/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Geninstallation af XP
Fra : Desmersnaps
Vist : 553 gange
300 point
Dato : 10-06-08 20:51

Hej gruppe. Min pc er begyndt at køre ret dårligt, og jeg vil gerne geninstallere WinXP (det er også det der er på den nu). Jeg smider cden i, genstarter computeren, og under genstarten kommer meldingen; "installationsprogrammet undersøger computerens hardware" som den skal. Den kommer bare ikke videre herfra. Den stopper bare med at arbejde. Er der nogen der har haft samme problem, eller har et godt bud på hvad det kan være og hvordan man løser det?

Mvh Kasper

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-06-08 21:16

Umiddelbart ville jeg tro at det er din CD der har en en fejl, er det en originale cd? MEn igen så kan det også være noget af de hardware der driller. Prøv evt. og sæt en anden HDD i og installer på den.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-08 21:43

Du skal tage din internetforbindelse fra, og deaktivere alle antivirusprogrammer(Sådan at de ikke ville indlæses ved en normal boot)
Fjern også alle tilsluttede printere mm, så du kun har mus og keyboard
Virker det ikke kan du prøve at stille din computer så langt tilbage som du kan(Start/alle programmer/tilbehør/systemværktøjer/systemgendannelse.) Og så forsøge igen
VH Palle Hansen
Ellers se: http://support.microsoft.com/kb/314063/da

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-08 21:47

Hvis du har opdateret din XP med eks. SP 2 og din CD ikke har SP 2 indbygget, så vil CD'en ikke virke. Så må du gå i tilføj/fjern programmer og slette SP 2, så kan du godt få installationen til at virke.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 10-06-08 21:48

Ja prøv en ny harddisk eller noget andet RAM, jeg har haft problemer med begge dele under installation før, hvis det er harddisken, kan du sandsynligvis godt bruge den sammen med den anden harddisk du prøver at installere på. Hvor lang tid harddisken så virker kan jeg ikke garantere, da det det både kan være en fejl på harddisken eller også kan det bare være konflikt mellem controller og harddisk, som installations programmet ikke kan lide, men som windows kan komme udenom. Er det RAM så er det bare at prøve noget andet og kassere det du har taget ud (desværre,men sådan kan det gå)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-08 21:49

Glemte helt at skrive at jeg har nøjagtig samme problem hver gang jeg skal reinstallere min XP

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 10-06-08 21:56

Hvis du booter på CD'en har SP2 intet at gøre med at du ikke kan installere igen.
Installations tiden kan dog forkortes en del hvis du slipstreamer en cd med SP2.
Der er en god guide til at slipstreame her http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-08 22:03

Berno82

Jeg har haft XP siden det udkom og jeg formaterer og reinstallerer hvert ½ år, så jeg ved hvad jeg taler om.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 10-06-08 22:17

okay, men hvordan husker din hardware SP2 hvis du formaterer ?
Det kan måske også godt være du har haft XP siden det ud kom TILLYKKE
jeg har ingen anelse om hvor lang tid jeg har haft det og har ikke tal på mine formats, men jeg har også troet min cd var i stykker og så prøvet med en slipstreamed CD uden det har hjulpet noget, men kasper du kan jo prøve at lave en XP SP2 CD og se om det hjælper.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-08 22:56

Hvis min inst. CD ikke vil virke, så går jeg bare ind i stifinder og fjerner lidt af Windowsfilerne. Så genstarter jeg med min winXP CD i maskinen og så starter installationen af sig selv.

Hvis jeg har haft for mange opdateringer til XP, så vil min CD ikke virke, men så snyder jeg den.

Og selv om man får slettet vitale filer, så gør det jo ikke noget at den slukker, man skal bare have CD'en i skuffen når man starter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-06-08 02:43

Sludder granner01 jeg har en helt gammel XP pro OEM, den har hverken service pack 1 eller 2, jeg har formateret og geninstalleret et utal af gange, uden at fjerne nogen pakker eller programmer først, Windows er ikke startet når computeren starter fra CD, hvodan i alverden skulle en service pakke så komme i vejen ? Jeg vil foreslå spørger at prøve et andet drev, min DVD brænder drev er ikke god til at installere Windows fra, der imod går det fint med det gamle CD drev uden brænder, og selvfølgelig skal Windows CDen være ren og uden ridser

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-08 12:20

o.v.n. Ikke destomindre gør jeg som jeg har skrevet. Det virker hver gang.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-06-08 12:26

Starter du først Windows og så åbner Windows installation fra CD ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-08 18:13

Nej, jeg starter min PC almindeligt og når den er startet op så lægger jeg CD'en i skuffen. Så starter jeg stifinder og går ind i Windowsmappen. Der sletter jeg flere forskellige filer. Så genstarter jeg og da Bios er sat til at boote fra skuffen, så starter installationen. Hvis den ikke starter, så sletter jeg flere filer og genstarter igen. Mit mål er at den skal formatere og installere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-06-08 18:21

grammer01 det er en helt unødvendig fremgangsmåde, man behøver blot gå ind i bios og sætte den til at boot fra CD, når man så går ud af bios så strater systemet igen og så boot den helt af sig selv fra CD'en og så starter installationen af windows. Formatering af HDD er et af punkterne i windows installation, hvis man ikke formatere så vel installationen afslutte.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-08 19:49

Ja det gjorde jeg også, men det virker altså ikke på min PC.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-08 20:14

Mærkelig måde at slette nogle windowsfiler?
Hvorfor ikke brænde en bootdisk, der klarer opgaven. Det eneste du skal gøre er at kopiere din orginal-disk ind på harddisken, så installere Ultimate Boot CD din windowsinstallation.

http://www.nettips.dk/p3136.asp
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-06-08 20:54

granner01, det vil jeg gerne overvære næsten gang du skal reinstallere windows.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 300 point
Dato : 11-06-08 21:11

Det lyder måske skørt, men jeg betragter formatering som en gang hovedrengøring. Det er sjovt og det gør ikke noget at det tager 3 dage inden det hele er installeret. Jeg kunne jo bare læse en imagefil ind, men det er ikke sjovt. Ja jeg har ghoastet den.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 11-06-08 22:25

Tak for alle bud. Mht at fjerne windowsfiler, snyde med service pack etc: mit problem er jo ikke at installationen ikke vil gå i gang, men at den går kold når den tjekker hardware. Men nevermind, er så træt af så mange ting ved den pc at jeg har bestilt en ny. Den har vist efterhånden også udtjent sin værnepligt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-08 23:48

Ja men held og lykke til dig. Nu ved jeg ikke hvor meget du kender til IT, men jeg synes det vil være en stor fordel at få bygget en PC, så er man ikke afhængig af at der skal være Vista på. Man kan bruge XP eller Millennium hvis det er det man vil. Og så er det billigt at få bygget en. Hvis du har mod på det, så kan du evt. bygge den selv. Det er ikke svært.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 12-06-08 00:47

Jotak. Helt klart, jeg gider nu ikke bygge den selv, selvom det ikke ville være et problem - er relativt it-kyndig. Har konfigureret en selv og bestilt den fra midtdata, så nu går jeg bare og glæder mig til at få den. Og nej, den kommer ikke til at køre Vista

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 27-06-08 18:15

Har du prøvet at rense din cd?
Jeg plejer at rense med opvaskesæbe, det er kanon.

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 23-08-08 15:37

Tak for svarene til alle