/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilket træ til dækbrædder?
Fra : guapost
Vist : 3262 gange
100 point
Dato : 26-05-08 12:09

Hej.

Jeg skal have lagt nye dækbrædder på taget og dimensionen på træet er 25X100.

Jeg vil gerne have malet træet inden jeg smider det op og jeg har allerede pillet de gamle af så de nye skal vel op hurtigst muligt eller hvad? Så ny-imprægneret træ er nok ikke en god idé. Hvilke andre muligheder har jeg?

Jeg skal vel i alt bruge ca. 25m træ.

Håber nogen kan hjælpe...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-05-08 12:26

Lærk eller douglas er selvimprægnerende, de skal selvfølgelig være tørre før du behandler dem.
Jeg havde behandlet dem med Pinotex eller Gori olie i den farve du vil have. Brug ikke heldækkende maling da det nemmere skaller af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-05-08 12:26

Der er vel ikke noget i vejen med nyimprægneret træ

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-05-08 12:45

Der er det i vejen med nyimprægneret træ at det er vådt og ikke kan males før opsætning.
Imp. træ holder ikke så længe som lærk eller douglas.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 26-05-08 12:49

Heldækkende produkter skaller ikke af hvis du bruger det rigtige og gør det rigtigt.

Al træ skal først have grundingsolie , uanset hvilket produkt du fortsætter med , og om træet er trykimprægneret. Grundingsolien er for at træet ikke skal revne, for at modvirke skimmel og først og fremmest,for at slutproduktet kan sidde fast og holde længe.

Trykimprægneret træ bliver ofte opbevaret ude og kan være ret vådt, når det købes.
Hvis det også skal sidde udsat for regn, kan du godt sætte det op nu, men det skal være nogenlunde tørt inden grundingsolien. Ved at købe nu kan du få det tørt og behandle inden opsætningen. Olien skal tørre (hærde) et par dage inden overstrygningen. Fulddækkende træbeskyttelse er bedst, fordi det holder bedst og beskytter bedst mod lys. dyrup har noget godt, som har været solgt under forskellige navne. Nu tror jeg det efter sammenlægning hedder noget med Gori. Det holder mindst 10 år med to strygninger. Let at arbejde med.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-05-08 17:35

Jeg har ikke skrevet at heldækkende gori eller pinotex ikke holder, jeg skrev heldækkende maling.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-08 21:36

Nu er der ikke et helt klart skel mellem træbeskyttelse og maling.

Men hvis du mener alkydmaling vil jeg delvis give dig ret.

Afskalning sker især hvis man maler den udvendige side af træ som vender ind mod opvarmede beboelsesrum.

Godkendelse af svar
Fra : guapost

Dato : 28-05-08 22:28

Tak for svaret transor og i andre...

Jeg prøver at gå videre med projektet.

Hvad med vandtæt krydsfinér eller hvad det nu hedder. Kan det bruges??