/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
landmåleren
Fra : kimstorm
Vist : 1457 gange
100 point
Dato : 20-05-08 06:40

hej allesammen.
Jeg har en stor ejendom på ca. 18500 kvm. hvor jeg nu har besluttet mig for at frasælge en del af den ( ca 8000 kvm) Jorden vil blive blive frasolgt i 2 bidder på 5500kvm og 2500kvm og det er kun til at ha dyr gående på jorden. Mit spørgsmål er så hvorvidt jeg eller køberen skal sørge for landmåler til opmåling af arelerne. og hvem skal egenligt betale for ham.
på forhånd tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-08 07:43

Besynderligt spørgsmål.....

Da du ikke kan sælge noget ubestemt er der KUN en til at betale....

Dig

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-05-08 07:56

Ja som REFI skriver. Du skal da have jorden målt op og så kan du sælge det stykke jord. Du kan da ikke sige til en køber "her find dig det stykke jord du vil have".
Få dine 2 arealer opmålt, betal og se glad ud.
Udgiften til opmåling kan du evt. oveni prisen på jorden.

hawaii7

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-05-08 08:05

Hvis vi taler om een ejendom, ja så kan den ikke frasælges uden udstykning. Der er kun een her i landet der kan foretage udstykningen - det er landinspektøren.

Du kan være ude for at det du vil udstykke er selvstændige matrikelnumre der bare er 'noteret som en samlet ejendom' sammen med resten. I så fald behøves ingen opmåling. Men det er næppe sandsynligt, så regn med at landinspektøren også skal foretage en opmåling og afmærkning af det der skal frasælges.

Landinspektøren foretager også en afprøvning af lovligheden af udstykningen, men hvis du er sikker på at sagen kan gennemføres uden problemer kan du godt sælge før der er udstykket. Køber får bare ikke tinglyst skødet før udstykningen er endeligt afsluttet. Husk også at tænke på hvad der i så fald sker hvis det endelige areal ikke helt bliver det forventede.

Hvis du sælger inden udstykningen, så kan du jo aftale at køber betaler landinspektørens regning. Det er ikke særlig normalt med sådanne aftaler. I min tid som landinspektør oplevede jeg det kun når der var tale om en grund der skulle udstykkes i rigtig mange parceller (hvor selve fraskillelsen fra hovedejendommen var det mindste).

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-08 11:49

De fleste kandbrugsejendomme består af flere selvstændige matrikler. Det kan du se på matrikelkortet, på kortet er der også angivet hvor stor parcellen er. Er de 8000 kvadratmeter en samlet martrikel, så skal der måles op. er det to selvstændige matrikler så er de målt op.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-05-08 15:54

Om en 'landbrugsejendom' på 1,85 ha typisk består af eet eller flere matrikelnumre skal jeg ikke gøre mig klog på. Begge dele kan forekomme. Men uanset hvad, så skal der en udstykning til. Den er blot lidt billigere hvis opmåling kan undgås. Uanset hvad, så er det en landinspektør der skal tilkaldes.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-08 16:56

Citat
Uanset hvad, så er det en landinspektør der skal tilkaldes.

Nej ikke uanset hvad!
Ikke hvis de er selvstændigt martrikulerede- det ved man ikke om de er uden at have set martrikelkortet.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-05-08 17:30

Sorry.
Opdeling af en ejendom - uanset om den består af et eller flere matrikelnumre - er en udstykning.

Se definitionen på 'samlet fast ejendom' i udstykningslovens §2 stk 1 pkt 2. og på udstykning i §6 samt monopolet vedr matrikulære forandringer i §13.

Samtidig skal jeg beklage forvirringen der er opstået i denne tråd. Det skyldtes at spørgeren specifikt spurgte til 'opmåling', der ikke er nødvendig hvis der ikke flyttes grænser mellem matrikelnumre. Men 'opmåling' er jo ikke den eneste del af en matrikulær forandring, og under alle omstændigheder skal det nødvendige udføres af en landinspektør. Udstykning, skelforandring eller magelæg.

Henrik
Landinspektør

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-08 17:58

Det bliver alligevel til noget sludder selv om du underskriver dig Landinspektør. Jeg har nogle gange handlet med jord uden der har været nogen landinspektør eller landmålere der har lettet røven i den anledning. Som jeg har skreet et par gange, hvis det har selvstændigt matrikelnr. så er det forlængst målt op, og arealets størelse kan ses af kortet og det ved landinspektøren så udmærket godt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-08 18:07

Hvorfor diskutere om en landmåler er nødvændig eller ej

Spørgsmålet gik på HVEM der skulle betale HVIS en landmåler var nødvændig

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-05-08 18:23

Nu er 'Landinspektør' jo en beskyttet titel og 'landmåler' ikke noget der har været brugt som titel eller jobbeskrivelse i de sidste 200 år. Når jeg underskriver mig 'Landinspektør' så er det naturligvis fordi jeg er landinspektør. Med beskikkelse oven i købet.

Jeg kan fortælle dig valde. at du ikke har fået skøde på en del af en fast ejendom uden at en landinspektør har været i gang. Om han har klaret udstykningssagen mens han sad på sin flade ved jeg ikke.

Sådan er det.

Hvad det er der har fået dig til at opleve at du har købt en uudstykket ejendom, det ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-08 18:29

Jeg kan så tilføje at vi for et par år siden købte en ejendom hvor en "pind" var sat i jorden som skel....

Vi fik en landINSPEKTØR på opgaven, og som forventet sad den "pind" forkert....

SÆLGER hang på regning (selvom han ikke var meget for det).....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-05-08 19:17

Ja, handel er jo en passende lejlighed til at få 'konstateret' skel. Handler man allerede selvstændige ejendomme så er det dog ikke nødvendigt og i de fleste tilfælde (trods alt) er der ingen grund til usikkerhed omkring skellets placering.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-08 19:31

Citat
--------------------------------------------------------------------------------

Sådan er det.

Hvad det er der har fået dig til at opleve at du har købt en uudstykket ejendom, det ved jeg ikke.

det er da let nok selv for en landinspektør, når du selv vil bestemme hvad både du jeg har skrevet!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-08 19:46

Da min far solgte jord fra sin gård til vor lokale dyrlæge,
(nogle vil kende ham: Henning Grove, eks. minister) blev det aftalt,
at køber afholdt alle omkostninger i forbindelse med udstykningen, altså også til landmåleren...

Vist ikke så usædvanligt på landet, hvor de gamle bønder er bange for ekstra papir omkostninger,
og de nye købere ofte er så forhibbet på at købe, især med havudsigt, her fjordudsigt, Svend

Kommentar
Fra : kimstorm

Dato : 20-05-08 20:14

må korrigere mig selv lidt med mit spørgsmål.. har fundet købere til mine 2 jordarealer og vi har endnu ikke snakket om at få landinspektør på endnu men vi har aftalt prisen for jorden. så var det så at jeg var i tvivl om hvem der skulle betale for tinglysning o.s.v.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-08 20:21

Traditionelt betaler sælger (vistnok - jeg er ikke ekspert) egne udgifter (til evt. ejendomsmægler) inkl landinspektørudgifter, mens køber betaler advokatbistand til egen advokat samt tinglysning af skødet. I gamle dage var det anderledes i Vestdanmark, men det tror jeg ikke gælder mere. Iøvrigt kan I i salgsaftalen aftale hvad I vil på dette område. Husk at tage højde for 'hvad nu hvis arealet ikke bliver som forudsat'.

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm

Dato : 20-05-08 20:25

Tak for svaret henrikkrebs.