/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Rembrandt Oliefarver
Fra : Birdie56
Vist : 2311 gange
100 point
Dato : 01-06-08 09:56

Er der nogen som kan fortælle mig, hvor jeg kan købe "Rembrandt Oil Colour" til rimelig pris?
Gerne via nettet.
jeg mangler også en farve/tone skala til blanding af farver.
Så måske der er een eller flere her på Kandu der kan hjælpe mig.

Birdie56

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-06-08 10:29

Jeg handler hos City kunstnerartikler - de har en fysisk butik i Kbh. og salg over nettet

her kan du se deres priser på Rembrandt Oil Colour http://www.kunstnerartikler.dk/40_ml1.6

De forhandler også forskellige farvecirkler http://www.kunstnerartikler.dk/farvecirkel1.6

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 01-06-08 12:22

http://www.borupkunst.dk/hobbyartikler.asp?t=1&id=3745

og klik på kunstnerartikler.

Her er bl.a. Rembrandt Olie farver. Jeg har handlet der flere gange. Selvom jeg bor i en større provinsby, er der forskellige oliefarver, jeg ikke kan købe her. Hos Borup Kunst kan jeg finde dem jeg mangler, og de kommer hurtigt med posten.
Jeg har ikke prøvet City kunstnerartikler, som Helle Birgitte anbefaler, men jeg vil da lige se, hvad man kan få der. Måske er der mere end hos Borup Kunst.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-06-08 18:12

Jeg har handlet Rembrandt farver i Borup for min mor, og de var vældig flinke til at lægge varerne fra min indkøbsseddel klar - og så er de væsentlig billigere end i København.

De bor ikke særlig langt fra motorvejen, og kan stærkt anbefales...

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-06-08 13:37

Jeg handler oftest med http://www.vindelev-ramme.dk/. men mærket er et af dem som flest farvehandlere og foretninger med kunstnerartikler har. Jeg vil anbefale en efter min mening bedre palet, nemlig den danskproducerede Artifix. Her har du farver der mindstlige så gode og nok ikke dyrere end dem du kender.

Hvorfor bruger du olie, der er efterhånden ingen fornuftig undskyldning for at bruge olie, med de produkter du kan købe, der er produceret af Golden

Du kan ikke købe et blandingskort du kan bruge til ret meget, men her er et par tin du kan gøre, og som kan gøre dit liv som kunstner lettere.

Bland færest mulige farver for at bevare brillancen.
Lær betydningen af symbolerne på tuberne, specielt hvor dækkende eller transperante de er.
Lær at bruge den viden.
Lær at : rød + gul = orange, rød + blå = violet/lilla, gul + blå = grøn
lav selv et kort, ved at tage dine farver , og lav et skema , hvor du sætter farverne op lodret og vandret, og bland så i de felter der opstår.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 04-06-08 16:03

Hej.
Har lige checket den adresse som Rosmon sendte. Jeg bestilte oliefarve den anden dag, og jeg kan se, at det jeg betalte 59,00 for en tube hos Borup Kunst, den samme koster 45,00 kr. hos Vindelev. Så der er da en fin besparelse.
Der er kun en ting, som jeg mangler hos Vindelev. Der er ikke et farveskema ud for hver farve. Hvis ikke man er rigtigt inde i, hvad de forskellige farver hedder, så kan det være svært ar finde den rigtige. Hos Borup er der en farveprøve ud for hver tude. (Men det betaler man så også for).
Jeg har prøvet, om jeg kunne finde ud af, hvad forsendelsesomkostningerne er hos Vindelev, men skulle afslutte bestilling, før jeg eventuelt kunne se det. Hos Borup er det 65,00 kr, også selvom du kun skal have en lille tube.
Måske kunne Rosmon fortælle, hvad man giver i forsendelse hos Vindelev. Hvis det ikke er mere end Borup, vil jeg da skifte til Vindelev.
Hilsen
Mulle
obs. Det er dejligt, at man kan få gode tips her hos Kandu, selvom man ikke selv har spurgt, så kan man tit bruge noget fra de forskellige svar.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-06-08 01:16

Jamen mangler du farvekort, så bestiller du dem, eller ringer efter dem (75 80 54 00). Det har den fordel at du kan have dem og krydse af og gøre ved. Fremsendelse af farvekort og brochurer o.l. er normalt gratis, og et fysisk farvekort er tit bedre end end et i cyberspace.

Du betaler normalgt kun det det koster med fragt eller post. Skulle nogen af jer køre forbi Ølholm, så får i en rigtig god behandling, og de har så mange ting, at det rykker i tegnedrengen, og det kan lade sig gøre at købe, og sende penge senere.

