/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Playstation 2 NTSC til PAL
Fra : ME.alexander
Vist : 711 gange
100 point
Dato : 19-05-08 22:36

Hejsa, jeg har i dag været ude og købe mig en playstation af en privatperson. Tilbuddet var rigtig godt så jeg slog til.

Da jeg så kommer hjem og vil prøve mit Guitarhero 3 virker denne ikke. Jeg søger lidt på det på nettet og sammenligner med annoncen og får derefter øje på at min playstation 2 har regionskoden NTSC, dette betyder altså at playstationen kun kan læse spil fra nordamerika og Japan.

Jeg har hørt fra en kammerat at han engang har kunnet få sin PAL playstation til at spille NTSC spil ved brug af en slags boot CD.

Det jeg ville høre er om der er nogen af jer her på KANDU der kan hjælpe mig med at finde en sådan CD til at lave NTSC om til at være PAL.

Jeg er villig til at betale for det, men vil helst ikke benytte mig af den chip som jeg ved også findes til at fixe problemet, grunden til jeg er modstander af chippen er at den forkorter min playstations levetid så det er mærkbart.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-05-08 23:35

Du kan se nogle forskellige muligheder hos www.mm-konsol.dk

Som jeg ser det er problemet med boot-cd'er som swap-magic eller HD Advance, at de ikke er kompatible med alle spil, og at de kræver, at du kan åbne din PS2 uden at resette - derfor skal du enten have installeret et flip-top eller bruge et slide-card... og jeg tror, at de er endnu værre for levetiden end en chip.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-08 01:07

Noget må du have misforstået.
regiomskode og NTSC har ikke direkte med hinanden at gøre.

Regionskoder er noget man har på visse dvd skiver med film og på de fleste dvd afspillere.
skiven og afspilleren skal så have samme kode for at man kan se filmen.
USA er region 1
europa region 2
osv
Det er for at filmdistributørerne skulle kunne dele markedet op både hvad angår udgivelsestidspunkt og pris. Mange har fundet ud af at omgåsystemet og mankan få afspillere ,som kan klare alle regioners skiver.

NTSC er ikke en regionskode men et farvetvsystem. Bruges mest i USA og lande hvor man traditionelt følger amerikanske standarder.
I Europa og sydøstasien bruger vi mest PAL systemet til farvekodning . Frankrig og gamle sovjetunion har dog et afvigende system.
Indenfor både NTSC og PAL findes flere varianter af tv billed- og lydkodning . forskellige linietal og billedantal pr sekund gør forvirringen total.

Mange af de moderne digitalt styrede fjernsyn kan vise billeder både efter PAL og NTSC systemet.
På nogle klares det ved valg i en menu , medens andre kan stilles til at skifte automatisk. Digitalt styrede fjernsyn skal ikke forveksles med digital tuner fjernsyn.

Så hvis dit problem kun er, at din playstation kun kan levere NTSC , så prøv om dit fjensyn kan indstilles til det.
Men det lyder underligt om den ikke kan indstilles til at levere et PAL signal.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 20-05-08 06:58

Citat
Så hvis dit problem kun er, at din playstation kun kan levere NTSC , så prøv om dit fjensyn kan indstilles til det.
Men det lyder underligt om den ikke kan indstilles til at levere et PAL signal.

Hehe, desværre i dette tilfælde er det min playstation der er NTSC og IKKE mit fjernsyn som er problemet, har nemlig prøvet med de spil der fulgte med playstationen og de virkede fint.

Hvis det er TV'et der er problemet vil spillet bare blive farveløst.