/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Varelager bogføring
Fra : anetteogjesper
Vist : 4183 gange
42 point
Dato : 15-06-08 15:21

Hej

Jeg sidder lige og ordner det sidste ved mit regnskab for 2007 og er pludselig kommet i tvivl om varelageret.

Jeg har lavet en optælling, men kan nu pludselig ikke huske om jeg skal bogføre beløbet inkl. eller eksl. moms og om jeg skal bogføre salgs eller købsværdien?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-08 15:31

Du skal bogføre lagerreguleringen eksl. moms og til købsværdien.

Ellers indtægtfører du jo den fremtidige avance på det.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 15-06-08 15:34

Jeg mener ellers jeg i sin tid fik af vide jeg skulle bogføre salgsværdien og huske at afskrive, hvis der var fald eller lign..

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-08 15:41

Så indtægtsfører du jo den fremtidige indtjening, og bliver beskattet allerede nu af den.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 15-06-08 15:45

Ja, det kan jeg godt se. Er der ingen regler?

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 15-06-08 15:48

Lyt til Bille, svaret er rigtigt. Jeg formoder at alt varekøb er bogført som en udgift med fratrukket moms i løbet af året. I så fald skal en konto i varekøb krediteres med beløbet og en konto i aktiver debiteres med beløbet. Således får I "aktiveret det ikke forbrugte varekøb". Når beløbet gøres op er der forskellige muligheder, men de handler alle om købspris uden moms og eventuelle nedskrivninger for ukurante varer.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 52 point
Dato : 15-06-08 15:49

Hej

Varelageret skal stå i status som et aktiv til købspris uden moms.

Hvis der allerede står et lagertal i status, så skal du bogføre lagerændringen uden moms, og modpostere i driften uden moms.

Det er ulovligt (og koster dig penge i ekstra skat) at aktivere lageret højere end købsprisen uden moms.

Der er forøvrigt to metoder til lagerbogføring.

Den det ser ud til at du bruger, det er den hvor man løbende udgiftsfører varekøbet i driften og trækker moms, og når året så er omme, så tæller man lageret op og bogføre lagerændringen (som beskrevet ovenfor).

Den anden er mere kompliceret, og bruges kun hvis det er afgørende for virksomheden hele tiden at kunne følge lagerbeholdningen. Den går ud på at alt varekøb bogføres som tilgang på lageret (i status) og der trækkes moms. Når der så sælges en varer, så bogføres salget mange steder således:
kredit salg (med moms)
debet tilgodehavende (eller kassen hvis det er kontantsalg)
kredit lageret (men kun købspris uden moms)
debet vareforbrug (købspris)

Den sidste metode kan kun anbefales større virksomheder.

Ved begge metoder ender lageret med at stå som købspris uden moms.

Håber det hjælper.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-08 15:57

Derfor skrev jeg også "lagerreguleringen".

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 15-06-08 16:13

Hej Leo

Det tror jeg det gør

Jeg skal gå ud fra købsprisen eksl. moms ikke? - Så må jeg se at kigge nogle papirer igennem.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 15-06-08 16:15

Jeg sidder lige og gruer over endnu et problem.. - momsen

Jeg benytter regnskabsprogrammet summasummarum.

Mit spørgsmål er, når jeg har indberettet momsen og enten betaler moms eller får moms tilbage, skal dette beløb så ikke bogføres et sted?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-08 16:18

Nej, derfor skal du bl.a. oplyse lagerværdien når du indberetter dit regnskab, så kan de få det til at stemme.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 15-06-08 16:25

Nu har Bille ikke helt ret. Momsen retur eller betalt skal selvfølgelig bogføres. Men den ha rikke noget med lagerværdien at gøre. Den skal bogføre på bank eller hvor den nu er betalt fra og på en konto hos momskontiene. Disse skal princippielt også udlignes. Hvordan det gøres kommer and på hvorledes du bogfører momsafregningen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-08 16:28

Jeg har ikke omtalt noget med "moms retur eller betalt skat".

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 15-06-08 17:15

Aha, Bille svarerde ikke på spørgsmålet med momsen. Sådan kan det gå når indæg krydser hinanden. Sorry

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 15-06-08 17:32

Hej

Med hensyn til moms, så er der flere forskellige "religioner".

Min måde er følgende.