Jeg kender desuden ingen der ved, eller kan skaffe mere viden end Henrik der. Han forhandler også Goldens produkter.

Hvis i ved om et bestemt produkt i ikke kan leve uden, kan man godt få dem til at skaffe det, eller noget tilsvarende.

Henrik er lidt af en detektiv når man søger bestemte ting man kun ved lidt om.

Er i rigtigt på den, fordi i har glemt at bestille i godt tid, kan man god få dem til at udføre mirakler og næsten umulige ting.

Og så er de igang med nye blindrammer, og kvalliteten er i top på egne produkteer.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 05-06-08 11:02

Tak for det Rosmon.

Jeg har lige skrevet til Vindelev og spurgt, om jeg kan få et par farvekort.
Ha' en god "Fars dag"

Hilsen
Mulle

obs. Undskyld Birdie at jeg bruger dit spørgsmål til selv at få oplysninger, men du kan vel også bruge tipset.........

Kommentar
Fra : Birdie56

Dato : 05-06-08 15:55

Svar til Rosmon.
Du spørger mig, hvorfor jeg lige forespurgte på Rembrandt Oliefarver. Ja hvorfor? Det ved jeg ikke lige. Men jeg fik at vide af en maler, at det var de bedste materialer og så blev det dem.
Men måske kunne du fortælle mig lidt om forskellen på Amsterdam Olie og Rembrandt Olie??
Jeg har hidtil malet mest med akrylfarver - men fandt det spændende med Oliefarverne -
bortset fra at det kan tage meget lang tid - inden de tørrer.
Alligevel tak for dine gode besvarelser til mig.
Også tak til I andre som har hjulpet mig lidt mere på vej udi malerkunsten.

Birdie56

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 05-06-08 22:01

Der er kun 2 grunde der er tilforladelige for at male med olie:

1) Du kan få nogle flotte varme røde farver

2) Du kan lassere og glitte farven

Til gengæld har du lidt gener:
* Rigtig lang tørretid ( op til 1 måned)
* malingen kan krakelere
* Lugtgener fra terpentin o.l.

Lauscaux har nogle røde farver i akryl, der kan være med
Golden har fået en serie farver (Golden Glaze) der er beregnet til at lacere med og er åben længere end normalt for akryl, og efter ferien kommer der endnu et nyt produkt, der kan være med til at gøre akrylfarver mere levende, og op mod 18 timers tid hvor den er åben.

Akryl krakelere sjældent uden det er tilsigtet.
Akryl fortyndes og rengøres med vand

Skal du arbejde er den bedste pris/kvalitet Artifix, der samtidig har en stor palet. Jeg synes det er kunstnerkvalitet til studiepriser og stor flot palet

Godkendelse af svar
Fra : Birdie56

Dato : 10-06-08 23:54

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Også tak til alle der har hjulpet mig. Men desværre kan jo kun een få points.
Jeg maler videre med min nye viden.
Og vender tilbage, hvis jeg vil vide mere.
Takker.

Birdie56

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-06-08 11:33

Hvis du vil fortsætte med oliefarverne, synes jeg du skal bruge dem på den måde, hvor du får det bedste frem i farverne, så tag et lille lærred,som du kan bruge på at lære lidt teknik på.

Læg en farve på i et ikke for tykt lag, og lad det tørre til farven begyner at nappe. Prøv nu at gnide på farven flere forskellige steder. Med en finger, med et almindeligt stykke stof, og med et meget glat stykke stof, og lad noget stå ubehandlet. Lad farven tører helt op. Prøv nu de forskellige steder at komme et tyndt lag farve (gerne en kontrastfarve) på i et jævnt lag, og tør overskudet af med en sugende klud, og lad det blive halvtørt inden du glitter farvenigen. prøv evt med flere lag.

Prøv at se forskellen på at male f.eks rød på grøn og grøn på rød, som igen er noget andet end at blande rød og grøn, og så male.

Du kan også lave en "blind farve" ved at tage noget renset kridt, og røre det op i linolie til det er næsten helt fast, og så tynde med lugtfri petrolium til du får en tilpas konsistens. ved at bruge den "blinde farve" til at lasere med imellem nogen af farvelagene, får du mere dybde ind i fysisk dybde ind i farverne. I Artifix kan du finde nogle røde der er gode nok til at kunne male mørkerøde roser med.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-06-08 11:36

Husk at skelne mellem opakke (dækkende) farver der bruges til bund og overmaling, og de lasserende farver, som man kanse igennem, og som derfor er velegnet til lag på lag teknik.