/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
killing på kun 8-9 uger
Fra : buska1
Vist : 2413 gange
68 point
Dato : 01-06-08 14:21

jeg har lige fundet ud af at min nye killing egentlig kun er 8-9 uger gammel.

ved ikke hvorfor hun sagde han var 12 uger da jeg hentede ham for 2 dage siden?

ved det kun fordi jeg nu kan se at på gul og gratis at hun har skrevet hvornår kuldet er fra og det er fra 31-3.
er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på når han nu er taget for tidlig fra sin mor?
han kan gå i kattebakke til både det ene og det andet, spise alm katte/killinge foder. gå i sele og er utrolig aktiv.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-06-08 14:40

En killing skal være mindst 12 uger, før den må tages fra moderen. Jeg syntes at, hende du har hentet katten hos, har optrådt uansvarligt. Jeg tror desværre, at hun har løjet, for at være sikker på, at komme af med killingen

Citat
Fra killinger er ca. 4 -12 uger lærer de at bruge bakken, spise fast føde, jage, socialisere og omgås andre katte/killinger. De lærer "kattesproget" De får input fra både deres mor og søskende. Hvilket er alfa omega. De lærer at blive selvstændige når modere skubber dem fra sig og de lærer at stå på egne ben og blive stærke selvsikre missekatte.
Citat
En killinger der tages for tidligt fra sin mor, vil mangle en del indlæren og istedet koncentrere sig om og knytte sig til sin ejer i troen af det er dens mor. Det er sødt i starten, Men senere hen, når killingen risikere at sjattisse på din dyne eller i skabet. Kradse i tapettet, eller stolene, hvæser af dine gæster, kryber langs panelerne, gemmer sig under sengen når der er fremmede i nærheden, ikke spise nok og rigtigt pga den ikke har lært disse ting grundigt nok af sin mor, så er det pludselig ikke så sødt længere.

Et andet alvorligt problem ved at overtage en killing inden den er 12 uger, er at killingens imunforsvar først begynder rigtig at udvikles, når den er mellem 8 og 12 uger gammel.
Hvorfor killingen i denne periode er meget modtagelig for infektioner.

Mange mennesker ønsker at få killingen så ung som muligt, fordi de er bange for, at den ellers ikke vil knytte sig til dem. Dette er en skrøne. Hvor tætte bånd du knytter med din kat afhænger helt og holdent af hvor megen tåmodighed og forståelse du har overfor den og hvor megen kærlighed du har til overs for den.
Læs mere her hvor der også er links til andre sider om emnet
http://www.kattekilling.dk/killinger_12uger.htm

Jeg håber virkelig det bedste for din lille killing

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 01-06-08 14:53

han virker nu til at have det rigtig godt. og kan allerede mange ting
men ja kan godt være hun ville sikre sig at komme af med katten...
men nu må jeg jo vså gøre det så godt jeg kan. jeg har ham med ude i snor og der snakker ham med mange mennesker og andre katte og et par hunde.
han spiser godt og ermeget aktiv. ingen problem med kattebakken eler noget. han har ikke tisset eler noget som helst andre steder end i den.
jeg har en anden kat der er noget sur. hun er snart 4 år og hvæser og knurrer en del, men det er jo kun at forvente. det går allerede bedre idag end igår ;)

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 01-06-08 14:57

Her er et godt link som du kan få en del svar fra..
http://www.katlink.dk/artikler/artikel4.html

Hvis din killingen er ene kat vil jeg nok sørge for en ven til ham da katte
har det bedst med at være 2 som regel..

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 01-06-08 15:03

jeg har allerede en hunkat på snart 4 år. hun går og knurrer af ham og sådan. men det er jo klart hun lige skal venne sig til den bette ;)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-06-08 15:19

det er stærkt uansvarligt af sælger - men når du nu har en kat i huset allerede har killingen jo trods alt en "voksen" at lære af - den første tids snerren og hvad ved jeg går over

held og lykke med den lille

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 01-06-08 15:38

Jeg var selv ude for det med min første Birma. Han var ca. 10 uger, da jeg købte ham "fordi moderen afviser ham". Han var hele sit korte liv en meget aktiv kat, men ville bare ikke tage på. Belært af dise dårlige erfaringer vil jeg råde Dig til at få den tjekket af Jeres dyrlæge! Når der er en ældre kat i huset, har den meget let ved at falde til og lære af den gamle, mener jeg. Du kan få killingen neutraleseret allerede når den vejer 2 kg.............for det havde Du vel tænkt Dig?????
Mvh.
Morten
Ejer af 3 katte

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 01-06-08 15:40

ja den skal kastereres når han kan. jeg mente de skulle være 6 mdr før de må den slags?

