/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilken bil skal jeg købe?
Fra : acilia
Vist : 1692 gange
100 point
Dato : 10-06-08 21:48

Hej
Jeg pendler ca 100 km om dagen.
Vil købe en brugt bil - dog kun med et par år på bagen.
Har brug for en lille økonomisk bil.
Jeg tror ikke jeg er interesseret i en dieselbil - i øjeblikket kan det jo ikke betale sig - men de er vist også dyrere i reperationer!

Hvad er mest økonomisk og kører maaange km pr. liter?
Hvilke biltyper har "gode ry"?

Nogle gode forslag til hvad jeg skal gå efter på bilbasen f.eks.?

Jeg forestiller mig at give max 80000 kr - plus minus hvis den rigtige bil dukker op.

Kh
Acilia

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 10-06-08 21:49

ps. havde selv tænkt på peugeot - men hvad er meningen om det her på kandu?

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 110 point
Dato : 10-06-08 21:53

Jeg vil anbefale dig og ikke købe brugt fransk bil.Jeg arbejder med dem daglig, og det er alt for mange fejl i forhold til japanske biler.Specielt toyota er meget gode biler som vi kun skifter slide deler på + olje og filter.
alimak

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 10-06-08 22:03

Jeg kører i en citroen fra 01 - den har jeg selv importeret fra italien (købte den dernede da jeg boede der i en årrække). Den har haft nogle ulykker i italien og derfor fyldt med uoriginale dele.
MEN den er godtnok ved at være slidt ned nu.. Jeg troede det var pga. ulykkerne og de uoriginale dele - men det kan da være at det simpelthen er fordi den er fransk..

Har regnet lidt på det her til aften og det er ligefør at et lån på 80000 er dækket fint ind i forhold til alle de mekaniker regninger jeg har haft i løbet af det sidste år..
HVER eneste måned er der noget nyt galt!

Så tak for dit råd! Jeg vil gå udenom de franske biler.
Faktisk kan jeg da egentlig godt huske at jeg læste en artikel om netop toyota at det rent faktisk bare er en supergod og stabil bil!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-08 22:26

Vi har i mange år haft Fiat og Nissan, og nu en Hyundai, dem er der næsten kun blevet skiftet bremser på, i det hele taget har det kun været alm. eftersyn uden store reperationer

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-06-08 22:54

min fiat panda kan nøjes med tre liter benzin til 100km hvis man holder den omkring de 80km/t
Jeg har haft den i fire år og den koster ikke ret meget mere end dit budget fra ny (hvilket jeg stærkt vil råde dig til hvis du ikke selv har en mekaniker i maven).
Jeg føler den meget sikker fordi man har et perfekt udsyn uden blinde vinkler.
Den er helt sikkert bygget til bykørsel og larmer lidt rigeligt på motorvej, men nu kommer det jo fuldstendigt an på hvad du mener er vigtigt, så tag da en række prøveture og find ud af hvad du er til. Sådan gjorde jeg selv og jeg konkluderede altså at både kia, hundai og suzuki føltes som blik under min fod.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 10-06-08 23:04

Jo men jeg bor langt ude på landet og pendler 100 km på motorvej om dagen - jeg er ikke så god til at køre langsomt...
Så jeg skal have en bil der er økonomisk men samtidig godt kan trække lidt på motorvejen uden at man sidder i en øredøvende larm.. (Min saxo larmer lidt rigeligt når man kører 130 og iøvrigt ved jeg godt at dét ikke just er økonomisk..)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-06-08 23:06

Ja 130 så bruger den 6 liter...
Jeg synes ikke det er øresynderrivende larm, men mere end dyre biler. Gøre stadig dig selv den tjeneste at smutter forbi en stribe forhandlere - de ligger som regel i klynger i lidet æstetiske bydele.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-06-08 23:57

Du skal naturligvis have en Peugeot, franske biler er de eneste det er værd at købe.
Du kan sagtens få en fornuftig 206 til de penge.

Jeg har selv kørt i franske biler i mere end 15 år, og de holder!

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 11-06-08 08:58

hvis du er klar til at give 80,000 for en brugt ville jeg da langt hellere købe en ny.. jeg har lige købt en ny kia ril 95000 kører 23 på literen...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-06-08 09:16

Der er nogenlunde lige så mange meninger som der er mærker og modeller.
Jeg sværger til Ford, og ville nok pege på en Fiesta ud fra dine ønsker og behov.
Men Suzuki er relativt "billige" og de kan handles til fornuftige penge. Vores erfaring med en Alto igennem fem år er, at den absolut ikke er dyr i drift, men den "gamle model" er skrabet. Der er ikke for en femøre udstyr eller sikkerhed, men det opvejes lidt af driftsikkerhed og langt på literen.
Men tag en tur forbi de forskellige forhandlere og kig på deres udbud i brugte biler, og få en prøvetur i dem du kunne tænke dig. Sidenhen kan du så overveje, om der er noget sparet ved, at købe privat, men husk endelig, at sikre dig mod skjult restgæld hvis du vælger dette.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 11-06-08 09:24

Hvis du går ind på http://www.bilbasen.dk/ så kan du taste dig ind på alle mulige forskellige biltyper og årgange udfra den pris, du har tænkt dig at betale.
Når du så har valgt en specifik model, som du gerne vil se nærmere på, er der ovenover fotoet af bilen 3 faner, hvor der på dén længst til højre står "Test og omtale". Her kan du læse om andres erfaringer med lige nøjagtig denne model samt se niveauet af sikkerhed, driftsomkostninger mv.

