/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Skal hjemmeværnet afskaffes?
Fra : samaritter
Vist : 1231 gange
100 point
Dato : 04-03-03 20:38

Jeg kunne godt tænke mig en debat omkring hjemmeværnet, skal det afskaffes, eller skal det have nye opgaver - hvad er din mening ?
Personligt er jeg selv medlem af hjemmeværnet, men må indrømme at efter den store omlægning og sammenlægning af kompagnier og regioner, så har hjemmeværnet mistet sin oprindelige betydning, om det lokale forsvar.
Deremod mener jeg at der er så mange opgaver hjemmeværnet kan løse, f.eks. humanitære, katastrofeberedskab o.s.v, så derfor bør der ske en væsentlig forandrig i denne retning.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 04-03-03 21:00

Hejsa

Det skal ikke lyde som en provokation imod dig !

Jeg syntes at det er fint at folk har en hobby og noget at gå op i.. (At falde hen er vejen til døden)

Men hvis det er man kigger lidt overordnet på det syntes jeg at det er underlig at de folk der går så meget op i hjemmeværnet at de mener at kunne forsvare ”landet” ikke melder sig ind hos forsvaret

At folk melder sig ud pga. at man kræver at folk er aktive medlemmer og så har vi jo lige den gruppe der ikke vil være med mere når de ikke kan få lov til selv af opbevare deres våben

Holdningen er hos mig at.. nedlæg hjemmeværnet, giv pengene til Civil Forsvaret og brug dem noget mere ved ulykker osv..

Kommentar
Fra : samaritter

Dato : 04-03-03 21:41

Kære buch78
Her har du bestemt ikke ret, dit svar tyder på, at du ikke kender hjemmeværnet (HJV), men har som mange andre der heller ikke kender HJV, den opfattelse, at det kun er folk der vil lege weekend krigere der er med i HJV.
Vi er mange, der er aktive, men som ikke har våben hjemme og der er mange som IKKE kan komme ind til forsvaret af en eller anden grund, f.eks. er der mange der har trukket frimummer og forsvaret har IKKE brug for alle der gerne vil ind.
Herudover er vi en del som er "Ældre" men som stadig gerne vil gøre en indsats, hvem siger ddet har noget med død og ødelæggelse at gøre, det kunne f.eks. være hjælp ved store cevile arengementer, førstehjælp, trafikregulering p.s.v, for slet ikke at tale om naturkatastrofer. Sæt dig ind i hvad HJV laver, før du fordømmer hele HJV. - eller mange tak for dit indlæg, du har da lov til at have din mening.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-03-03 22:01

Hej samaritter

Jeg har den mening, at hjemmeværnet ikke skal afskaffes.
Jeg mener, som du, at der er så mange opgaver hjemmeværnet kan løse, f.eks. humanitære opgaver, katastrofeberedskab, terrorangreb o.s.v.
Hvis vi skulle komme i et kriseberedskab, ville jeg være mere tryg ved hjemmeværnsfolkene - lokalt - end "det statslige militær" som samfundet/verden har udviklet sig i dag. Jeg håber absolut ikke vi kommer til at opleve den 3. verdenskrig. Omvendt synes jeg ikke - som verden har forandret sig - at det er helt utænkeligt, at den kommer. Uden at blive for politisk, er jeg lidt urolig for den uenighed der er i EU med hensyn til USA og Englands holdning til en evt. krig i mellemøsten. Jeg har aldrig været EU tilhænger (stemt nej hver gang), men min frygt/usikkerhed opstår, når man i EU ikke engang kan blive enige om en fælles holdning til ovennævnte.
Nu er jeg "en ældre herre" på snart 60 år. I mine unge dage var jeg med i politihjemmeværnet. Det var jeg meget glad for, og mener, at vi var med til at løse mange samfundsopgaver.

