/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
kødsauce
Fra : MSS
Vist : 1926 gange
100 point
Dato : 13-06-08 08:18

Hej

Jeg laver tit kødsauce (har en dreng på 6 år : - ) ), men trænger til en variant.

Derfor: Er der nogle, der har en lækker opskrift på kødsauce - gerne afprøvet ?

mvh
MSS

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-06-08 08:23

Tja, kommer jo an på, hvordan du plejer at lave den .

Kan sagtens komme med idéer, hvis du kort fortækker mig, hvordan du !altid" laver den.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-06-08 08:26

Har prøvet nogle herfra .De er gode http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 13-06-08 08:27

Hej Frieda

Bruner løg, kød, kommer salt + peber + blendede flåede tomater i.... og nogle gange hvidløg. Tror måske det er de flåede tomater, der giver det den lidt "kedelige" smag.

Når jeg har god tid, laver jeg med gulerødder, bacon og rødvin...

Så måske bare en variant af den "nemme opskrift" : - )

mvh
MSS

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-06-08 08:27

Opskrifter på vej.
Skal lige skrive dem ned. Plejer at kreere alt efter, hvad jeg har.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-06-08 08:29
Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 110 point
Dato : 13-06-08 08:38

To variationer:

Bolognese

Svits en smule fintskåret bacon el. en rest god røget skinke i en god olie.
1 stort finthakket løg i.
Dernæst hakket halvt oksekød/halvt flæskekød
Når kødet har skiftet farve kommer kreativiteten ind.
Gode ting:
Finthakket hvidløg
Soltørrede tomater, der er blødt op i olie og blendet
Revet gulerod
Revet courgette
Svits alt og hæld en stor dåse tomater i.
Dernæst en lille dåse koncentreret tomat.
En lille smule sukker (skal der altid i, hvis man bruger tomater; fremhæver smagen + evt. lidt citronsaft)
En god håndfuld basilikum
Salt, peber

Skal ideelt simre en times tid, men mindre kan gøre det.
Kan fryses.
Serveres med pasta, revet parmesan og en god grøn salat.

Millionbøf

Som Bolognesen, men du dropper hvidløg og basilikum og smager i stedet til med Worchestersauce.

Serveres med kogte kartofler/kartoffelmos og salat eller en god hjemmelavet agurkesalat

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 13-06-08 08:43

Hej Sunowich

Hvilke har du prøvet fra den hjemmeside ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-06-08 09:02

Her får du verdens bedste kødsovs - den skal koge i mindst 2 timer - ellers får den ikke den samme smag

Den klassiske kødsovs til spaghetti.

400-500 g hakket oksekød (10-15% fedt)
125 g bacon
2 store løg
2 stænger bladselleri
2 store gulerødder
1 kop rødvin
olivenolie
2 dåser flåede tomater (si tomatjuicen fra)
1 dåse tomatkoncentrat
1-2 spsk oregano
1/2 spsk basilikum
2 laurbærblade
salt/peber

Tilbehør:
2 pakker frisk pasta
parmasanost
brød

Skær alle grøntsagerne i småstykker og steg dem i varm olivenolie i ca. 10 min. Tilsæt rødvin og lad det koge ned. Tilsæt derefter de flåede tomater og tomatkoncentraten. I en anden gryde/pande steger du baconen (i små stykker) i ca. 10 min. og tilsætter oksekødet og bruner det. Derefter tilsættes grøntsagshalløjet og retten smages til med krydderierne og koger videre ved svag varme i min. 2 timer!! Dette er nemlig hele hemmeligheden!!

http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0810526.html

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-06-08 09:11
Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-08 09:54

Den gode smag kommer af at tomat , hvidløg og , og kød står og simrer sammen et par timer.
kalv og svinekød er ikke egnet. Jeg bruger koncentreret tomatpyre, som er saltet fra dåsen, så pas på med ekstra salttilsætning. Bruger også kunstigt suppeterning, som er saltholdig.

Der skal krudres med oregano. Men de æteriske olier i det t er flygtigte, så de tilsættes først efter kogningen.
Danskerne har tilbøjelighed til at bruge for meget kød og for lidt grøntsager og krydderier i kødsovsen. Så bliver den flad og kedelig.

Grøntsagstilsætningen kan varieres. Gulerødder , løg, selleri osv.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-06-08 10:14

og svinekød er ikke egnet.....

Kommer an på, hvordan man ser på det.

Min 150% italienske venindes familieopskrift (mormor) er med svinekød!!!!!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 13-06-08 10:20

Tak for svaret frieda.

Det ser lækkert ud, skal afprøves imorgen aften : - )

God weekend

mvh
MSS

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-06-08 10:27

Velbekomme

Jeg laver ofte i weekenden er stooor portion neutral sovs. Der har jeg tid til at lade den simre i et par timer.
Så fryser jeg den ned i mindre portioner, som jeg så kan krydre alt efter hvad jeg har lyst til.

PS. Du har ret. Et skvæt rødvin i Bolognese er godt. Prøv også en smule balsamico.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-08 11:44

Plus capers + sorte oliven + ansjoser...kan jeg godt li, men det er så nærmere en Puttanesca

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-06-08 11:48

Også godt, men få (danske) 6-årige kan li' capers og ansjoser.

Laver også ofte Puttanesca, fordi jeg altid har ingredienserne i køkkenskabet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-08 11:51

Ja den er go, men det er nok rigtigt at en 6 årig ikke bryder sig om den

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-06-08 12:11

Kommer jo an på, hvad de er vant til.

Mine spanske nevøer spiste allerede oliven, ansjoser etc. som små