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 01-06-08 15:47

Har haft katte gennem et efterhånden langt liv, og har fundet, at det er meget forskelligt, hvordan killinger bliver modne. Har haft en kattemor, som konsekvent gik hjemmefra, når killingerne var en 9-10 uger og allerede inden havde lært dem at mus er spændende. Så syntes hun åbenbart, at de var klar. Min erfaring er, at er der andre dyr i huset socialiserer de på hinanden.
Din lille kat lyder frisk og fuld af gåpåmod, tvivler på du får nogen som helst problemer med ham ( altså ikke nogen der skyldes hans alder ved flytningen).
Tidligere var grænsen jo også ved de 8 uger, og der kom masser af sunde, normale katte ud af det alligevel.

Kommentar
Fra : buska1

Dato : 01-06-08 15:59

jeg tror nu heller ikke han får problemer, når han er så nysgerrig og "dygtig" som han allerede er.
nu håber jeg bare de to katte venner sig til hinnanden hurtigt, den lille (batman) er ret ligeglad med den store (buska) men buska hvæser og knurrer kun af ham og ser møj sur ud. men det er jo trods alt også kun 1½ dag siden jeg kom hjem med batman

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 01-06-08 16:10

Kastration er temmelig individuelt hos katte, derfor påtager dyrlægerne sig at gøre det, når kattene vejer 2 kg. og opefter; må da indrømme, at jeg selv gik skarpt i rette med min egen dyrlæge, der Gudskelov er et meget tålmodigt menneske! 2 kg. er vel en slags kompromis; personligt vil jeg dog fortsætte med at lade dem gå, til de selv signalerer kønsmodenhed (på bakken, heldigvis!).
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 01-06-08 17:06

Hej-

Tillykke med din lille nye!
Fortvivl ikke - han kan godt blive en fin mis, selv om han er taget for tidligt fra!
Her hos mig bor Sigurd, han var så lille, da jeg så ham første gang, at han kunne ligge i min hånd.
Han var fundet i en papkasse og indleveret til en dyrlæge for aflivning, men den unge dyrlæge syntes , at var så køn en kat, at han tog ham med hjem, Sigurd sov på hans hovedpude om natten og fik sutteflaske mange gange i døgnet. Da Sigurd blev lidt større havde dyrlægen ikke så megen tid til ham, som det var ønskeligt og jeg fik ham betroet!

Det er nu 12 år siden! Sigurd er en dejlig kat, vi har kun haft brug for dyrlæge, når han har været oppe og slås og til vac.- han er naturligvis kastreret!
Er ganske rigtigt meget knyttet til mig- sover i min benende om natten og kan li' at hjælpe med havearbejdet- går i hælene på mig og stille sig an og skal kløs!. Han fanger mus og fugle Jeg har set ham ta' en svale i flugt!
Han er totalt renlig- er inde om natten, kradser kun ude eller på sit kradsebræt, men jeg har aldrig hørt ham væse!!! Det har han nok ikke kunne finde ud af!
Måske har jeg bare været snyde heldig, men det kan altså lade sig gøre. Jeg synes heller ikke, at killinger skal tages for tidligt fra!!

V. h. Kamma

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-06-08 18:49

Det lyder overhovedet ikke til at du får nogle problemer med den lille.
Og Buska skal nok lære at acceptere ham. Bare rolig, hun skal bare lige sige "hallo jeg var her først og bestemmer".

Det gjorde vores hunkat Trunte også, da jeg kom hjem med en lille kattekilling jeg havde fundet forslået i grøften.
De to er idag de bedste venner og kan overhovedet ikke undvære hinanden. Den lille var også den gang ligeglad med at den store var sur. Hun gik bare hele tiden hen til den store som daskede lidt til hende, men som så opgav hehe.

