/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HJÆLP
Fra : lesia
Vist : 2766 gange
25 point
Dato : 06-06-08 01:46

hej bare så jeg ved om jeg ska føle mig tryg eller utryg. Hvad er krybestrøm egentlig? er det "bare lidt statisk" eller er det farligt hvis jeg holder ved køleskabet og vandhanen samtidigt? det er i hvertfald meget hårrejsende!

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 06-06-08 01:52

Der mangler nok en jordledning på køleskabet. Kik om der kun er 2 ben på stikket......

Accepteret svar
Fra : Trine08

Modtaget 25 point
Dato : 06-06-08 03:56

Det er en slags "falsk" strøm.
Som caam2 siger kan du ordne det ved at sætte jord til dit køleskab. Hvis ikke der er 3 ben i hanstikket, kan du evt sætte en ledning fast i dit køleskab, og hen på din rediator.

Det skulle ikke være farligt, men blot ubehageligt.

Det kan (så hvidt jeg er informeret) måske havde noget at gøre med dit køleskab kabinet, (Aluminium?)
Eller dit gulv.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-06-08 05:15

1. har du et hpfi
2. du får stød på køleskabet ? det er ikke nået man skal spøge med det kan være farligt.
3. som der stå skrivet tjek stikproppen
4. er din stikkontakt med jord skift stikproppen eller køb en overgang koster ca 25kr i et byggemarked
5. du kan prøve at vænde stikproppen
6. hjælper dette ikke bør du få en installatør til at lave en udligning forbindelse i mellem dit køleskab og køkkenvask mv.
obs. de er nu blivet ved lov at der skal være et fejlstrømsrelæ på #alle# installationer idag.

radiatoren kan være en meget dårlig ide da det er et lukket system.

Kommentar
Fra : lesia

Dato : 06-06-08 08:25

mange tak for svarrene. jeg ved godt at det mangler jord, det var jo derfor jeg spurgte om det er farligt/livsfarligt hvis der "kryper," lidt strøm/spænding/statisk/volts eller hvad det end er, op igenem mit ene ben eller arm og ned igennem afløbsrørene eller vandrørne. ( mit køleskab er så gammelt at det ik er værd at få en elektrikker til at skifte den gamle 2-delte ledning på)

...........Tak Trine Øøøøh du skulle vel ikke vide om der kunne være det mindste ampære i det? det er ik kun hårrejsende jeg ka få mit bestik til at frastøde hinanden, mine briller og alt af metal bliver opladet, altså hvis jeg ik rører vandhanen. gulvet er af træ og jeg ved ik hva kølern er lavet af

Kommentar
Fra : lesia

Dato : 06-06-08 08:31

jeg får ikke zapp stød. meget langsomt afladet og opladet, men det er rigtigt stygt

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-06-08 08:49

Det ved jeg ikke.
Men jeg tvivler....

Min far er rimlig ops på sådan nogle ting, og vi har foretning, med en del ansatte.
Kan huske vi engang havde samme problem. Jeg fik "stød" eller "snurren i fingrene" når jeg rørte vasken.
Lige ved siden af vasken står en softice maskine.... og en hel del fryser, og ander mad lavnings anlæg.
Friture eks.... (som bruger kraft stik)

Aligevel gik der nogle tid inden han fik lavet problemet...
Husker ikke hvordan han lavede det... men pludselig var det der ikke mere..

Havde det været meget alvorligt, tror jeg jeg ville havde husket det meget anderledes.

Men skal jeg være helt ærlig, så ved jeg det ikke.

Desuden har jeg meget svært ved at holde styr på Wolt, Watt og Amp

Kommentar
Fra : lesia

Dato : 06-06-08 08:52

radiatoren har jeg prøvet, min seng, stod op af den, og dengang anede jeg ik at det var strøm/statisk. jeg trode først at det var kattene som havde fået utøj. men det er en længere historie. jeg håber faktisk lidt på at der er andre som har oplevet, eller hørt nogle gode gys og gerne vil fortælle om det.

sagen kom faktisk så vidt, at jeg var på psyk....... fordi det hele drev mig så vidt

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-06-08 08:54

lol ?