Jeg håber der kommer mange andre indlæg og holdninger i denne debat. Samtidig håber jeg, at debatten/indlæggene/kommentarerne vil holdes på et sobert niveau, således at alle respekterer hinandens holdninger, uden "mudderkastning".

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-03-03 22:04

For en god ordens skyld, skal jeg nævne, at jeg blev kontaktet af politihjemmeværnet et par år efter jeg havde aftjent min værnepligt.

Franksp

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-03-03 05:54

yepperdy, afskaf hjemmeværnet og den danske forsvar som det ser ud idag. og lad en lille men professionel hær som er veludstyret, og som kan sættes ind i verdensbrandpunkter og selvfølgelig være med til at forsvare danmark...

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 05-03-03 07:30

Til franksp
Nu er der lige lavet en undersøgelse, der viser at hvis hjv folket ikke længere må opbevare våben derhjemme, vil omkring 65% melde sig ud.
Altså 65% af de mennesker synes det er lykken at have et automat våben gemt væk i Garderobeskabet i soveværelset.
Må jeg også oplyse dig om, at folk der trækker frinummer, sagtens (hvis egnet) kan komme i forsvaret, og derfor ikke skal opgive et job i cirkusmille.
Men rent fakta mæssigt, består hjv jo primært af halvgamle fedladne fraskilte ensomme mænd, med en forkærlighed for skydevåben,der synes krig er sjov fordi det ophører om søndagen.
Hovedparten af de mennesker hjv kan mynstre, kan ikke bruges til meget mere end at lakerer biler og dele smagsprøver ud i fakta om fredagen.
Men jeg synes da det er hylende skægt at du mener at hjv kan bruges imod terrorangreb ect, og du føler dig tryg ved at lade disse mennesker forsvare dig i en krisetilstand.
Tak for dit indlæg, det lunede på en kold onsdag morgen, nu er jeg glad resten af dagen.
de bedste hilsner
polpot

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 05-03-03 09:27

POLPOT SKRIVER:

Altså 65% af de mennesker synes det er lykken at have et automat våben gemt væk i Garderobeskabet i soveværelset.
Må jeg også oplyse dig om, at folk der trækker frinummer, sagtens (hvis egnet) kan komme i forsvaret, og derfor ikke skal opgive et job i cirkusmille.
Men rent fakta mæssigt, består hjv jo primært af halvgamle fedladne fraskilte ensomme mænd, med en forkærlighed for skydevåben,der synes krig er sjov fordi det ophører om søndagen.
Hovedparten af de mennesker hjv kan mynstre, kan ikke bruges til meget mere end at lakerer biler og dele smagsprøver ud i fakta om fredagen

CITAT SLUT:

Jeg har ikke så meget forstand på HJV, men de påstande du der kommer med er for mig fuldstændig forrykte!!
Så vidt jeg er orienteret består HJV af både kvinder og mænd, unge som gamle, og afspejler vel på den må
det det danske samfund.

At 65% vil melde sig ud hvis de ikke må opbevare våben synte jeg til gengæld ikke er så godt, da man jo i tidens løb har set mange ulykkelige hændelser fordi HJVfolk havde våben hjemme.
Det kan vel ikke være så svært at opbevare dem samlet et lettilgængeligt sted.

Det er straks sværere om det totalt skal nedlægges. Vi har jo ikke de samme trusler som før siges der, men spørgsmålet er så om der bare ikke er nogle nye former for trusler der banker på.

Så man burde HVIS man vil bevare HJV hele tiden opgradere uddannelsen til at omfatte de nye former for trusler såsom
TERROR og BIOLOGiSKE angreb.

De angreb POLPOT kommer med er ihvertfald helt forkerte.

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 05-03-03 12:18

Vil lige give min mening med...