Den gang jeg kom hjem med den lille stakkel fik hun lidt mad og så hoppede hun op ved siden af min mand i sofaen som om hun sagde, hej her vil jeg gerne bo :)

Held og lykke med din nye søde lille fis :)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 68 point
Dato : 01-06-08 19:29

Det sker der ingenting ved, især ikke når du har en kat mere der kan opdrage den nye.

Det er forholdsvis nyt, at nogen fastholder at killinger skal være 12 uger, det er der ingen faste regler eller love omkring, bortset fra, at registrerede opdrættere ikke vil sælge deres racekillinger før de er 12 uger.

Citat
perioden fra kattens 2. – 7. leveuge er den særlig følsom for påvirkninger, som senere fører til tilknytning til børn, voksne mennesker og andre katte. Man kalder perioden for

socialiseringsperioden. Det har derfor stor betydning, hvordan denne periode er forløbet. Da de fleste katte først kommer ud til den nye ejer efter 7. leveuge – og som regel en del senere, er den mest sensitive periode for socialisering afsluttet

http://www.dyrepsykologen.dk/artikler/katten_vil_ikke_kaele.htm

Og der er stadig ikke, inden for fagkundskaben, enighed om hvorvidt det på sigt kan medføre adfærdsvanskeligheder at killingen kommer væk fra moderen før den er 12 uger.......

Dog, er man sikker på, at der ses flere adfærdsforstyrrelser blandt indekatte, end for killinger der tages fra som 8-12 ugers.

Citat
jeg har allerede en hunkat på snart 4 år. hun går og knurrer af ham og sådan. men det er jo klart hun lige skal venne sig til den bette

Det er også noget hun gør for at "opdrage" på ham.

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 01-06-08 20:05

"..................at registrerede opdrættere ikke vil sælge deres killinger før de er 12 uger". Det ville de sikkert hjertens gerne, de useriøse ialtfald, men det er simpelthen forbudt, hvis man vel at mærke ønsker stamnavn og bemyndigelse til at udstede stamtavler. Hvis man overtræder denne regel + et par andre, er man på den som medlem af en af landets 4 katteklubber! I katteklubberne er ejere af huskatte hjertelig velkomne! Alle "rene" katte er jo da racekatte!!!
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-08 20:18

Citat
at registrerede opdrættere ikke vil sælge deres killinger før de er 12 uger". Det ville de sikkert hjertens gerne, de useriøse ialtfald, men det er simpelthen forbudt, hvis man vel at mærke ønsker stamnavn og bemyndigelse til at udstede stamtavler

Okay, så det er åbenbart fordi de ikke MÅ, grundet klubbernes egne interne regler, det var jeg ikke klar over

For jeg troede egentlig ikke, at en klub måtte sætte regler for deres medlemmer, der stiller dem juridisk dårligere end gældende lovgivning,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-08 03:53

Unge katte skal lære mangt og meget af de ældre. Hertil hører også at fange og håndtere levende bytte. Enrigtig kat , som har haft opvækst blandt katte klarer det uden besvær. Men de andre kommer slæbende ind med levende mus of fugle, fordi de aldrig har lært det rigtigt.

Hvis du kun skal have en stueburskat, kan det være ligegyldigt. Men det er dyrplageri efter min opfattelse.

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 02-06-08 06:29

transor, det vil jeg simpelthen ikke give dig ret i. Alle katte kommer slæbende med levende bytte af og til. Det er en del af deres ynglepleje også.
Havde en hittekilling engang, der var så lille, at han kunne ligge i en hånd. Han blev en stor flot farlig og selvstændig kat, der nakkede alt det han kunne nå Ganske vist var han opdraget af 2 hunde, men ikke lige til jagt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-08 08:32

Citat
Men de andre kommer slæbende ind med levende mus of fugle, fordi de aldrig har lært det rigtigt.

Det passer ikke

For en kat er jagten den ultimative opfyldelse af dens mest basale instinkt, og derfor er en kats jagt indbefattet af leg med byttet inden den slår det ihjel......både for at opfylde behovet for at træne og vedligeholde sit instinkt og for leg og hygge......

En kat der straks dræber og æder sit bytte gør det af nød, hvis den er meget sulten.

Godkendelse af svar
Fra : buska1

Dato : 03-06-08 22:07

Tak for svaret dova.