Det er noget sludder at franske biler er noget møg, jeg kører selv Renault og er lykkelig for det. Rigtig mange tyskere kører iøvrigt i franske biler, samt selvfølgelig ikke mindst: franskmændene
Og en japansk bil er ikke nogen garanti for at reservedelene er billigere, mange japanske modellers reservedele er ligeså dyre som de franske. Og så er japanske biler generelt også slemme til at ruste, så man skal give sin bil en ordentlig omgang Dinitrol - men det er nu en god idé uanset hvilken bil, man vælger
Mazda er dog ofte blevet kåret som årets bil, så hvis jeg skulle vælge en japansk bil, ville det nok blive en Mazda.
Held og lykke med søgningen!

Kommentar
Fra : ViviOlesen

Dato : 11-06-08 10:28

Det skal da helt klart være en Mazda - der er aldrig nogen problemer har haft flere modeller og har lige nu en Mazda6 -

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 11-06-08 11:18

Mange tak foreløbigt til alle - jeg følger interesseret med.. Ja og alle har jo deres meninger og jeg vil helt klart også bruge bilbasens "test og omtale"..

Jeg lukker ikke for spørgsmålet endnu - vil lige se om der kommer flere gode indlæg..

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 11-06-08 17:47

Hvis du skal have en bil der er billig i drift kommer du ikke uden om en VW Lupo 3L. Vi er rigtig glade for vores. Konen køre dagligt 130 km om dagen (halvt hovedvej halvt motorvej) med et forbrug på mellem 3,8 og 3,4 liter pr 100 km. alt efter vejr og speederfod !(og den larmer ikke ved 130 km/t) Med en ejerafgift på 160 kr årligt bliver du ikke billiger kørende. De kan købes for 60000 og opefter alt efter årgang og km.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-06-08 18:59

Der er INGEN af os her inde som kan svare dig!

Det du skal gå efter er selvfølgeligt som du er inde på, Brændstof økonomi, og driften i øvrigt, men det er meget mere en gråzone, som varigere fra person til person og bil til bil....

Så du skal finde en som har den størrelse du gerne vil ha, Den pris du kan betale, Og så skal du side godt i den og være glad for at køre i den.... Og overveje om du selv kan lave noget på den eller det er værksted hver gang?

Uanset bil mærke vil der være gode oplevelser og dårlige.... Og de er ikke ens....

Min erfaring er at tysk er grundighed og fransk er mange små fejl (f.eks. kontakter der ik virker), japanere køre gerne langt.... Men det er op til dig hvad du vil ha...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-08 22:15

Du kan ikke både få en billig bekvem og hurtig og sikker motorvejsbil for 80 000 hvis den også skal være økonomisk i drift.

Men du kan få en mindre dieselvogn , som klarer over 20 km / l , men ikke er nogen racer.

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 13-06-08 15:24

Diesel biler er dyrere i reperationer, det har du ret i, men kun betinget. Det største problem med danske dieselbiler er, at de kører for få km. En dieselbil skal køre langt. Feks. er der mange partikkelfiltre, der ikke kan nå at gennemføre et renseprogram på under 30 km, hvorfor de langsomt tilstoppes og skal udskiftes. Motorens store udnyttelse af brændstoffet i de nyere dieselbiler gør også, at motorene skal køre længere tid for at blive rigtigt driftsvarme.
Jeg vil med jeres kørselsbehov anbefale en dieselbil. Både gensalgsværdien ved mange km. driftsøkonomien og de nyere dieselsbilers dynamiske motorere taler for det valg.
Om det er en fransk, japansk, italiensk eller en tysk er efter min mening en religion og ikke noget du kan søge et sagligt og fyldestgørende svar på her på Kandu. Det er op til dit temperament og dine oplevelser på prøveture.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 13-06-08 21:03
Kommentar
Fra : acilia

Dato : 16-06-08 23:47

Kære alle
Jeg har fundet en deal der passer mig: Leasing! Det er helt perfekt. Jeg må give pointene til nogen så jeg giver den til den første der svarede mig.. :)

tusind tak for indlæg det var super med nogle gode forslag.

Kh
Sus

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 16-06-08 23:47

Tak for svaret alimak - du var den første der svarede. Tak for det...