/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
2 gange prøvetid ?
Fra : hansine
Vist : 863 gange
100 point
Dato : 31-05-08 08:31

hej, jeg blev pr. 1.feb ansat som vikar i en off. virksomhed (= arbejdsgiver), hvor de første 3 måneder var prøvetid med 14 dages opsigelse til en hvilken som helst dato i md. Pr. 1. juni får jeg fastansættelse, og skal igen fra 1. juni ha' 14 dages opsigelse ... Arbejdsgiver siger at det er reglen når vi starter et "nyt" ansættelsesforhold, og at jeg har anciennitet fra 1. feb. Underligt, synes jeg - i maj måned, som var min fjerde ansættelsesmåned havde jeg jo 30 dages ops. Er det helt efter bogen, mon ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 08:32

Og du er vel med i en fagforening?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-05-08 08:52

Når du er i en offentlig virksomhed (politiet, DSB, Banedanmark), er der ofte prøvetid når man overgår i ny stillingsfunktion også som intern ansøger.

Ofte er det knyttet til at arbejdsindholdet ikke er det samme som den stilling du var i og i den nye stilling. Prøvetiden kan være forskellig - og aftaltes ofte individuelt.

Men normalt (har været) er det sådan at du komme tilbage til den gamle stilling - såfremt du ikke klare prøvetiden i din nye funktion/stilling.

Da du stadig er i samme virksomhed, beholder du dine afskedigelses opsigelses varsler. Da virksomheden jo stadig er den samme.

Lægmærke til at der skelnes imellem afskedigelses opsigelses varsler og prøvetiden i funktionen den nye interne stilling

vh ben

Kommentar
Fra : hansine

Dato : 31-05-08 09:00

de har HK-overenskomst, men jeg er ikke blevet pålagt at melde mig ind der, så er blot medlem af en a-kasse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 09:04

Citat
men jeg er ikke blevet pålagt at melde mig ind der

Du bestemmer selv, ingen pålægger dig noget.
Men HK hjælper dig heller ikke med dette spørgsmål.
Elller andre problemer for den sags skyld.
En ev. lokalaftale kan jo være gældende.

Kommentar
Fra : hansine

Dato : 31-05-08 09:06

Undskyld ben, jeg forstår ikke hvad du mener " skelnes mellem.... etc". Mit arbejdsområde er så ganske og aldeles uændret, og jeg frygter egentlig ikke en opsigelse, men kan jeg være sikker og vis på, at jeg selv overfor arbejdsgiver har 14 dages ops. de næste 3 måneder, hvis jeg nu finder noget bedre ...?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 09:08

Det ville være klogt at melde dig ind i HK.
Her på kandu får du ikke den nødvendige hjælp,
da vi ikke kender hele historien, og kan heller ikke
følge forløbet i sagen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-05-08 09:09

Nogen gange har det fordele at man er med i den fagforening, som virksomhedens medarbejder er organiseret i.

Dette har især betydninger der hvor der er tillidsrepræsentanter med i udvælgelsen af ansøgere.

I offentlige virksomheden skal man ofte passe lidt på med at undervurdere fagforeningens betydning de i mit sidste indlæg nævnte virksomheder og der er flere af slagsen, kan man have svært ved at komme op i hirakiet, hvis man ikke betaler og har samme udgifter (støtter samme fagforening). På den anden side kan man jo også argumentere på at dem der ikke er organisseret, nasser på det arbejde de andre har betalt for igennem mange år.

Tiderne skifter og i dag har vi ikke samme grunde til at være i fagforeninger, men det kan være deres betdning genvinder magt, hvis vi får en stor nedtur.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-05-08 09:12

Jeg glemte lige, at et sjældent er virksomheden der kræver at du er i fagforening. Dette krav vil komem fra dine kolegaer, der afsætter en rimelig stor del af deres løn til i dit tilfælde HK.

Jeg er selv i HK om jeg kan lide lugten i "Bagerriet" er en anden snak, men den subkultur der er i virksomheden som er styret af fagforeninger, kan man enten acceptere eller undgår. Det er dog farligt at tro at de ikke har betydning.

vh Ben

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 31-05-08 09:21

Din opsigelse er teoretisk set, den der står på papiret...

Det er vist meget får der er blevet retsforfulgt fordi de fik et andet job og skred fra virksomheden inden for opsigelses perioden...

Ofter er der ingen der har glæde af at en medarbejder - der "mentalt er skredet" tvinges til at være i job, og forsøger man bliver vedkommende jo bare "syg".

Den del vil jeg personligt ikke bekymre mig om særlig meget om.

Men du kan altid spørge din personale chef om hvad dine opsigelses varsler er, jeg kender ikke orlyden af din kontrakt, så det er svært at give dig det præcis svar.

Men hvis virksomheden giver dig en ny kontrakt/ansættelsesaftale, og den stiller dig bedre end den gamle, er du i din gode ret til at forvente at den holder...

Men hvade du været i HK, var du altid bedre stillet hvis der opstod fortolkningsproblemer... Dem står du selv med nu, hvis de dukker op....

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : hansine

Dato : 31-05-08 09:37

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Udmærket og oplysende forklaring. tak. god sommer

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-05-08 09:39

Dejlig sommer til dig også.
Held og lykke med jobbet...
vh ben