/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Seaten har været til syn!
Fra : punkler
Vist : 941 gange
100 point
Dato : 23-05-08 17:32

Hej!

Så har seat'en været til syn, her fik jeg påbud om at skifte en af de bagerste bærekugler samt at få udbedret et mindre hul i bunden (rust).

Bilen er lige blevet sporet (4 hjulsudmåling + justering), det er 1 mdr. siden.

Mit spg. er så, kan man godt spore vognen hvis der er en defekt bærekugle??
Er der nogen der har et bud på pris af bærekugleskift (1 side), samt rep. af det ene hul?

På forhånd tak!
Thomas

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 110 point
Dato : 23-05-08 17:39

De skal altid før dem sporer tjekke bl.andet om det er slør i hjullejer styre og bærekugler.Jeg ville klaget til værkstedet der sporede den.
alimak

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 23-05-08 17:41

ja det tænkte jeg også på, men de vil jo nok sige at ulykken er sket efter endt justering...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-05-08 17:48

Nu har ikke jeg set hvor meget slør det er, men er det en del, så var det der for en måned siden, hvis du ikke har kørt 10000 km på den tid. Selv om det er et lille hul i bunden så kan det blive stort når man får renset væk rusten.
alimak

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 23-05-08 17:52

har kørt max 1000 km... Der var slør da jeg indleverede den, men ikke mere... Der har hele tiden været en "lyd" fra det ene hjul bagpå, også da bilen blev indleveret...

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 23-05-08 17:53

det skal lige siges, at jeg ikke ved så meget om biler

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 23-05-08 18:29

Jeg vil foreslå at du kører til et omsynsværksted, gå ind på Google under omsynsværksted, find det
nærmeste, her reparerer de ifølge synsrapporten og har autorisation til at syne og godkende den.
Det vil også være det rigtige sted at spørge om pris. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-05-08 21:12

En defekt bærekugle bør ubetinget skiftes, da det er din og andres sikkerhed. Du kan ikke spore en bil, hvis ikke det er 100 procent i orden. En bærekugle er normalt et drejeled, så hvis der samtidigt er slør, er det en umulig opgave. Det BURDE det pågældende værksted have set, og gjort opmærksom på.
Rusthullet er et vidt begreb, da det dels er et spørgsmål om størrelsen, og dels et spørgsmål om tilgængeligheden. Skal tanken f.eks. demonteres før reparation er mulig, er det klart, at det koster noget ekstra timeløn, da den isåfald også skal monteres efterfølgende.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 23-05-08 21:53

tror lige jeg ringer til værkstedet på mandag, jeg sagde ekstra til dem, at de skulle efterse for fejl, da den alligevel skulle til syn...

Men hvordan kunne de spore den? - så er sporingen vel heller ikke iorden...?
Kan bærekuglen være gået "så meget" istykker indenfor den sidste mdr., at den ikke ville kunne gå igennem syn?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 24-05-08 00:53

Din bærekugle har næsten med sikkerhed også været defekt for en måned siden. Sløret bliver bare større og større jo mere den slides, og dermed er betingelserne for en nøjagtig sporing derefter.
Selvom vi forhåbentlig taler om meget lidt slør, bør værkstedet for alle eventualiteters skyld efterkontrollere din sporing, når bærekuglen er skiftet. Så er du sikret, at dækkene ikke slides forkert og, at bilen bevarer de optimale køreegenskaber.

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 21-08-08 17:06

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-08-08 00:25

Tak selv
alimak