Jeg er nybagt medlem af HJV, faldt for deres hvervekampagner i efteråret. Var til et informationsmøde, som overbeviste mig, og skal nu snart på øvelse i den grønne uniform.
Men området er for mig ikke ukendt, har aftjent værnepligt (patruljeinfanteri, speciale i ABC), så jeg kender godt systemet.
En af de vægtige grunde til at jeg meldte mig ind, var muligheden for at få mere uddannelse og viden om de områder, som der er traditionelle militære, vide mere om førstehjælp og sygehjælp generelt, foranstaltninger ved evt. gas eller biologisk angreb.
Det med weekendsoldater er jo korrekt på den måde, at HJV ikke er en fuldtidsbeskæftigelse for de frivillige, for det giver jo ingen løn, men derfra, og til at de ikke er egnede til militære opgaver, er noget af et spring.
Og mange af de frivillige er i ganske god form. Mange har gået lange marcher i udlandet, hvilket ikke er en opgave for sarte sjæle (jeg tænker specielt på Niemegen-marchen).

HJV skal have nye opgaver, f.eks. hjælpe til ved (natur)katastrofer og andre kriser, men også gå politiet til hænde ved f.eks. topmøder (hjælpe med trafikkontrol) og demonstrationer, som har det med at gå over gevind. Ydermere kan HJV hjælpe ved en evt. terrorsituation, som back-up.

Min mening er, at HJV er en god udbygning af forsvaret, som ikke bør nedlægges, det vil svække det totale forsvar af Danmark.

Den kommentar med, at mange ville melde sig ud, hvis egen våbenopbevaring bliver forbudt, tror jeg bunder i, at der dermed ikke vises tillid til medlemmerne, og ikke i, at man bare vil have våben hjemme..

Kommentar
Fra : samaritter

Dato : 05-03-03 16:38

Kærer debatører

Tak for jeres indlæg og jeg må sige, at der er divagerende meninger om HJV, men at HJV kun består af fede, gamle mænd er dog den groveste beskyldning jeg længe har hørt, en stor part af HJV består af friske unge mænd/kvinder, der med MEGET forskellige forudsætninger og meninger har meldt sig til en opgave for Danmark.

At HJV evnt. skulle aflevere sit våben til debot, har jeg ikke så meget imod, selv har jeg afleveret mit, idet jeg som mange andre, ikke mener det mere er så nødvendigt at have det hjemme.

Har i tænkt på --- at hvis vi afskaffede HJV, hvad så med de mange der gerne vil bruge deres fritid, til at forberede sig på et forsvar, skal de nu nøjes med skytteforeninger, hvor de kun kan få skydetræning? - hvad med den besviselge part af unge, som HJV ved at øve og træne dem, undgår at disse på et eller andet tidspunkt ender på den gale side af loven, hos HJV får de kammerater, der ikke bare der krigere, men kammerater der udover HJV arbejdet, i mange tilfælde hjælper dem, herudover skal også nævnes, at disse NU FØLER OG KAN SE, at de kan bruges til noget - altså ikke mangler kammerater og derfor måske bliver kriminelle.

Jeg holder derfor fast ved, at HJV skal bestå, måske med andre opgaver som jeg har beskrevet ovenfor.

Kommentar
Fra : samaritter

Dato : 05-03-03 16:40

Undskyld anslagsfejlene, jeg håber i kan læse mit indlæg.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-03-03 06:28

Polpot skriver:

[citat]
Men rent fakta mæssigt, består hjv jo primært af halvgamle fedladne fraskilte ensomme mænd, med en forkærlighed for skydevåben,der synes krig er sjov fordi det ophører om søndagen.
Hovedparten af de mennesker hjv kan mynstre, kan ikke bruges til meget mere end at lakerer biler og dele smagsprøver ud i fakta om fredagen.
Men jeg synes da det er hylende skægt at du mener at hjv kan bruges imod terrorangreb ect, og du føler dig tryg ved at lade disse mennesker forsvare dig i en krisetilstand.
[/code]

Det er en fornøjelse at læse så saglig og objektiv en kommentar til samaritters spørgsmål om hjemmeværnet.
Hvor er du dog klog polpot - Mange kunne lære noget af dig.

