/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Valg af motor
Fra : KvikStart
Vist : 1011 gange
67 point
Dato : 11-06-08 10:27

Hej KanDu

Som indehaver af en lille Askelade, har jeg nu fundet økonomi til at købe en lidt størrer motor til denne.

Men men men, Hvilken én bør man købe, jeg har såmen allerede sat mig på en 4 takter på (ca) 30 hk. Men ønsker en lydsvag og startvillig model.

Tænkte at der måske var én eller anden i forummet her, der har erfaring af valg i sådanne maskiner.

Selv har jeg voldsomt god erfaring med Honda maskiner, men oftest brugt som generatore eller ligende, Hvem ved, har Honda succes til havs?

Og så lige et par tillgsspørgsmål når nu jeg vil sætte intet mindre end 67 point på spil

Min fjernstyring passer til min nuværende Johnson/Evinrude motor – for at ændre denne til min kommende motor, er det da kablerne man ændre, eller selve motoren?

Man kan tilsyneladende vælge i mellem kort og lang ben – tænker at en lille-bitte jolle på 4 meter skal bruge en kort model, mon ikke at det er sådan det hænger sammen?

På forhånd tak for hjælpen
KvikStart

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-08 11:37

30 hk er da vist alt for meget til en 4 m jolle.

Husk en båds topfart afhænger af dens konstruktion, og kun i mindre grad af motorstørrelsen.

Kort eller langt ben har at gør med hvordan beslaget sidder, og hvor dybt man vil have propellen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-06-08 11:37

Et modspørgsmål, er din 4 m Askeladen godkendt til 30 HK?

30 HK kræver formentlig speedbådsbevis (eller hvad det nu hedder). 25 HK kræver ikke "kørekort", men skal stadig passe til bådens godkendelse hvis du vil være nogenlunde søsikker

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 11-06-08 11:58

transor og vagnr

På typeskiltet står 25 kW og 5 personer, så den er vist god nok.
Jeg medgiver at det er en lidt rigelig stor motor, men hvis sejllads bliver en succes i år, skifter jeg båden ud med en lidt størrer - Derfor.

Jeg tog mig et dulighedsbevis for år tilbage, således burde "kørekortet" være på plads.
Desværre er valg af motore ikke et pensum i dulighedsbevis, derfor spørgsmålene.

Hilsen KvikStart

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-06-08 13:08

Fint, kvikstart, tak for tilbagemeldingen. Jeg ville bare have det dårligt med at give et eller andet råd uden de nødvendige "advarsler". 25 KW er ca. 32 HK, så ingen problemer der.

Honda laver nogle lækre, lydsvage og startvillige motorer, og jeg mener de var nogle af de første med 4-takt til påhæng. Der er så heller ikke de billigste på markedet.

Og transor har helt ret i, at kort eller langt ben handler om, hvor langt der er fra motorfæstet ned til bunden af båden, skruen skal jo ned under bunden på en planende båd, og med 30 HK og 4 m skulle den jo gerne flyve!

Kommentar
Fra : 6828

Dato : 11-06-08 17:57

hej KvikStart!
du skulle prøve at se på en suzuki DF 25 den kan jeg anbefale du kan kikke på
www.ronbjergmarine.dk

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 67 point
Dato : 11-06-08 21:31

Honda er i øjeblikket førende på det danske marked med 4 takter. Fin motor med god brændstoføkonomi. Dit nuværende styrekabel skal ikke skiftes, men muligvis have en ny motorkonnektor som motorleverandøren har.

Godkendelse af svar
Fra : KvikStart

Dato : 24-06-08 14:22

Tak for svaret dabj.

Motoren er i hus, nu skal jeg blot monterer den.

Og så mangler jeg vist kun lidt stille vejr, så er jeg klar til havet.

Hilsen KvikStart

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-06-08 15:51

God fornøjelse