeres bank .. de kan svare jeg udfra hvad de ved om jer - eller får at vide .

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 15-06-08 17:54

hehe ja, det har vi også tænkt os

Men man prøver vel altid selv at regne lidt selv...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-08 18:02

Det kræver STADIG at kende HELE jeres økonomi.... incl. selvangivelse.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-06-08 18:03

Og uden en eller anden form for "opsparing" har I so wie so ingen chance.....

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 15-06-08 18:21

udbetalingen kan klares kontant...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 19:07

Som tidligere skrevet, tal med jeres bank

Der er meget at tage højde for, el, forsikringer, transport, vedligeholdelse, varme, telefon, renovation, og en mill andre ting.

Banken kender til mange af beløbene og kan ret hurtigt regne ud for jer, hvor meget i kan sætte jer for, uden at det bliver surt.

Det er flot at i har pengene til udbetalingen, og jeg er ret sikker på banken finder en løsning, når de kan se at i kan lægge penge til side, selv under uddannelse.

Sååå et forsigtigt tillykke med huskøbet

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-08 20:10

Min erfaring er:Hvis man kan vise på et budget at man kan klare det så kan man også låne det der skal til. - - Når banken har set hvad der er tilbage efter skat og hvad i skal have at leve for, ja så regner de hurtigt ud hvad i skal have af afdragfrie lån og hvordan man indpasser løbetiden så i klarer det i de halvandet år det kommer til at knibe så - få en aftale til en samtale med banken.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-06-08 20:13

En gammel regle hedder at man skal tage sin årsindkomst og gange med 3 - så har man det maksimale lånebeløb til sit boligkøb.

Jyske bank har dog i de sidste par år strukket sig til op til 5 gange.

Det betyder - i bedste fald - at I kan låne 31400*12*5=1,88 mill.

Jeg vil umiddelbart tro at I godt kan få et lån på 1,1 mill - hvis I har et normalt forbrug - og ingen gæld m.v.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 15-06-08 21:33

Jeg vil også sige ja. I år 2000 købte vi bolig til 1.6 mill, og vi tjente mindre end det du oplyser. Vi havde et barn dengang. Vi havde dog 100.000 til udbetalingen. Renten var dengang 7% og gældsbrevet (de restende 20% i banken) 8,71%.... men vi blev godkendt uden problemer.
Det hus i skal købe skal self. også være i en hvis stand da banken også kigger på ca. udgifter til vedligeholdelse, rep. i tilstandsrapporten osv.
Det er self. en forudsætning at i ikke har været "dårlige betalere", betalt til tiden og ikke kørt med konstant underskud og ikke har gæld andre steder..
men ud fra det du oplyser ville jeg sige ja helt klart.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 16-06-08 06:36

Med 80% lån og 20% boliglån, vil i skulle bruge ca. 12.500 kr. pr. måned til afdrag/forrentning af lån. Så kan I selv se hvilket rådighedsbeløb i har tilbage. Hertil kommer så udgifterr til vedligeholdelse mm. - men det skulle kunne lade sig gøre!

Godkendelse af svar
Fra : klausen32

Dato : 12-07-08 20:10

Tak for svaret alka.