[citat]
Tak for dit indlæg, det lunede på en kold onsdag morgen, nu er jeg glad resten af dagen.
[/code]

Man må sige at du er nøjsom, hvad fornøjelser angår - Det må være noget mentalt.
Ligeledes her kunne mange lære noget.

Ram2

Kommentar
Fra : exoticer

Dato : 08-03-03 15:23

Nej da. Hvorfor nedlægge HJV. En afvæbning er derimod påkrævet her og nu. Dels pga. det fjendebillede der i øjeblikket ( ikke) tegner sig og dels for at alle os andre kan føle os trygge og være fri for at vente på, hvornår den næste hjv - galning udsletter sin familie eller andre.

Kommentar
Fra : Patrichnicolas

Dato : 24-04-03 13:17

Ja, hjemmeværnet skal afskaffes. Man kan ikke beskytte et land med halvfede weekendsoldater.

Under min tid ved livgarden trænede vi med hjemmeværnet. (de var levende mål)...*g* Nå men når vi var på øvelse med dem, så kom de vadende kl 10 om morgenen med et halvt rundstykke i kæften. De sov sgu ikke engang ude i felten.

I en krigssituation vil de flygte hjem til deres brune sovs....

Og de skal slet ikke have lov til at eje våben. En gammel bekendt var i hjemmeværnet. Han havde både ammo og lås til sin m75. En dag i en brændert tog han det frem og ville fyre det af på aalborg havn.. Havde jeg ikke stoppet ham
ville han ha gjort det..

Personligt mener jeg at hjemmeværnet er for folk der ikke har andet i livet.. Giv dem en paintball pistol istedet og spar de penge.

Kommentar
Fra : Menig

Dato : 05-05-03 01:17

Hvorfor afskaffe hjemmeværnet? Hvis det ikke var til for noget godt overhovedet, ville Danmark så virkelig bruge så mange penge og ressourcer på, at nogle mennesker skulle ha' stillet deres behov for at lege soldat for en weekend? Næppe! Jeg tvivler virkelig på om man overhovedet gad at bruge 1 kr. på dem. Men måske skulle folk udefra bare prøve at sætte sig ind i hjæmmeværnet, dets personale, opgaver osv. I stedet på at gøre hjemmeværnet til at tabu, som det efterhånden er blevet. Der er i det mindste stadig nogle mennesker der gider gøre noget, men som alligevel ikke er interesseret i at arbejde som fuldtids ansat soldat.

Hjemmeværnsfolk har højst sansynligt en masse andre ting i livet, Patrichnicolas. Hvorfor skulle de ellers vælge hjemmeværnet? Måske er nogle af hjemmeværnsfolkene ikke helt "up to date", er en smule gamle og sikkert også lidt halvfede, men hvad med resten? Har du tænkt på at der også er unge mennesker i hjemmeværnet, som lever et ganske normalt liv ved siden af, med job, kæreste/ægtefælde og muligvis børn? Men som bare vil gøre en en ekstra indsats for deres land i tilfældet af, at noget skulle gå virkelig galt. Det lyder ikke rigtigt sådan... MEN! Jeg giver dig ret i at De ikke burde have våben hjemme, da der overhovedet ikke er grund til dette. Men det er så også det eneste jeg giver dig ret i.

