/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandboring
Fra : volvorene
Vist : 12096 gange
200 point
Dato : 14-06-08 18:05

Hvordan laver man en boring til vand og kan man selv gøre det??
Er der en der kan eller er der nogle hjemmesidder der forklare hvordan man gør og hvilke materialer/værktøj man skal bruge??

Skal bare buges til at vande haven..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-08 18:06

du skal have tilladelse fra din kommune.
Og det får man ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-08 18:07

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 2
- Slettede 0
Ialt 3

Kommentar
Fra : volvorene

Dato : 14-06-08 18:35

kommunen er ok med vandboring naboen har lige fået tilladelse så det er ike problemet...... det er bare hvordan laver man en boring...

Kommentar
Fra : achton

Dato : 14-06-08 19:02

find et firma som ordner sagen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-06-08 19:03

Det afhænger af hvor langt du skal ned: Vent og se hvordan din nabo gør - og hvor langt han skal ned.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-06-08 19:20

Søg på Brøndboring på f.eks Krak

De felste anvender en borerig monteret bag på lastbiler. Lastbilen skal bare kunne komme ind på området og sætte boret i jorden.

Gør det selv arbejder er det ikke og det kan ikke betaler sig at bruge energi en på det...

Når riggen er stillet op går det rimelig hurtigt, hvis der ikke er store sten i undergrunden...

vh Ben

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-06-08 23:03

Det afhænger jo af hvilken undergrund du har, og om du er sikker på at der er vand.
Min kammerat købte et komplet boresæt ved Fiskernes Indkøbscentral.
Det består af et 1 1/2" rør med metalsi og spids i bunden--vi monterede havevandslangen på enden af røret og spulede det ned. Derefter blev et 3/4" rør med kontraventil i bunden sænket ned i det tykke rør og en sugepumpe monteret på toppen.
I starten gav den ikke meget vand, men efter et par uger havde vandårerne fundet vej til røret og i dag kan den køre kontinuerligt.
Det kræver en sandet undergrund og at man har "spioneret" hos naboerne, så man ved hvor langt man skal ned, men det var nemt og billigt.
Findes der ingen vand får man i hvert fald ikke røret op igen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-08 01:19

Metoden med at spule et rør ned lyder besnærende. Det kræver dog, at man HAR vand. Ellers ved overfladiske vandårer køber man en flok brøndringe, Lægger den første pænt ud, stiller sig indeni og graver - også ud under kanten. Checker en gang imellem med waterpas, at overkanten er lige. Når første ring er nede i jordniveau, lægger man den næste ovenpå (de fås med fjer og not) og fortsætter med at grave. Og det blir du ved med, til der er rigeligt vand. Så kravler du op ad stigen, sænker en dykpumpe ned til at tage alt flydesandet, og så har du en brønd.
Hvis der er dybere, entrerer du med en brøndborer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-08 01:23

Du kan købe dig rigtig meget kommunalt vand for den pris og det besvær det koster at lave din egen brønd. Det kan jeg sagtens sige: Her i København har jeg stort set ingen have, og i ferieresidensen skal jeg bare betale elregningen og et ny vandværk i ny og næ; brønden er gravet.

Kommentar
Fra : volvorene

Dato : 15-06-08 20:13

Naboen har fået det gjort af en prof, så han ved faktisk ikke hvordan de gjorde. Men det tog kun en time, det er der for jeg tænkte at det må være noget man selv kan gøre. Tiden med at gøre det, betyder ikke noget da fritiden skal gå med noget. Det er mere om der er nogle der har prøvet det og viste hvordan man gør og hvilke værktøj man skal have. Muligvis hvor man får en god pumpe og reservedele til at lave en boring.

Tak for svarene ind til vidre...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-08 21:51

Når det kun tager en time - de var vel to mand - så ville jeg altså lade en prof ordne det Det drejer sig aå kun om 3-4 timelønninger. Så virker det.

Annuller spørgsmålet
Fra : volvorene

Dato : 06-07-08 20:02

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål