/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Er der nogen, der ved om
Fra : Joans
Vist : 587 gange
100 point
Dato : 28-05-08 15:39

Er der en der ved hvad man skal lave sammen med sine børn? Jeg har en søn på 13 år og han laver ikke noget end at sidde foran pc, læse en bog eller spiller sammen med sin ven på internet? Hvordan kan jeg få min søn at vi laver et eller andet sammen? Lige meget hvad jeg kommer med så er det nej?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-05-08 15:41

vis ham hvem der bestemmer !

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-05-08 15:44

Så længe du spørger, vil du få svaret - nej-

Sig til ham, at nu vil bliver der slukket for nettet, for nu skal han have lidt frisk luft og D-vitamin, så ud i luften med ham.

Der findes flere sjove spil i kan spille sammen, og når han keder sig tilpas meget udenfor, så kan han nok se det sjove i at spille med farmand

Af spil er der bl.a

Vikingespil, dart, badminton, krocket mm... eller hva med at lave en lækker frokostkurv og cykle i skoven

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-08 16:20

Hej, joans. Jeg tror du skal oprette det samme spørgsmål i den gruppe, der hedder "Børn". Så er der større chance for at du får fat i nogle kandubrugere, der har med børn at gøre.

Denne gruppe, --som du har oprettet de fleste af dine spørgsmål i, den er egentlig beregnet til spørgsmål der drejer sig om selve kandu.dk og de problemer der kan være med at bruge siden...

Du kan sagtens fortsætte med at stille alle dine spørgsmål i gruppen "Kandu", men du får bedre svar hvis du stiller dine spørgsmål i den rigtige gruppe.....

Og det kan også være en ide med en overskrift der fortæller noget om, hvad problemet drejer sig om.... DET giver også flere gode svar.

---F.eks. kunne du kalde spørgsmålet her "Teen-age dreng". Eller "Samvær med 13-årig dreng"..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-08 16:26

...Nå, og så ville jeg spørge dig om, hvad I lavede sammen da han var yngre?

For hvis I aldrig har lavet noget sammen, så er det dobbelt svært at begynde nu.

HVIS du skal begynde med at lave ting sammen med ham, så må det blive på hans præmisser. Du må interessere dig for, hvad han egentlig spiller og ellers laver på computeren. Og spille sammen med ham. Ikke kritisere. Men prøve at forstå.

Hvis han ikke vil det, så ER der jo altid de praktiske opgaver. Han har vel en række ting, han skal passe i hjemmet -i hans alder? Måske vil han påskønne, at du hjælper ham med at rydde op, slå græs eller hvad han nu har af ting, han skal. Et avisjob kunne I osse hjælpes om... Pengene kunne friste ham.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-05-08 16:46

Det kunne måske også friste med en fisketur??

Det i kunne foretage jer, vil måske for sønnen være mere sjovt, hvis han også har en jævnaldrene kammerat med??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-05-08 16:47

Du behøver ikke oprette i gruppen Børn.
Alle læse de 50 seneste, så bare rolig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-08 16:48

En 13 årig DRENG gider sgu da ikke "fise" rundt med sin mor (det går jeg ud fra du er grundet navnet).....

Med mindre....

Tag ham med til motorløb, skateboard eller andet "actionsport" - det kan nok lokke......

Så er "isen" brudt....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-05-08 16:51

Og riverrafting

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-05-08 16:58

Ja ja men jeg synes bestemt ikke han er noget problembarn!
Det er vist meget normalt, at spille samen med kammeraterne. At tilbringe meget tid men pc en ja,
chatte med kammeraterne er måske mere interessant en at spille yatsy med de gamle.
du kan da også bede ham vise dig hvordan man spiller de der spil han er så optaget af.

Citat
vis ham hvem der bestemmer !
Det kan da netop være det, er det han har fundet ud af

man skal heller ikke køre dem for strengt; Men vise interesse for hvad de beskæftiger sig med. mange gange kan man samles om computeren, spille sammen på hver sin, og på den måde komme i snak og finde ud af hvad der ellers rører sig i ham.
Hvad med spejder? Fodbold, andet sport?
Har hele familien hver sin cykel? Er der nogen gode steder at tage på fællesudflugt af og til, det er også en måde at komme nærmere på hinanden på.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-08 17:31

Teil, det er rigtig nok, at der er mange, der læser de "seneste indlæg". Men Joans opretter næsten alle sine spørgsmål i Kandu.dk. Og samtidig spørger hun efter "..nogen der ved noget..."

Så ER det da måske en ide at lære noget om at man kan oprette sit spørgsmål i forskellige grupper. Måske har Joans aldrig tænkt over at der ER forskellige grupper? Hun er jo helt ny..

Det var bare et råd...

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 29-05-08 09:18

Hej alle sammen,

Tak for jeres svar. Jeg er ny herinde, derfor troede at det var nærmere at oprette sit spørgsmål i Kandu. Men jeg skal nok være opmærksom på det næste gang.

Refi......... Jeg tror du har ret. En dreng gider ikke sidde sammen med sin mor at spille skak eller andre spil.

Vi har 100 forskellige spil, hvor vi sad og spillede alt muligt før i tiden.

Men Refi og alle de andre må meget gerne komme med et par andre gode råd om drengs aktivieter.

I må have en god dag!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-08 09:37

Jeg tror det er tid at finde aktiviteter hvor drengen er sammen
med andre børn, sport eller andet.
Klubber foreninger hvor børn får lov til at udvikle sig,
ikke så meget mor mere, desværre måske.

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 29-05-08 10:28

Telia... Du har måske fuldstændig ret. Mor skal være tilstede for sine børn, men det er hårdt som forældre at vænne sig til den nye rolle. I må meget gerne komme med jeres erfaringer og forslag. Jeg vil blive så glad for det.

Hav en god dag for jer alle sammen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-08 10:44

Du kan være med til at bygge drengen op til et voksent menneske.
Lade ham blive et selvstændigt menneske, med ret til egne meninger og holdninger.
Lad ham forstå du respekterer ham, giv ham lov til at sige sin mening, selv om du ikke
altid er enig med ham.
En åben snak om tingene uden at blive uvenner er en rigtig god snak.
Ha en god dag og nyd det gode vejr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-08 10:49

Selv om du ved hvad der er bedst for ham, falder det ikke
altid i god jord.
Giv ham frihed til selv at erfare og lære deraf.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-08 14:26

Og vigtigt....

Vær ALTID parat til at hjælpe.....

Det kunne f.eks. være ved at transportere ham til de aktiviteter der omtales (men kun hvis det bliver anmodet om) - ingen tvang.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-08 14:39

Ingen tvang...........

Hvis min "unge" sidder buret inde dag efter dag foran pc'en, ka jeg altså godt finde på at sige, smut lige ud og få noget kulør pomfrit

Okay han mugger, men der er ingen der har taget skade af noget frisk luft engang imellem, når han så har mugget lidt, så går det da over over igen, det er jo heller ikke fordi jeg forventer han skal sidde på lårene af mig hele tiden (det gider jeg nu heller ikke ha), men det ender da altid med at vi får hyggesnakket

Kommentar
Fra : komisk-uheld

Dato : 29-05-08 14:54

Hej jonas. hva er hans interesser andet en spil på computer? hvad med fly eller biler eller sådan noget?

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 29-05-08 15:30

...Så må du snakke med ham. Hvad har HAN lyst til, at I laver sammen?

Hvad med sommerferien? Hvor skal I hen? Hvad skal I lave... -sammen?

Det er en helt umulig ting for helt fremmede mennesker at fortælle dig, hvad du skal lave med din dreng. For vi kender ham jo slet ikke. Vi ved jo slet ikke, hvad der interesserer ham. DET ved du da meget bedre.
Hvilke bøger læser han? Det kan fortælle noget om, hvad han interesserer sig for.

...Nåmen der er også en webside, der hedder noget med singlemom eller sådan noget... --liiige et øjeblik... JO her er den:

http://www.singlemom.dk/

Der kan du finde andre aleneforældre, der har de samme problemer som du har. Du kan måske finde nogen I kan lave ting sammen med.
Jeg går ud fra, at du er alene med din dreng, -ud fra din beskrivelse af jeres situation.

Kommentar
Fra : nala17

Dato : 30-05-08 19:19

Spørg jer selv hvad i lavede dengang i var små, tidens mode er at spille computer og snakke med sine venner over msn. Tidens teknologi! I kan ikke forvente at børn er de samme som da i var små. Tiden skifter.
Skulle jeg komme med et alternativ spørg hvad han kan lide, overask ham eventuel med en fodboldtur hvor i tager ind til det nærmeste superliga hold og ser dem spille, den burde gå lige ind.

Godkendelse af svar
Fra : Joans

Dato : 19-08-08 17:36

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-08-08 18:03

Hej, joans. Tak for accepten af mit svar.

Jeg håber I har fundet ud af at have en god sommerferie sammen, --Tiden går jo så hurtigt, og vores små børn bliver ikke ved med at være små... Pludselig har de deres egne planer for fridagene.