/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bøgebladlus
Fra : syllemus
Vist : 3784 gange
200 point
Dato : 27-05-08 17:52

Hej

Er der nogen her der ved hvordan man bekæmper Bøgebladlus?

Syllemus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-08 17:56

"Et gammelt husgeråd er at sprøjte med 'Atamon', men det vides ikke om det virker."

Fundet her: Svend
http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/skadevolder.php?skade_id=25

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-05-08 18:11

Her er rigtig god info om bekæmpelse af bøgebladlus
http://plante-doktor.dk/boegebladlus.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-05-08 18:16

Jeg går ud fra du ikke vil bruge insektgifte o. lign. Det mest almindelige for os amatører er vist at spule kraftigt med koldt vand, nemmere i en hæk end på et stort træ.

Der er en masse oplsyninger om bøgebladlus og bekæmpelse her http://www.sns.dk/planteavl/planter/bladlus.htm

Accepteret svar
Fra : momomo

Modtaget 210 point
Dato : 27-05-08 18:48

Det bedste er lusevand:

100 g brun sæbe (ikke flydende)
½ dl sprit
5 l vand

sæben piskes godt ud i 2 l varmt vand, bagefter tilsættes de sidste 3 l koldt vand og spritten.
god fornøjelse

det virker på alle slags lus

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-05-08 19:50

Hvis det er et nogenlunde stort træ er det håbløst at prøve at bekæmpe bladlusene. De gør heller ikke nogen større skade,

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 28-05-08 00:15

Tak for svaret momomo. Den virker umidelbart som den nemmeste og billigste løsning.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 28-05-08 08:28

Vi har haft problemet de sidste tre år. De kommer hver gang vi har et tørt efterår. Alle gange har jeg gjort følgende.

Tag en højtryksrenser med sæbeholder. Bland derefter ca. 1/10 opvaskemiddel, en smule sprit og fyld op med vand. Sprøjt derefter ud over bøgen og lad den tørre i ca. 10 minutter. Skyl derefter efter med rent vand. Lad det tørre og gentag det en gang.

Jeg har aldrig oplevet, at de er kommet igen.