Kommentar
Fra : brincker

Dato : 05-05-03 07:34

Helt enig menig, jeg selv er NK/DEL I en sikringsdeling ved Distrikt Jonstrup og har netop fået mit andet barn med min kære hustru. Vi er en Deling med pt 20 aktive medlemmer som alle bruger en stor del af deres fritid på hjemmeværnsaktiviteter selvom den yngste er 23 og den ældste er 35 år og dermed ligger inde for den aldersgruppe hvor der er fuld fart på den erhvervsmæssige karriere, familie livet osv. Vi kan diskutere i lang tid om hvad hjemmeværnets fremtidige opgaver skal være, og hvad de egentlig er i dag, men 1 ting er sikkert, og det er at hjemmeværnet idag bidrager i høj grad til det civile i forbindelse med sportsarrangementer osv hvor der ellers skulle være brugt en del penge på at ansatte andre civile til dette. Derudover deltog hjemmeværnet også meget aktivt i forbindelse med det Danske EU formandskab hvor vi stillede ca 70 chauffører til rådighed under det ½ år som formandskabet varede. Den indsats hørte man ikke meget om i medierne. Jeg selv deltog som chauffør sammen med 3 medlemmer fra min Deling.

Kort og godt er min eneste kommentar, at jeg mener hjemmeværnet bidrager stort til det Danske samfund, selvom der måske ikke lige ligger en grum fjende rundt om hjørtnet og truer (eller gør der måske det alligevel ?). I tilfælde af det utænkelige skulle ske og der virkelig blev brug for et hjemmeværn, tror jeg at alle dem som mener vi skal nedlægges vil komme på andre tanker for uanset hvad de mener om os, så vil vi forsvare Danmark og dermed også "dem" som ikke tror på det gode ved at have et hjemmeværn.

Kommentar
Fra : Patrichnicolas

Dato : 05-05-03 11:23

Vil lige tilføje at der engang i firserne var noget fremme i pressen om nynazister i det danske hjemmeværn. Det er da skræmmende at tænke på.

Til Menig: Kan en soldat der træner et par gange om måneden med udstyr fra 60 og 70erne være kampdygtig mod den moderne soldat??
Og ud af måske 1000 i hjemmeværnet hvor mange er for gamle til at løbe over stepperne?? 600?? Jeg forstår godt at regeringen tøver med at nedlægge hjemmeværnet..

1. Der er stemmer i at beholde det
2. Det giver befolkningen en tryghed (falsk tryghed efter min mening)
3. Det er ikke en særlig stor post på landets udgifter

Det jeg mener der er vigtigt er at man tænkler på alle de unge mennesker der har våben til at ligge hjemme, med lås og ammo. Det er for vildt.
Og tænk på deres mobiliseringtid. Fjenden vil kunne nå at gå på ferie i en uge, inden hjemmeværnet er fremme.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 05-05-03 11:30

>Patrichnicolas

Hvad er dine forudsætninger for at bedømme de faktiske forhold omkring Hjemmeværnet?

Jeg må sige, at du virkelig demonstrerer fuldkommen uvidenhed. Du aner simpelthen ikke hvad du skriver om.

Det nonsens du fremfører i dine indlæg, lyder mest af alt som noget venstreorienteret cafésnak blandt unge, der har deres viden fra vandrehistorier og enkelthistorier i pressen.

Ram

Kommentar
Fra : Menig

Dato : 05-05-03 13:48

Patrichnicolas, uanset hvor gammelt udstyret er og hvor gamle nogle af medlemmerne i hjemmeværnet er, så er det først og fremmest hjernen der er det største våben, og det vil det altid være. Hvis der så skulle blive krig, tror du så ikke, at man ville give hjemmeværnet ordentlige og nye våben, hvis deres egne var være ubrugelige? Tror du overhovedet at de ville bruges, hvis de ikke var i god stand? Synes du ikke, at det er fair, at Danmark har et bredt udsnit af befolkningen, som gider gøre en indsats for DK, hvis krig eller lignende skulle opstå? Der er medlemmer fra 18-årige og op efter i hjemmeværnet. Er man så også gammel som 20, 30, 40-årig. Nej vel...

Så du mener altså at 600 medlemmer af hjemmeværnet skulle være for gamle til at løbe over stepperne... Hmmm.... Mener du stadig det når størstedelen af medlemmerne ligger i alderne mellem 20-40 år?

