/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Aircondition York problemmer..
Fra : Hemmje
Vist : 787 gange
75 point
Dato : 24-05-08 22:30

Hej

Jeg har købt sådan en aircondition http://www.aev.dk/shop/york-high-wall-40880p.html?utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick men kan ikke finde ud af hvordan man sætter enheden som sidder udenfor sammen med den indenfor.. der står der er en gas connection og en liquid ?? nogle der kan hjælpe mig med instalationen? Mvh dan

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-05-08 23:36

liquid er væske og gas er en luftart som regel giftig. Kan dog også være betegnelse for alm. gas

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-05-08 00:07

det ved kølemontøren alt om

der er to rør, et tyndt og et tykt. de skal forbindes til indedelen og til udedelen, det er ikke muligt at bytte om på dem

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 25-05-08 00:17

Ja der er 2 størrelser. men forstår ikke lige hvorfra gassen skal komme ind i mellem ude og inde delen og skal man så have en gasflaske til den del?..samt hvilken væske der skal være i den anden del.? Syntes det virker som et større projekt

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-05-08 00:20

er der ikke allerede væske (freon) på udedelen??

gassen kommer helt af sig selv når væsken fordamper
gas = tykt rør
væske = tyndt rør

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-05-08 00:24

hvis det er et "gør det selv anlæg" så er udedelen allerede fyldt med kølemiddel
når du har monteret rørene både på indedelen og udedelen åbner du stille og roligt for begge rør (ventil på udedelen der hvor du monterede rørene)

husk nu at alle rør skal være skruet på og være tætte inden du åbner

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 25-05-08 00:25

Jeg har kigget efter men kan ikke finde der hvor væsken skal være skal man skrue den den fra hinanden for af finde ud af om der er væske på? kan kun se der er en dræn udgang på indedelen men kan ikke se noget eller på udedelen..

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-05-08 00:33

du må IKKE åbne for noget før rørene er monteret !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

væsken er i udedelen når den bliver leveret, og hvis du åbner for noget uden rørene er monteret bliver væsken til gas og forsvinder ud i den blå luft.

der hvor du skruer rørene på udedelen er der en ekstra skrue. det er den man skruer på for at åbne

men det lyder som om at det ikke er et anlæg til selvmontering, så du skal have fat på en aut. kølemontør

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 25-05-08 00:39

Citat
hvis det er et "gør det selv anlæg" så er udedelen allerede fyldt med kølemiddel
når du har monteret rørene både på indedelen og udedelen åbner du stille og roligt for begge rør (ventil på udedelen der hvor du monterede rørene)

husk nu at alle rør skal være skruet på og være tætte inden du åbner

Tak for svarene.

Har kigget lidt på ventilerne og de minder meget om møtrikker mrn bliver det ikke utæt nå man skruer på ventierne? Har mange spørgsmål da jeg aldrig har rodet med aircondition før og vil ikke lave dumme fejl :D

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-05-08 00:47

for det meste sidder ventilerne UNDER møtrikkerne
nej de bliver ikke utætte (det gør de jo heller ikke i en radiator)
men møtrikkerne er der for at hjælpe med at holde det tæt

så af med møtrikkerne og åbne med en umbracho nøgle (husk at åbne begge to helt)
og så på med møtrikkerne igen

har du husket at sætte afløbsslangen på indedelen?
og monteret strømmen mellem indedel og udedel?

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 25-05-08 00:48

Citat
du må IKKE åbne for noget før rørene er monteret !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tror desværre det er for sent :C JA det lyder alt for avanceret til mig ,så ender nok med at sælge det og få noget der er "idiot" sikkeret.

Tror faktisk ikke der var noget gas i den inden jeg åbnede (Husen står her stadig efter nogle smøger) Har købt det brugt.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 25-05-08 00:52

Citat
så af med møtrikkerne og åbne med en umbracho nøgle (husk at åbne begge to helt)
og så på med møtrikkerne igen

har du husket at sætte afløbsslangen på indedelen?
og monteret strømmen mellem indedel og udedel?

det er 2 møtrikker(1 i midten og en i bunden) på det store rør og 1 (i midten) på det lille rør har sat slange på inderdelen samt sat strøm imellem amngler bare alt rør og evt kølevæsken

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-05-08 01:03

den ekstra møtrik på det store rør er beregnet til at kølemontøren kan hælde væske på (og tappe det af hvis anlæget skal fjernes)

hvis du har haft åbnet for ventilerne uden at rørene har været monteret er der kun en vej, du skal have fat på en kølemontør der kan suge luften ud af anlæget og derefter fylde kølevæske på

hvis der havde været væske i havde du ikke været i tvivl da du åbnede, det høres meget tydligt

væsken er normalt ikke brandfarlig, men derimod giftig

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 75 point
Dato : 25-05-08 01:05

kast lige et blik på denne side, det kan hjælpe dig til at forstå hvordan en varmepumpe virker

http://www.daikin.dk/faq/items/refrigerant-cycle.jsp

Godkendelse af svar
Fra : Hemmje

Dato : 25-05-08 14:36

Tak for svarene Kan gætte den har været tom for væske da jeg åbnede den. Må ud og finde en kølemontør der kan få noget væske på den :) Mvh Dan

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-05-08 15:57

jeps, men vær glad for at der ikke skal ret meget væske på sådan et system, det er dyre dråber.