/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Galvanisk forsølvning.
Fra : coehlen
Vist : 10676 gange
100 point
Dato : 11-06-08 00:11

Hvordan kommer jeg i gang med galvanisk forsølvning på hobby-plan ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-08 00:36

Det gør du ikke.
For at lave noget, som duer skal man bruge hjælpestoffer som både er for giftige og for miljøfarlige til at hobbyfolk får lov. Godt det samme.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 11-06-08 00:39

em jævnstrømsforsyning og en forsølvningsvæske, så er du godt kørende - jeg kan bare ikke lige huske hvordan det er man blander væsken, og det er jo det springende punkt... Der indgår dog sølvnitrat, og jeg er ikke klar over om det kan købes i fri handel..?

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 11-06-08 00:40

transor har nok ret, men jeg kan prøve at finde ud af hvad du skal bruge, så kan du se om det kan hjælpe.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-06-08 07:55

Jeg ved ikke i hvilket omfang transor har ret. 'noget der dur' er jo i al fald et vidt begreb. Hvad det skal kunne holde til, det du skal lave, fremgår jo heller ikke.

Faktum er at materialer og udstyr sælges til hobbybrug. Jeg har ikke selv prøvet det:
http://ravsted.e-supplies.dk/dynamic.aspx?load=main&Data=ProductInfo&key=270378
I venstre margen kan du se yderligere produkter under menupunktet 'Galvanisering'.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-08 08:56

Du kan bruge et stykke rent sølv i stedet for væske.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-08 08:57

en væske med lidt salt i.
Genstanden der skal forsølves til batteri plus pol.
Et stykke sølv til minuspol.
Sådan fungerer det udmærket.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 11-06-08 12:48

Teil - hvordan skulle det kunne lade sig gøre??? sølv går jo ikke bare sådan i opløsning i saltvand...
Hvis du sætter strøm til saltvand vil du da bare få gasudvikling ved de to elektroder så vidt jeg kan se.
Du skal da have en sølvholdig væske som fx sølvnitrat-opløsning

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-08 13:08

Det er da så ligetil.
Elektronstrømmen går fra den negative sølvplade til emnet
forbundet til pluspolen, saltløsningen er kun en leder for strømmen.

Jeg har lavet sølvmønter af kobbermønter til smykker på denne måde.
En femøre i sølv overrasker altid.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-08 13:36

Hvis du bare bruger sølvnitrat (lapis, helvedessten), som heller ikke er helt ufarligt, får du ikke en pænt jævnt sølvlag. Det er stærkt ætsende på huden . Brugtes i gamle dage til at ætse vorter væk.

Du kan ikke købe de rigtige kemikalier og hjemmefremstilling er al for farligt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-08 13:42

For et godt resultat skal der bruges cyanid. Bland det med lidt syre- og du er død.

Brug 100g og en halv flaske saltsyre og hele byen dør hvis vinden er uheldig. Derfor kan du ikke få lov at købe det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-08 13:44

Citat
Det er da så ligetil.
Elektronstrømmen går fra den negative sølvplade til emnet
forbundet til pluspolen, saltløsningen er kun en leder for strømmen.

Jeg har lavet sølvmønter af kobbermønter til smykker på denne måde.
En femøre i sølv overrasker altid.

Du får et flot resultat med nævnte metode.
Jeg har masser af ting liggende, brugt til smykker gaver o.l.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 11-06-08 14:26

Teil - altså sølv til minus og emnet til plus?
Fatter det stadig ikke hvordan det kan lade sig gøre... der vil da bare komme chlor gas ved pluspolen hvis det er alm. køkkensalt...
Hvis du endelig får sølvioner burde du da få bundfald af sølvchlorid med det samme...

Hvis det er rigtigt håber jeg nogen kan forklare kemien i det - for der er jeg på bar bund.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 11-06-08 15:35

Teil - Det lyder, som noget, jeg kan bruge !
Hvad er det for væske, jeg skal komme hvor meget af hvad slags salt i ?
Hvor mange volt ? Hvor mange amp skal strømgiveren kunne give - hvor længe.?
Har du erfaringer med elektrisk ledende lak ? Jeg vil gerne kunne forsølve udvalgte områder på en sten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-08 18:04

til småting som ringe o.l.
et stort glas vand fra hanen, lidt salt 1/4 tsk. ca. rør om så det
opløses. Lige nok til at vandet kan lede strøm.
Tilsltut metal emner med krokodillenæb, batteri eller strømforsyning
ca 12 V.
Sølvioner vil vandre over til pluspolen, da elektronstrømmen går fra
minus til plus.
Efter et stykke tid kan du tydeligt se sølv på pluslederen.

Og det virker, jeg har gjort det utallige gange.
Spørg bare løs hvis noget er uklart.
M.v.h.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-08 18:08

Strømstyrken er afhængig af vandets ledende egenskaber.
Men det handler ikke så meget om styrke, jeg har ikke målt.
Du ser efter nogle minutter hvis elektronerne flytter sig over.

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 11-06-08 19:08

Tak for svaret Teil - jeg vil prøve, om jeg kan få det til at virke !
Hvis jeg kan få det til at fungere, vil jeg vende tilbage og forhøre mig nærmere om det med den ledende lak.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-08 19:47

Velbekomme.
Meningen med salt er at vandet skal være en smule "forurenet"
så det lettere leder strøm.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 19-06-08 22:57

Jeg har prøvet dit forslag, Teil - og det virker overhovedet ikke !
Med en kobbertråd til plus kom der brus ved sølvet og et hvidt pulver på kobberet, som tilsidst gik i opløsning.
Med en jerntråd til plus kom der brus ved sølvet og vandet blev rustplumret uden nogen aflejring på jernet.
Hvordan får DU det til at virke ??

Kommentar
Fra : TorbenSørensen

Dato : 16-06-09 22:26

Jeg har noget forsølvningsvæske stå, hvor længe kan det holde sig? og må det helst ikke få lys?

Det har lavet bundfald som er noget brunt noget, skal det rystes ud i flasken med resten af væsken??