Og mht. nynazister, så finder du dem over alt. Du aner ikke om din soldaterkammerat, gl. skolelærer, den flinke nabo eller politibetjenten du hilste på forleden dag, er nynazist. Hvis ikke der skulle være nynaziter eller lign. i hjemmeværnet, forsvaret osv. Så krævede det, at hver gang man skulle rekruterer en ny, så spørg man om han/hun var nynazister eller ej. Den tror jeg bare ikke rigtig ville holde...

Når der er stemmer i at beholde hjemmeværnet, hvorfor har du så, så svært ved at tro på flertallet? Jeg ved da godt at man har forskellige holdninger osv. Og jeg prøver heller ikke på at få dig til at skifte mening, men du er efter min mening alt for uoplyst omkring hjemmeværnet til, at kunne være med i en debat.

-Menig

Kommentar
Fra : Patrichnicolas

Dato : 11-05-03 19:55

Att Ram

Mine forudsætninger er at jeg har mange erfaringer med hjemmeværnet.
Og en anden gang du skriver at noget er nonsens, så begrund det.. det her er jo ikke 5 kl hvor man siger at noget er noget lort uden at begrunde det..

Tak

Att Menig
Endelig en der begrunder sine holdinger og debaterer med masser af gode argumenter.. (Der kunne du sgu lære noget "Ram")
Ang det med at løbe over stepperne.. Mener du virkelig at vi er kampdygtige nok til at feks at holde en position bare i kort tid med hjemmeværnsfolk.? Feks en deling proffesionelle soldater mod en deling fra hjemmeværnet. Hvad ville der ikke ske.. ?!?! En masakre tror jeg.

Ang udstyr. Vores mobilitetstid er alt for høj i alle værn. Og skulle vi samtidigt uddanne hjemmeværnspersonel i nyt udstyr ville der gå uger og måneder. Tag feks noget som radioudstyr. Det er forældet og fjenden vil kunne aflytte alt.. Slet ikke uptodate der! Nyt udstyr sætter man ikke folk ind i på 24 timer...
hvad med noget så simpelt som natkikkerter/laser afstandmålere.. der er måske en enkelt i hver bataljon. Det halter alt for meget. Det er bare nogle få ting der blev nævnt her.. Der er mange.

Og så vil jeg lige spørge dig om en ting..
Under en evt invasion: Hvis du skulle ha dækning af feks en gymnasie elev.. ville du så føle dig tryg? Ville du stole på ham 100%..? en som lige er kommet hjemme fra mor og far...!?

PN

Kommentar
Fra : Patrichnicolas

Dato : 11-05-03 20:14

gider ikke diskutere mere..
Hjemmeværnet er INTET i mine, og MANGE danskeres øjne.. Alle griner af jer! Og fuck hvor ser i latterlig ud med jeres slaskede uniformer. Der er ikke noget sjovere end at se en halvfed nar i uniform løbe ind til bageren eller macD... Det siger bare ALT! Weekend soldater!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-05-03 20:44

>Patrichnicolas.
Hvordan skulle jeg dog kunne begrunde, at du skriver nonsens?? (Selv om jeg har mine anelser).
Bliv du blot ved i samme rille, jeg er stået af. Det er tidsspilde.

Ram

Kommentar
Fra : samaritter

Dato : 12-05-03 00:03

Kære debatører

Tak for jeres mange indlæg, her kan man lige som i det virkelige liv se, at flertallet synes at vi skal bevarer hjemmeværnet i en eller anden form.

Jeg kunne godt tænke mig, at debatten blev en smule mere seriøs og at der kom nogle indlæg omkring emnet: Hvilke opgaver skal hjemmeværnet løse i fremtiden?

