/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
bodeling
Fra : holmvig
Vist : 1009 gange
50 point
Dato : 19-05-08 21:11

Min fader døde som enkemand 3.marts 2007,boede på plejehjem ingen ejendom, kun værdipapier, en meget enkelt sag. Desværre havde han oprettet testamente, og der blev indsat en bobestyrer. Fristen for udløb i Statstidende var sidst i juni. Jeg har talt med Skattecenter i Struer og de har den 16.5.2008 endnu ikke modtaget en boopgørelse, altså ca. 14 mdr. efter min faders død. Skattecenteret beregner ca. 3 mdr. efter at de har modtaget, altså er vi oppe på 17 mdr. Jeg mener det er ren chikane. Endvidere har advokatkontoret beregnet kr. 20.000,00 plus moms. Er der nogen der ved hvor meget man får i rente på en klientkonto

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-05-08 21:17

Prøv at få hjælp her

Citat
Gratis rådgivning tilbydes
De Jura Studerendes Retshælp-SDU, er en frivillig organisation af jurastuderende, ved Syddansk Universitet i Odense.
Vi tilbyder gratis retshjælp til private enten telefonisk eller pr. e-mail.
På denne måde har du mulighed for at få hjælp, uanset hvor i landet du befinder dig.
Retshjælpen er bemandet af jurastuderende, som løbende modtager kurser af relevans for deres arbejde som retshjælpere, således at de er i stand til at yde den bedste rådgivning.

Vi vil være behjælpelige med alle slags juridiske problemer, for eksempel:

- Familie og arveret
- Forbrugerkøb
- Lejeret
- Socialret
- Aftaleret
- Erstatningsret
... samt andre retsområder

Vi hjælper ganske gratis og der er ingen sager der er for små til os. Vi besvarer både generelle spørgsmål, samt mere konkrete problemstillinger.
http://www.retshjaelp.com/

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-05-08 21:58

Boperioden (fra dødsdag til skælringsdato for boopgørelse) bør normalt være størst mulig, d.v.s. et år hvis boet skal betale indkomstskat. Dette a.h.t. fradragene.

Men jeg kan bestemt også foreslå dig at tage den op med en eller anden form for ekspertbistand/retshjælp.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-05-08 22:07

Der må da være mere i den sag.
Du skriver: Desværre havde han oprettet testamente, -jamen dette burde da netop forenkle hele sagen.
du skriver: Er der nogen der ved hvor meget man får i rente på en klientkonto! Jamen er værdipapirene da solgt? Klirntkontorn givrt sikkert ikke så meget i rente som værdipapirene.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-05-08 22:27

Næh, testamentet forenkler ikke nødvendigvis sagen. Det nemmeste er da 'arveloven'. Men i dette tilfælde er der altså i testamentet nævnt at den advokat der rådgav med testamentet (givetvis) har indsat sig selv som bobestyrer. Så er han sikret endnu en indtægt.

Og den måde gamle menneskers formue har været forvaltet på kan tit have været endnu ringere end en klientkonto.

Jeg mener fristen for datoen hvor boet skal være afsluttet er 1 år efter dødsdagen og skifteretten skal have boopgørelsen senest 3 måneder derefter - og d.v.s. at det med skatten skal være afklaret inden da.

Hvis man er utryg ved bobestyreren synes jeg bestemt man skal gribe fat i anden professionel hjælp - og noget som retshjælp er gratis. Derudover er Skifteretten faktisk ret menneskelig. I min sidste sag (hvor vi fik den i testamentet udpegede bobestyrer til at trække sig og vi så selv kørte det) hjalp de i al fald min søster meget - det var hende der havde kontakten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-08 23:41

Næ....det lyder som helt normal procedure

Jeg tror fristen for boafslutning er 14 måneder, og derudover går der noget tid før det hele er færdigt og evt. penge/arv udbetales.

Den sidste arvesag jeg kender til, der gik 19 måneder før det hele var i orden og arven udbetalt til arvingerne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-08 23:42

Citat
Endvidere har advokatkontoret beregnet kr. 20.000,00 plus moms

Det lyder billigt

Den sag jeg omtaler, der tjente advokatkontoret næsten 70000

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-08 05:43

Lyder som om at testamentet ikke har været udformet så det gav en retfærdig fordeling, derfor har en af parterne valgt en bobestyrer.
Forvent ikke større renter end banken giver, skulle lige være hvis advokaten legede lidt med geninvestering af værdipapirerne i perioden.

Da min sidste forælder døde var der en del penge, uden diskussion fik jeg en fuldmagt af min søster og klarede det hele selv.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-05-08 07:45

Men hensyn til renterne:
Hvis advokaten har en ordentlig bank-ordning, så er det ikke nødvendigvis helt skidt... Og jeg har endnu ikke hørt om advokater, som ikke havde særskilte konti til dødboer, allerede af den grund, at det er nemmere at administrere.

Taget fra: http://www.google.dk/search?hl=da&q=rente+klientkonto&meta=

Citat
Særskilte klientkonti kan fortsat oprettes i pengeinstitutter og er praktisk anvendelige i f.eks. dødsboer, konkursboer, visse forretnings- og ejendomsoverdragelser og lignende. Sådanne konti oprettes i advokatens navn og i praksis med vedtegning om den pågældende klients navn og dennes CPR- eller CVR-nummer af hensyn til skattemæssig indberetning af renter. Disse konti er omfattet af
advokatens tilsvar og skal medtages ved udarbejdelsen af den årlige klientkontoerklæring.

Og hvis du gider, kan du læse mere (mest fra side 3) på
http://www.google.dk/search?hl=da&q=rente+klientkonto&meta=

eller på http://www.horten.dk/cms/site.aspx?p=148

eller ved at google på "renter klientkonto"...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-08 11:27

Jeg har været med i nogle arvesager hvor der var skrevet testamente. vi blev kaldt i skifteretten og spurgt om vi havde noget at invende. Det var der ingen der havde." Nå jamen det er så nemt når der er skrevet testamente" Blev der sagt. så kan vi frigive boet med det samme. Der var ingen udgifter til sagfører eller bobestyrer. Der var kun en arveafgift. I det ene tilfælde var der noget med et skøde, som den der overtog huset betalte.
Så Luffe A har nok ret. Man har sikkert ikke været enige om at ordne delingen selv, efter testamentets bestemmelser.