/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Fagforbund / Fagforening?
Fra : weld
Vist : 649 gange
50 point
Dato : 11-06-08 14:55

Ja, lige nogle spørgsmål

1) Er de det samme?
2) Hvordan forhandler de fx mindsteløn?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 11-06-08 15:16

En fagforening og et fagforbund er det samme - det der kan skelnes imellem er en fagforening og en arbejdsløshedskasse, hvor fagforbundet/fagforeningen er den ene part i overenskomstforhandlingerne, som altid drejer sig om den såkaldte mindsteløn - at det så i vore dage kun er ganske få lønmodtagere som reelt arbejder for mindstelønnen er en helt anden sag.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-06-08 15:46

Det er da rigtigt; men der findes også fagforeninger, der ikke forhandler løn- kaldet de gule fagforeninger-

Kommentar
Fra : weld

Dato : 11-06-08 15:55

Altså med hvem forhandler de fx mindsteløn?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-08 16:02

En fagforening forhandler løn for medlemmet hos arbejdsgiveren privat eller offentlig.

Godkendelse af svar
Fra : weld

Dato : 11-06-08 16:10

Tak for svaret bennymanden.