/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tidsfrist for fakturering
Fra : ceg63
Vist : 3548 gange
308 point
Dato : 19-05-08 17:54

Hej

Vi har - efter endt arbejde - modtaget en endelig faktura på et større arbejde udført ifm. et nybyggeri fra vores elektriker.

Denne faktura var imidlertid så fyldt med fejl, at vi returnerede den med angivelse af, hvad der var galt, og samtidig bad vi om en ny og mere realistisk faktura.
Spørgsmålet går på, hvor lang tid den pågældende elektriker kan vente med at sende en ny faktura, altså vor længe skal vi vente på at få den endelige faktura.

vh
Ceg63

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-08 17:58

Jeg har sidste år modtaget en regning for udført arbejde fra året før

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-08 18:00

Tja det er nok svært at give et eksakt svar. Udspillet er jo hans, hvis han vil have penge.

Hvis han ikke har reageret indenfor et år , kan han da ikke regne med at få noget.
På den anden side har i vel et byggeregnskab, og måske en lånesag, som skal afsluttes.

Jeg ville rykke ham og skrive at hvis han ikke inden 3måneder fremsender en korrekt faktura, skal han ikke regne med nogen penge.

Han er formentlig en af de mange små gode håndværkere, som bare ikke kan klare det administrative. Synd for ham.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-08 18:01

Ja i de gode gamle dage sendte man årsregninger til nytår.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-05-08 18:02

Ceg63

I har vel husket at sende den retur som anbefalet post, i modsat fald kan han nægte at have modtaget jeres indvendinger, og ender det i et retsopgør står i meget dårligt, da i ikke kan bevise at i har klaget over fakturaen.

mvh
Per

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-05-08 18:35

Der findes ikke noget "lovkrav" på, hvornår en faktura SKAL være fremsendt, men efter de nye regler fortaber man retten efter 5 år fra fx en håndværker. Læs mere om det her: http://www.familieadvokat.dk/Emner/647.html

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 308 point
Dato : 19-05-08 20:15

Alka er på rette vej

En håndværkers fakturakrav forældes efter 3 år, jf. forældelsesloven § 3, stk. 1. Fristen var tidligere 5 år, men denne frist blev forkortet med den nye forældelseslov, der trådte i kraft fra 1. januar 2008.

Forældelsesfristen løber fra den dag, hvor elektrikeren har kunne kræve sit arbejde betalt, hvilket ofte vil være når det er udført.

Hvis denne dato ligger før 1/1-08 skal man bruge forældelseslovens overgangsregel, der siger, at fordringen da tidligst vil blive forældet 1/1-11, medmindre såvel de nye forældelsesregler som de gamle forældelsesregler medfører, at kravet forældes inden 1/1-11, og da forældes kravet på den seneste dato.

Hvis datoen ligger efter 1/1-08, har elektrikeren 3 år til at komme med sin regning. Faktisk er det ikke tilstrækkeligt, at han sender jer en regning. Hvis han har sendt jer en regning og ikke foretager sig andet, forældes kravet også. Han skal inden den 3-årige forældelsesfrists udløb have indgivet stævning.

Jeres elektriker har altså et godt stykke tid endnu inden han fortaber sit krav.

For så vidt angår bibsamies bemærkning om at I står meget dårligt, hvis I ikke kan bevise, at I har gjort indsigelse mod fakturaen. Det er klart, at det er mest hensigtsmæssigt, at man gør indsigelse mod fakturaen ellers er risikoen for at blive stævnet alt andet lige større (spørgsmålet er om kravet mod jer ikke er så stort, at I bliver stævnet alligevel). Men jeg har umiddelbart svært ved at se hvordan det kan skade jeres sag nævneværdigt, hvis det bliver lagt til grund, at I ikke har gjort indsigelser mod kravet.

Noget andet er, at man generelt ikke kræver, at folk sender post anbefalet. Som udgangspunkt går man ud fra, at post der overgivet til PostDK kommer frem dagen efter. Du vil langt hen ad vejen "bare" skulle godtgøre, at du har overgivet brevet til postDK.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-05-08 21:29

RyeJensen

jeg taler/skriver bare af erfaring i egne sager, hvor jeg er blevet belært af dommere at jeg altid skal gøre opmærksom på insigelser skriftlig, jeg har så valgt at gøre det anbefalet eller med afleveringsattet, for at være sikker, mange håndværkere er i nogle situationer meget glemsom med hensyn til modtagne insigelser.

mvh
Per

Godkendelse af svar
Fra : ceg63

Dato : 19-05-08 21:53

Tak for svaret RyeJensen. Vi må nok væbe os med tålmodighed.

Vh
ceg63

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-05-08 21:54

@bibsamie - jeg er helt enig med dig i, at man altid skal gøre skriftlig indsigelse, hvis man ikke er enig i en regning, men det er mere konsekvenserne, som jeg ikke er helt enig i.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-05-08 21:55

@ceg63 - Det var så lidt. Store regninger har det med at komme forholdsvis hurtigt, for håndværkeren mangler jo pengene