/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
OLIEFYR??
Fra : lishta
Vist : 1157 gange
55 point
Dato : 20-05-08 12:43

Hej !!

Jeg sidder her og virkelig ikke kan finde nogle steder hvor jeg kan få lidt svar omkring hvad det koster at have oliefyr...

Jeg ved godt der selvfølgelig spiller mange faktorer ind.. :)

Men vi er 2 voksne og et spædbarn der skal bo i et 120 kvm 1 plans hus... Og der er jo så oliefyr.. Spørgsmålet lyder på hvor meget vi cirka vil bruge årligt i liter ???

Mine forældre boede i et lign. hus, måske lidt større for 14 år siden, 2 voksne og 2 børn, med førstesal og de siger 2-2500 liter årligt... Vil det være det samme for os ??

På forhånd tak.. :)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-05-08 12:45
Accepteret svar
Fra : Rustica.dk

Modtaget 37 point
Dato : 20-05-08 12:48

HEj ishta !
Det er ikke så nemt at sige, det kommer helt klart and på hvad anlæg du har, og alder på det.
og om Olie fyret også varmer vandet, eller det er ved el (Som mit eget

Er det sprit ny, så er de meget mere økonomiske.

Jeg vil foreslå dig, at se på tidliger ejers forbrug, det kan være en rettesnord.

men det vil også altid være en god ide at sætt det højt, og så have lidt til senere hvis det ikke bliver brugt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-05-08 12:53

Som du selv skriver. Vi bor i parcelhus på samme størrelse (ihvertilfald da vi fyrede med olie) Vi har i mange år fyret alternativt med petrokoks, og også siden ombygget/tilbygget.
Men da vi fyrede med olie, var vores forbrug sammenlignelig med dine oplysninger.

Godkendelse af svar
Fra : lishta

Dato : 20-05-08 12:54

Tak for svaret Rustica.dk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-08 12:56

Olieforbruget kan variere meget med ens livsstil.
ved konsekvent nattesænkning og undlade høj varmegrad i ubenyttede rum, fornuftig udluftning, og andre spareforanstaltninger, kan forbruget sagtens halveres i forhold til energigrisene.

Husets isolering, og især vinduernes størrelse og glastype spiller også en stor rolle.

Derimod har folk meget overdrevne forestillinger om hvor meget forskel , der kan være i virkningsgraden på oliefyr.

Kommentar
Fra : lishta

Dato : 20-05-08 13:03

transor..

huset er vist ret godt isoleret, og alle vinduer og døre er nye termo...

vi vil så have kondens tørretumbler som også udskiller varme. Oliefyret er vist nok 4 år gammelt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-05-08 13:52

Vi bruger 1300 liter olie årligt.
200 m2 hus, 2 voksne og 2 teenagepiger.

I sommerperioden 1/5 - 1/10 er pumpen til radiotorerne slukket, så der kun bruges olie til at varme brugsvand op (300 liter olie til denne periode)

Ud over olien bruges der 10m3 træ i en moderne 7.5Kw brændeovn.
Huset er isoleret med 100mm i væggene og 300mm isolering på loftet.
80% af ruder er super lav energi, de andre er 30år gamle termoruder.

Hvis vi skiftede alle vinduer og de utætte hoved/bryggesdør, kunn vi nøjes med 9-1000liter olie årligt samt 10m3 brænde.

Oliefyret er 30år gammelt dog er brænderen kun7år gammel

Så hvis jeres 120m2 hus er ordentlig isoleret og moderne ruder, moderne oliefyr, ingen brændeovn, vil jeg tro i kan klare jer med 1200-1500 liter olie årligt til varme og vand.