/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
oprettelse af hjemmeside
Fra : jomfruane
Vist : 873 gange
200 point
Dato : 24-05-08 14:12

Jeg har nu brug for en professionel hjemmeside.

Jeg vil gerne starte i det små fx i retning af denne model
http://www.utzon-arkitekter.dk/

Altså en forside med få valgmuligheder, total overskuelighed og få oplysning

Senere vil jeg gerne have mulighed for at bygge videre til noget mere avanceret a la dette
http://www.khr.dk/#/144985/

Altså større visning af billeder/flere billeder og stadig overskuelig.

Mit spørgsmål er hvilket program skal jeg helst skal lære

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-05-08 14:36

Hvis du kan "låne" en version af FrontPage, kan jeg anbefale dig at starte der, hvis du ikke kender så meget til HTML. Med FP kommer du hurtigt igang med et nydeligt resultat.
Nu bliver jeg sikkert hånet af alle "eksperterne", men jeg har startet flere hjemmesider op med FP og været godt tilfreds.
FP har godt nok nogle svagheder, men efterhånden ved man hvor og kan supplere med manuel kodning/programmering.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-05-08 17:01

Jammen jeg er glad for dit svar, for jeg fandt en gratis udgave af frontpage (min hjemmeside skal helst ikke produceres ved ulovlige programmer).
udgaven heder frontpage express - Nu skal jeg så have fat i en vildledning for at lære det at kende.

et lille spm mere er, skal jeg købe linux eller windows pakken til min hjemmeside?
tænker at købe plads hos surftown da det lyder til at være mest stabilt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-05-08 18:22
Kommentar
Fra : klanger

Dato : 24-05-08 20:00

Bare lige et lille hint..

Jeg er selv begyndt, at bruge WebSite X5 som findes på denne adresse:

http://www.websitex5.com/en/index.html

Om det er noget, døm selv.

Jeg er selv meget tilfreds med de sider jeg har lavet, og dem jeg har lavet dem til, lyder også tilfredse...så

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-08 07:39

Hvis du virkelig er interesseret i at lære at lave websider, så benyt det simpleste værktøj:

En ASCII editor som f.eks. Notesblok (notepad.exe) som følger med Windows.

Det er IKKE 'værktøjet' som er afgørende for resultatet !!!

En hjemmeside er ikke blot opmærknings script: (X-)HTML, men i lige så høj grad:
..layout/præsentation: CSS,
..dynamisk klient-script: Javascript el. VBscript,
..dynamisk serverside-script: ASP, PHP, Perl, Phyton,
..webapplikationer: JAVA og FLASH
..database: SQL
..generisk opmærkning: XML, XSL, XLST
..mobilscripting: WAP

..eller en blanding af ovennævnte teknologier: AJAX

Begynd her: http://www.hjemmesideskolen.dk/

..og benyt som opslagsværk: http://www.w3schools.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-08 07:48

Ps. ..og så vil jeg anbefale, at du læser noget literatur om webdesign i almindelighed.

F.eks. Jørgen Farum Jensen's udmærkede serie, som du finder mere om hér:

http://www.webdesign101.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-05-08 09:43

Ja, jeg er virkelig interesseret i at lære om at lave hjemmesider, så jeg vil gerne læse dine anvisninger!
men jeg synes jeg bliver forvirret når jeg læser andres kommentarer - fx har jeg nu læst at frontpage skulle være dårligt at begynder med fordi det giver dårlige vaner hvs man skal videre med et andet program senere.

Jeg er vandt til at lave grafik på PC og har ikke planer om at lære at kode, men det er måske uundgåeligt med mine ambitioner.

http://www.behnisch.com/#

denne er også rigtig flot - nogen der ved hvordan den er lavet?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-05-08 10:00

Efter at have set hjemmesideskolen.dk må jeg hellere lige præcisere.
Jeg skal vise mine projekter frem og have meget lidt skrift. Det er særligt det grafiske altså - absolut ikke i den retning han viser. Jeg kan selvfølgelig godt få en masse inspiration fra siden, men jeg tror jeg netop skal bruge et program der er grafiskt stærkt. Måske kan Photoshop CS3 bruges... jeg undersøger videre selv og er taknemmelig for gode ideer.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 25-05-08 10:39

Citat
fx har jeg nu læst at frontpage skulle være dårligt at begynder med fordi det giver dårlige vaner hvs man skal videre med et andet program senere.

Jamen, de dårlige vaner er man vel selv herre over !
Som sagt er FP god til at komme hurtigt i gang. Man skal blot ikke bruge FP som "sovepude", men som en platform til at lære mere om kodning m.v.
Der er mange rigtigt gode "mentor"-sider på nettet, som molo også skriver. Problemet er bare, at det kan godt tage noget tid at komme i gang, hvis man er uøvet.
Den side, du refererer til er, så vidt jeg kan se lavet med flash og scripts - styret med CSS (CascadeStyleSheet) og noget lignende er et noget ambitiøst begynderprojekt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-05-08 11:09

Når jeg kigger på dit andet link så vil du ikke kunne kunne nøjes med et enkelt program. Så skal der bruges mere professionelle programmer som f.eks. http://www.adobe.com/products/creativesuite/web/standard/ der kan downloades i en gratis 30 dages fuld version.
Der har du Dreamweaver til html siderne og Flash til det interaktive og Photoshop til redigering af billederne.

Det er en dyr pakke, men som sagt kan den afprøves gratis. Vil du lave professionelle sider, så skal der også professionelle programmer til. Når du har afprøvet pakken - så kan du afgøre om det ikke er billigere/lettere at få en webdesigner til at lave dine sider.

Du skriver bl.a.
Citat
Altså større visning af billeder/flere billeder og stadig overskuelig.

Der er ingen programmer der laver hjemmesider overskuelige - det er alene evnen hos udvikleren af hjemmesiden der afgør om en hjemmeside er overskuelig.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-05-08 11:53

Jeg kom lige til at tænke på at du kan se nogle video tutorials her http://flashforum.dk/tutorials hvor der bl.a. er 3 videoer for begyndere om hvordan du laver hjemmesider i flash.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-08 17:40

jomfruane ->

Een ting er; at lave noget 'grafik', som bare skal ta' sig godt ud (..lavet med Photoshop CS3 xf.eks.)

Et andet er; at lave en side som ser ens ud i alle browsere (Internet Explorer, Firefox, Netscape, Flock, Opera, Safari, Conqueror, mm. og på alle platforme (Windows, MAC, LINUX 'GNU' kompatible ( = Fedora (Red Hat), SUSE Linux (Novell), Ubuntu (Canonical Ltd.), Mandriva), Unix, Multics
..og hva' har vi.. ?

Dertil kræves, at man som minimum overholder webstandarderne, som de anbefales af:

http://www.w3.org/

Man kan validere/certificere (..eller blot tjekke), at koden overholder disse 'mindstemål' på dine sider.

Dette skriver jeg bla. om hér:

http://www.kandu.dk/Tip16174.aspx

Ps. HUSK: Det var dig selv, som skrev:
Citat
..en professionel hjemmeside.

Happy coding...

</ >

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-08 17:47

Pps. Grafikværktøj ..si'r du ???

Hvorfor ikke kaste et blik på dette gratis billedbehandlingsprogram? :

http://www.photofiltre.com/

Læs mere her på dansk:

http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-05-08 07:38

Ja min side skal være professionel side da det er mit arbejde det drejer sig om. Jeg kunne godt købe mig til at få det lavet, men ved af erfaring at det er bedst jeg selv gør det.
Jeg er klar over der findes adskellige browsere og skærmopsætninger og at man selvfølgelig må tage høde herfor. Faktisk er det netop derfor jeg er nødt til at gå igang med dether.
Jeg downloadede dreamweaver igår og tror det er vejen frem. Jeg skal aligevel investere i en ny udgave af adobeprogrammerne så den udgift må jeg afskrive.

Ps jeg er arkitekt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-08 22:01

Dreamweaver er et udmærket ('Hobby'-) værktøj og også meget udbredt blandt de mere grafisk orienterede udviklere.

Tillykke med valget !

Ps. Det er ik' så ringe endda

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-05-08 22:29

ja tak, jeg er gået i vild aktion.
Lynda.com har en del tutorials og jeg knokler på fra en ende af.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-05-08 22:42

Dreamweaver er et glimrende program som jeg selv bruger sammen med flash.

Du bliver sikkert også nødsaget til at downloade flash - hvis du skal lave noget der ligner dine links.
God fornøjelse.

//bentjuul

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-05-08 22:47

ork da - den tog jeg i samme mundfuld

Kommentar
Fra : Render

Dato : 03-06-08 16:54

Jeg har arbejdet med Forotpage i mange år, og er nu skiftet til Dreamweaver. Og min mening er helt klar, der er en verden til forskel Dreamweaver er klart bedst.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-06-08 17:00

Jeg gik lidt i stå pga andre arbejdsopgaver, men jeg synes også det virker helt fornuftigt med dreamweaver.

Annuller spørgsmålet
Fra : jomfruane

Dato : 17-08-08 13:03

Jeg endte et helt andet sted end hvor jeg begyndte, så svarene her har ingen relevans - heller ikke for fremtidige læsere.