Kommentar
Fra : lesia

Dato : 06-06-08 09:31

ja jeg ved heller ik hva jeg ska kalde det hele af den slags. jeg bor sammen med min kæreste som ikke mærker noget som helst. han tror vidst stadig at jeg går og er psykotisk og at jeg er syg. jo jeg blev lidt psykotisk for et år siden da jeg ikke ku forstå at kattene blev ved med at ha lopper, så mente jeg at jeg måtte ha lus, men jeg ku ik se dem, så måtte det jo være noget andet utøj, lige meget hva jeg gjorde blev det ved med at kildre på mine ben og arme og i håret og syningerne i mit tøj knitrede og lød som larver og pupper. jeg nægtede at gå i mit tøj til sidst, da min svigermor kørte mig på psyk. de gav mig nogle piller som holdt mig let bedøvet og godt vidste at det var fordi at jeg var syg. men nu har jeg jo fundet ud af, hvad det er at her sker.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-06-08 09:35

Jeg har oplevet det på en maskine, hver gang jeg rørte håndtaget fik jeg stød, jeg målte så mellem håndtag og betongulv, og der var en afledning på omkring 140V (maskinen var jordet), jeg byttede om på nul og fase, og så var det væk.
Min datter havde en ny vaskesøjle i sit badeværelse, og når der blev vådt på gulvet var det temmlig strømførende, jeg måtte tilkalde en elektriker for at få det ordnet.

Godkendelse af svar
Fra : lesia

Dato : 06-06-08 09:40

Tak for svaret Trine08. du forstod virkelig at svarre på lige hva jeg håbede. og samtidig din ærlighed omkring at du var lidt usikker

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-06-08 10:23

hahaha

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-06-08 10:24

du skal prøve at vende stikproppen det kan gøre at nul-ledningen kommer tættere på stæl .
og svaret vil være ja det er sku farligt at få stød det er derfor at man har gjort det til et lovkrav at der skal være hpfi. du kan ikke sige med sikkerhed at der ikke løber nogle amp. i gennem dig hver gang. og hvornår har dine organer fået nok.

Kommentar
Fra : Smedesvenden

Dato : 25-08-19 21:01

Dit problem er nok krybestrøm!
Krybestrøm koster penge, da din elinstallation dermed ”forbruger” strøm, selv når kontakten er slukket!
Også selv om du har jordforbindelse, strømmen ledes jo da bare via jordledningen, og koster dig dermed penge!
Læs sidst hvordan du evt. kan modvirke dette.

Man kan bl.a. konstatere om man har krybestrøm, hvis man har en LED pære som lyser svagt, selvom kontakten er slukket. Så har man højest sandsynligt krybestrøm i sin installation.

Krybestrøm er et meget normalt fænomen, specielt i ældre bygninger, men kan ligeså forekomme i nye installationer. Det udbedres bedst ved at lade en autoriseret elektriker lave bedre jordforbindelse i din installation.
Men elektrikere kommer ikke gratis, og derfor kan det - måske - godt betale sig at bruge en støjkondensator i stedet.

Kondensatoren fungerer ved at den "sluger" den mængde krybestrøm som løber i kredsløbet op mod din LED lyskilde. Før var det pæren som fik denne strøm, menu nu er det støjkondensatoren og LED pæren kan derfor slukkes 100%.

Dette er selvfølgelig kun en holdbar løsning, ved problemer med få slukningssteder Har du problemer med dine lyskilder i hele huset, bliver det nok alligevel billigere i længden, at kontakte sin lokale elektriker, da krybestrøm konstant forbruger en lille mængde strøm (typisk 6-12v med 50-100 mAh forbrug).

https://www.dkbelysning.dk/div-el-artikler/1299-stojkondensator-til-eliminering-af-krybestrom.html