Kommentar
Fra : gfk

Dato : 17-05-03 23:48

Mine HJV-erfaringer stammer udelukkende fra marine-hjemmeværnet, derudover har jeg aftjent min værnepligt i telegraf-tropperne. Jeg mener ikke, som tidligere skrevet, at HJV skal erstatte det øvrige forsvar, men fungere som et suplement til dette. Selvfølgelig kan vi ikke, ved et eventuelt angreb på Danmark, forsvarre landet alene. Det vi kan gøre er, at aflaste det øvrige forsvar, ved f. eks. at beskytte de militære installationer, og så lade professionelle soldater "fører" krigen. Det at være krigsførende, kræver at man i gruppen/delingen, kender hinanden til mindste detalje, det gør man i det øvrige forsvar, ved at man under værnepligten bor sammen i 9-12 mdr. så her har man også den "mentale uddannelse" det kræver. Så lad professionelle soldater "fører" krig, og lad HJV suplerer disse.
Med hensyn til opgaver til HJV, så er en af vores mest fornemme opgaver, at melde, så det gør vi, til lands, til vands og i luften, alt afhængig af udstyr og engagement. Også her er det min overbevisning, at vi aflaster det øvrige forsvar.
Derudover mener jeg at vi i HJV bør satse mere på samarbejdet imellem HJV, MHV og FHV. Således kan vi løse flere og mere krævende opgaver, og vi viser omverdenen hvilke muligheder samarbejde kan give.
Tak for en spændende debat.

Kommentar
Fra : ditlev73

Dato : 26-08-03 11:11

Jeg er selv meget aktiv i hjemmeværnet. Har den største del af min tid været i marinehjemmeværnet, men er nu rykket ned i en BON enhed. Jeg er lidt rystet over de holdninger nogle kommer med, da det for mig ser ud som om, de har en masse fordomme, men ikke har noget at have dem i. Efter en meget stor struktur ændring i 2000 er hjv. opgaver blevet en del anderledes. Bla. har marinehjemmeværnet overtaget en del af søovervågningen. Marinen ryger også jævnligt ud på en ZAR hvor de hjælper mennesker i nød.
Som sagt er jeg nu rykket ned i en BON enhed, hvor kravene til medlemmerne er en del anderledes end dem jeg var vant til. Der bliver krævet bla. mere tid fra enhedens medlemmer, men også en bedre fysisk form.
Vi har i hjemmeværnet heller ikke udrustning der er 30 år gammelt. Vi har altså fået det nye udleveret og bliver jævnligt trænet i at bruge det.
Jeg kan godt følge dem der har været soldater en gang og deres argumentationer, da vi som hjemmeværnsfolk ikke kommer det samme igennem. Vi er måske ikke så professionelle, men husk på, hvis hjemmeværnet bliver nedlagt er det ikke kun en masse penge der bliver sparet væk på den post, der er også en masse civile opgaver som vi løser i fredstid der pludselig skal løses på en anden måde.

Kommentar
Fra : krangor

Dato : 29-02-04 02:18

jeg ved ikke meget om hjemmeværnet men udfra det jeg ved mener jeg ikke at hjemmeværnet burde have militæraktiviteter men istedet haave mere humanære formål f.eks. som den episode med chauførene. jeg mener at det er fulstændig absurd at de skal hav lov til at have våben i hjemmet da der er en fuldstændig ubetydeligt lille chance for at danmark bliver angrebet at jeg tror at de vil gøre mere gavn end skade. og jeg tror heller ikke at en "weekendsoldat" (undskyld udtrykket) kan overhovedet på nogen måde være til nogen som helst nytte i forhold til professionelle soldater.

jeg mener altså, udfra min viden, at hjv bør omprioritere og at våben i private hjem skal fjernes.

hvis der er nogen der har nogen links hvor man kan læse om hjv og hvad de foretager sig ville jeg blive glad da jeg ikke er for begejstret for at udtale mig for meget om ting jeg ikke har styr på. har prøvet på www.hjv.dk men der kunne jeg ikke finde noget om hvad de laver.

Krangor//