/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
- En død svømmerventil?
Fra : flemming-madsen
Vist : 2111 gange
220 point
Dato : 26-05-08 22:57

Man må da ku' reparere en svømmerventil ??

Kan nogen hjælpe?

Min svømmerventil i min 33 år gamle indbygningscisterne er defekt. Når cisternen er fuld, og ventilen løfter sig op - ja, så lukkes den ikke mere af for vandet, sådan som den plejede før i tiden. Så vandet løber ud - og løber og løber... Jeg har indtil videre klaret mig med at åbne & lukke for BALLOFIX'en, men det er ikke sjovt i længden.

Kan sådan en fyr ikke repareres af en fingernem VVS'er?

Min 'daglige' VVS'er siger at han ikke mener at kunne finde en reservedel der passer (en ny svømmerventil), og han foreslår at jeg skifter hele indbygningscisternen. Med nedrivning af væg osv. til følge. Det ka' ski' da ikke passe, hva'? Bare for en svømmeventil?

Den har virket upåklageligt - indtil en dag jeg lukkede for hovedhanen. Siden hovedhanen blev tændt igen, har svømmeventilen ikke kunnet lukke. Sikkert bare noget snavs eller kalk. Mon ikke den kan renses?

* HVEM kender en ferm VVS'er der kan lave sådan noget - eller
* HVEM ved hvor der kan skaffes reservedele til en sådan fyr. Der er tale om en IFÖ model 3273 fra - nåja, 1974/75.

På forhånd tak!

Flemming Madsen
Århus
tlf. 8615 4393
email flemming.madsen@stofanet.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-08 23:15

Ferme vvs ere er en meget sjælden vare.
Da jeg gik skole hed det sig om de dumme at de var "praktisk begavet". Derfor lærte de aldrig at læse og forstå en tekst. Det gjorde ikke noget, mente man, for de skulle være vvs ere og deslige. Resultatet ses tydeligt i dag.
Det var bedre om de var blevet roehakkere , soldater elle noget andet, som vitterlig ikke kræver megen intellekt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-05-08 23:23

Når du nu har slukket for din ballofix så prøv dog selv at skille ventilen og læg den derefter i eddikesyre/vandblanding natten over og saml igen Ellers skal du finde et gammelt vvs firma de har måske en "gammel " ny liggende

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-05-08 23:36

Kender du ikke nogen der kender e`n.
De er ellers nemme at afmontere og skille ad, og for den sags skyld at reparere. Det burde du selv kunne gøre.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 27-05-08 00:48

,,,som de andre siger
når vandet er slukket på din balofix /kuglehane burde det være muligt at skille ad og reparere
men selvfølgelig kan det da være slidt itu efter 33 år !!!!

nu skriver du ikke hvilket mærke din cisterne er
men her er der da et par stykker at vælge mellem
http://www.google.dk/search?hl=da&q=sv%C3%B8mmeventil&meta=

den kan fx. se sådanne ud: http://primavvs.dk/shop/oka-24273c1.html

men den kan også se sådanne ud: http://www.lindbergshop.dk/shop/default.asp
(vil ikke linke direkte, men kopier/skriv nummeret ind i "søg")
Varenummer: 9028114
Varenummer: 9020646

alternativt...
gå en tur på genbrugsstationen i dit område og 'nap' svømmeren fra en gl. wc-cisterne

det bør være muligt at finde noget du kan bruge
det kan ikke være meningen at du skal bygge om for at få det til at virke

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-05-08 15:58
Kommentar
Fra : Ølbryggeren

Dato : 18-06-08 01:55

Prøv først at løfte op og ned i selve svømmerarmen, så du åbner og lukker for vandet mange gange mens der er vandtryk på, det kan være at skidtet løsner sig.

Skal du ind gennem trykknapsystemet, eller er cisternen åben for oven?

Hvis du skal ind gennem trykknapsystemet, så er det lidt besværlig, men det kan lade sig gøre. Er cisternen åben for oven, er det ingen sag at skille den ad.
Du skal kigge på det sted, hvor svømmerarmen sidder fast sikkert med en split eller lign. Den stift der går igennem armen skal fjernes, hvorefter du kommer ind til pakningen. Pakningen skal forsigtigt fjernes, og det er på undersiden der sidder noget skidt, fjern skidtet og den skulle virke igen. Det kan også være, at pakningen er slidt, så skal du finde en blikkenslager, husk at tage pakningen med.

PS. Husk at lukke for vandet!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-06-08 08:15

Øh har du stadig problemer ???

Kommentar
Fra : flemming-madsen

Dato : 19-06-08 18:29

Kære alle

jeg har fået mange svar - og megen respons på mi t problem med en defekt svømmerventil.

Mange af de tips jeg har fået, har jeg faktisk prøvet (skilt mekanikken ad, rensen ventilen i kalkfjerner o.m.a.) Det virker ikke - endnu - ! Men nu har jeg fundet en VVS'er, der faktisk mener at det er muligt at reparere uden at skifte det hele ud ! Så jeg er forsigtig positiv.

Men tak alle for engagerede indlæg !

Annuller spørgsmålet
Fra : flemming-madsen

Dato : 24-08-08 17:06

Jeg har fået mange forslag og gode råd - men ingen hjalp! De råd der var mest konstruktive, havde jeg prøvet i forvejen.
MEN - jeg fandt en VVS'er, der ordnede sagen i en ruf. Han ku' skaffe den svømmerventil der manglede. Og det kostede ikke ret meget. Ham & hans firma bruger jeg en anden gang!
/Flemming