/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Forlængelse af WAN uden kabel
Fra : ReneK
Vist : 1036 gange
20 point
Dato : 14-06-08 13:19

Min nabo og jeg vil gerne dele hans internetforbindelse for at spare penge og få en større opkobling.

Jeg kan kun lige nå hans net i mit hus ( ca 35-60 meter væk) og ville selvfølgelig have at det skal være rigtig godt.

Skal jeg købe et access point der kan bruges som bridge og sætte det op på mit loft eller hvad kan jeg være?

Jeg har ikke meget forstand på netværk, udover at jeg kan sætte en router op. Vi vil gerne beholde G standarden, så vi ikke skal til at købe nye netkort.

Min nabo bruger en netgear router fra TDC og jeg har en Zyxel 335WT plus en linksus WRT54G router liggende.

Kan I hjælpe med et par praktiske råd der ikke er for tekniske?

På forhånd mange tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-08 14:42

Jeg bruger en antenne til at nå en nabo.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-06-08 17:08

Citat
Jeg kan kun lige nå hans net i mit hus ( ca 35-60 meter væk)

Jeg kan forstå at du bor i en jordskælvszone, da afstanden variere!

Du skriver ikke en s*** om dit boligforhold eller naboens, så det er svært at give gode og brugbare forslag.
Citat
Som man råber i skoven; får man svar!

Hvis forbindelsen skal ske via WLAN, så vil antenneforholdet være af meget stor betydning, og du bør nok give det den aller største priotering, da der på en sådan afstand, kan optræde mange forskellige forstyrelser.
Du skal også være opmærksom, at hvis du får en dårlig forbindelse via WLAN, så trækker du også naboens trådløse hastighed ned, idet at der kun er en hastighed til rådig ad gangen. Her er det den svageste der sætter dagsordenen!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-06-08 19:18

Jeg deler også internet, godt nok med mig selv, jeg har internet i mit hus og så vil jeg også gerne have internet i mit hobby-"hus", mit hobby-"hus" ligger 70 meter +/- fra mit hus og da jeg vil ha' fuld udbytte af mit internet i mit hobby-"hus" så har jeg en linksys router med en lyslederudgang i mit hus og og det samme i mit hobby-"hus", så har jeg gravet lys ned tværs over min grund under jorden. Jeg har overhoved ikke nogen form for tab af forbindelse til mit hobby-"hus".

Det er min løsning, der er lidt svær, men den virker.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-06-08 19:22

hov mangler lige noget, ved godt du skriver du vil have det skal være uden kabel, men min erfaring siger mig at den der skal modtaget signalet via wifi, kommer til og ærge sig over det ikke blev gjort på en anden måde. Jeg tænkte på samme læsning til mig selv og blev enig med mig selv om at det ville være den bedste løsning.

Kommentar
Fra : ReneK

Dato : 14-06-08 21:46

Undskyld, jeg ar været på arbejde, så kunne ikke svare med det samme.

Vi bor i et nyt parcelhuskvarter og der er som det korteste 35 meter over til naboen. Der er der 3 streger på signalet, men i den anden ende af huset ( ca. 60 meter væk plus betonvægge ) er der ikke noget signal. Vi har ikke mulighed for at grave kabel ned, så det skal være trådløst.
Vi har prøvet at sætte hans router op under at betontagsten og det er vi rækker længst med signalet. Jeg har set at Linksus har en Range Exspander. Er det noget der kan anbefales? Den ville jeg kunne sætte op på mit loft, så den kunne sende videre i mit hus.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=110753&Bedom=true

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-06-08 22:06

når det nu skal være wifi, så vil jeg anbefale jer at anskaffe nogen udendørs antenner, som I sætte på hver jeres hus, så der er frit udsyn til den ene fra den anden (jeg skal nok lige finde ud af antennerne hedder, har lavet samme løsning til en efterskole der ville forbinde alle bygningerne til hovedbygningen). De to antenner kobler I til hver deres router, den ene router skal bare være normal router ( og det skal være den som har internettet ), den anden router skal sættes op til og være bridge. Det er en lidt svært løsning og konfigurere, men det kan lader sig gøre.

Jeg kan ikke huske hvad slages antenner det var jeg brugte, men jeg brugte linksys routere af modellen WAP200, antennerne skal jeg nok vender til med navn på.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-06-08 22:51

Citat
Jeg har set at Linksus har en Range Exspander.

Yeps sir, det har de. Den som jeg selv har er også fra Linksys med typenummer WRE54G.

Kommentar
Fra : ReneK

Dato : 14-06-08 23:55

Okay. Det lyder lidt dyrt med antenner og routere der kan køre bridge.
Til severino: Virker den WRE54G godt og tror du at det kunne løse problemet?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 01:35

hvis du vil sikre dig en ordenlig forbindelse, så en antenne på udersiden af begge huse, som vender imod hinanden, den bedste løsning.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 10 point
Dato : 15-06-08 12:49

Min virker i hvert fald, men om du kan få den til at virke under dine forhold, er så spørgsmålet, men hvis der ellers er bare lidt signal uden denne repeater, så er det blot om at finde den rigtige placering, så skulle der være dækning.

Godkendelse af svar
Fra : ReneK

Dato : 15-06-08 13:36

Tak for svaret severino.