/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hvad er jeg?
Fra : jedi_bjerre
Vist : 629 gange
100 point
Dato : 27-05-08 16:00

Hej jeg søger en definition på hvad jeg er, rent religiøst.

Jeg er ikke tilsluttet nogen etableret religion (hvad jeg ved af), da jeg er af den opffattelse, at de etableret religioner er fortolket af mennesker, og derfor kan de ikke stoles på. Dermed tror jeg altså på eksistens af noget større, over mennesket.

Da jeg selv forsøgte at definere mig blev det til; en konfirmeret, ateistisk troende

Jeg søger definitionen i tilfælde af at min skriftlige dansk eksamen vil omhandle dette.

Hilsen Thomas

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-05-08 16:14

Kort og godt

Hedning

Kommentar
Fra : Lærke93

Dato : 27-05-08 16:16

Førtidskristen :D?
Siden du er konfirmeret altså. Men du tilhører jo ikke rigtigt nogen religion/tro, hvis du ikke tror på en Gud? Mener at der er en Gud i hver en tro jo..
Men man kan jo godt framelde sig en tro, ligesom du er førtidskristen - Så du er umiddelbart en ateist..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-08 16:21

Citat
Jeg er ikke tilsluttet nogen etableret religion

det er du jo så alligevel, medmindre du har meldt dig ud af den danske folkekirke....for hvis ikke, har du accepteret at støtte den kristne tro, ved at betale kirkeskat

Citat
en konfirmeret, ateistisk troende

Det lyder som ævl i mine ører....man kan ikke både tro og være ateist.

Du er nok nærmere en "Tvivler"....i tvivl om der findes noget at tro på, og hvad det i så fald skulle være.....

Ateist er du ikke, for så ville du ikke være troende.....at tro er at frasige sig muligheden for, og retten til, at forstå

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 27-05-08 16:32

Citat
Dermed tror jeg altså på eksistens af noget større, over mennesket.

Citat
En deist er en person, der tror på en personlig guddom, men afviser, at Gud griber ind i begivenhederne i verden, og at Gud har åbenbaret sig direkte for menneskeheden. Deisten er religiøs og tilstræber et etisk og moralsk korrekt liv.

http://www.visdomsnettet.dk/o-857/

Passer det mon på dig?

Godkendelse af svar
Fra : jedi_bjerre

Dato : 27-05-08 17:21

Tak for svaret HelleBirgitte. Det var faktisk præcist hvad jeg ledte efter...tak:D

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-05-08 18:06

Mange tak - glad for at kunne hjælpe dig