Vi forudsætter følgende saldi 30-06-2008:
24100 salgsmoms kr. 10.001,27 i kredit
24200 købsmoms kr. 8.007,13 i debet
24900 momsafregning kr. 0,00

Så angives moms således:
Salgsmoms kr. 10.001
Købsmoms kr. 8.007
Der betales kr. 1.994

Det vil jeg bogføre således:

Den 30-06-2008:
24100 debet kr. 10.001
24900 kredit kr. 10.001
24200 kredit kr. 8.007
24900 debet kr. 1.994

Den 01-09-2008 (hvis det er betalingsdatoen):
24900 debet kr. 1.994
banken kredit kr. 1.994

Nu står konto 24900 igen i nul og øreafrundingerne står på hhv. salgs- og købsmoms og indgår dermed i næste momsperiode

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 15-06-08 17:33

Hej igen

Glemte lige:

Ja - det er korrekt ved bogføring af lagerændringer er det altid købspris excl. moms.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 15-06-08 17:34

POKKERS, det gik for hurtigt, korrekt bogføring:

Den 30-06-2008:
24100 debet kr. 10.001
24900 kredit kr. 10.001
24200 kredit kr. 8.007
24900 debet kr. 8.007

Den 01-09-2008 (hvis det er betalingsdatoen):
24900 debet kr. 1.994
banken kredit kr. 1.994

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 15-06-08 18:02

Tusind tusind tak for svaret Leo.pedersen.

Nu har jeg lidt at arbejde med

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-06-08 23:29

Leo.pedersen skrev vedr. moms:
Citat
øreafrundingerne står på hhv. salgs- og købsmoms og indgår dermed i næste momsperiode

Det er formelt ukorrekt. 'Næste momsperiode' må ikke indeholde noget der vedrører en tidligere periode. SummaSummarum indeholder også to momsrapporter, og disse vil ikke stemme overens på den måde. Korrekt er at føre øreafrundingen som et tab eller en gevinst i forbindelse med afslutningen af momsperioden.

Nå - det er småpenge som ikke er værd at ofre for meget krudt på.

Lageret kan også opgøres til genanskaffelsespris (i stedet for den oprindelige kostpris). Det giver egentlig et bedre billede af 'rigets tilstand'. Det er bare meget besværligere, så derfor tror jeg sjældent det gøres.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 16-06-08 09:07

Hej Henrik Krebs

Så har vi ikke vores informationer fra samme sted.

Har spurgt ved SKAT og de oplyser at de er valgfrit om man vil lade øreafrundinger fra tidligere momsperiode indgå i efterfølgende momsperiode eller "slette" dem.

Hvis man føre moms i en manuel momsbog (meget små virksomheder) så vil man typisk lade ørerne forsvinde - hvis man derimod bruger et bogføringsprogram, så vil man normalt lade ørerne indgå i næste periode.

Det samme gælder hvis man f.eks. har betalt momsen for 1. kvartal 2008, og der så efterfølgende dukker et bilag op fra marts, f.eks. hvis der kommer en rykker på et bilag som er bortkommet, så acceptere SKAT også at man indregninger i 2. kvartal.

De gør dog opmærksom på, at det kun er tilladt ved "mindre" beløb, hvad der er "mindre" det afhænger af virksomhedens størrelse. Ved "større" beløb skal der indsendes efterangivelse.

Begrundelsen for at man godt i mindre omfang, må indregne - den er at ellers ville SKAT drukne i efterangivelser.

Venlig hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-06-08 09:59

Momsemor har altid (i al fald sålænge de var selvstændige under navnet 'Toldvæsnet') været præget af en pragmatisk/praktisk ånd. Det i modsætning til Skattefar der mere på mig har virket som "Reglerne skal overholdes og du er nok ude på at snyde".

Jeg tror ikke at det med at indberette et glemt bilag i en senere momsperiode eller at lade småører flyde over i næste periode egentlig er 'tilladt' - snarere 'accepteret'. Jeg bygger det alene på at jeg ikke i momsvejledningen m.v. finder teksten "der indberettes bevægelser vedr perioden og småkorrektioner vedr sidste periode"
For det er jo netop 'forbudt' at glemme et bilag, men hvis det alligevel sker, så er det 'accepteret' at medtage det (hvis det ikke er for stort) i næste periode som du skriver.

Men når nu momsemor er så fornuftige at de accepterer sådanne ubetydelige afvigelser, hvorfor tar jeg det så op? Jo, det er lidt den gamle bogholder-holdning: "En fejl er en fejl, uanset beløbets størrelse". SummaSummarum indeholder to momsrapporter - den ene kører på saldi på momskonti, den anden på posteringer. Hvis man ikke renser ud i 'Skyldig moms', så vil der opstå en lille uoverensstemmelse mellem disse to rapporter. Og herfra er det almindelig sandsynlighedsregning: Sandsynligheden for at to væsentlige fejl næsten udligner hinanden er mange mange gange større end sandsynligheden for at to væsentlige fejl udligner hinanden på øre. I SummaSummarun kan der opstå fejl i momsopgørelsen hvis man ikke er omhyggelig med datoer.

Derfor anbefaler jeg at man udligner øredifferencer over driften i stedet for at lade dem hænge til næste gang. Også selvom at jeg er enig med leo-pedersen om at uanset hvad du gør, så får du ikke vrøvl med momsemor.