/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Tæge/skovflåd-spørgsmål
Fra : kap1972
Vist : 1340 gange
40 point
Dato : 18-05-08 23:15

Hej kattevenner,

En lille skovflåd/tæge har jeg forsøgt at fjerne fra min kats pels, desværre forblev en lille sort prik tilbage i pelsen, og jeg kunne ikke få denne fjernet. Jeg valgte at "se tiden an"

Nu er en lille byld fremkommet - som en menneskebums - i pelsen, der er ellers ingen tegn på farveskift eller anden hudirritation.

Har nogen oplevet det samme?
Min tanke ligenu er at kontakte dyrlægen for at få aftalt en tid.

Venligste hilsner fra Petersen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-08 23:18

dyrlæge næste
det sker jævnligt for vore katte og hunde
risikoen er hjerneskader på dyret.
køb frontline og brug det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-08 23:18

venligste hilsner retur

Kommentar
Fra : kap1972

Dato : 18-05-08 23:26

Ja, frontline mod både lopper og flåter benytter jeg hver 3 uge (anbefalet pga. det er en semilanghåret kat) På trods af dette valgte flåten altså at bide sig fast.

Som jeg læser indlægget er det dyrlæge snarest, fordi hjerneskade er vel meget lig at jeg mister katten, hvilket jeg vil gå langt for at undgå. Det er en rigtig dejlig kat på ca. 3/4 år.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 50 point
Dato : 18-05-08 23:49

Du har ikke fjernet flåtens munddele og det er det der giver betændelse. Ned til dyrlægen men ring først og forklar hvad der er i vejen, måske kan det klares den vej med antibiotika.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-08 23:49

Det er helt normalt, at der er en hævelse/lille knude, eller ligefrem et lille sår i nogen dage efter man har fjernet en flåt.

Kun hvis der kommer tydelige tegn på infekion er der grund til at foretage sig noget.

Og for øvrigt er det yderst sjældent det forekommer, at katte bliver syge af flåtbid.

Derimod er jeg mere betænkelig over den risiko du løber, med at frontlinebehandle så ofte

Virkningen af en behandling holder i 5 uger, og sikkerhedsforskrifterne siger, at man ikke må behandle oftere end hver 4. uge (fremgår af indlægssedlen)

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-05-08 07:48

Ja, som Dova siger. Jeg har også læst, at katte sjældent bliver syge af tæger/flåter, på sammen måde som mennesker risikere.
Jeg kan ikke huske, hvor jeg har læst det, men jeg modtager hver uge flere nyhedsbreve fra diverse dyrlægewebsider,så det er nok derfra.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-05-08 08:51

Næste gang (hvis der bliver en sådan...), så tjek "fangsten" og se, om du har fået en intakt flåt med ud. Så har du ro i sindet, selvom der skulle komme en irritation.

Katte kan jo også reagere forskellig på ting, ligesom vi andre. Mine egne mygstik bliver f.eks. så store som hønseæg, hvis jeg ikke tager noget for/imod det, mens andre "bare" får et lille mygstik fra de samme myg.

Men ring til dyrlægen og få råd dér om den aktuelle sag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-08 09:36

Når man napper flåter af hunde eller katte ( eller mennesker for den sags skyld) skal man helst have det hele med med det samme.
Man skal ikke tage på selve flåten , for når man klemmer på den kan dens maveindhold presses ud og ned i "såret" . Det er særligt vigtigt at undgå på mennesker.
I stedet tager man med negle , eller en speciel tang, dybt i skindet og rykker det hele ud på en gang. Der skal følge flåtens munddele med, og derfor også lidt af dyrets hud, så man efterlader et lille sår.
Dyrene generes af flåterne, og lærer at vænne sig til behandlingen uden protest.
Måske har flåten en vis bedøvende virkning som hjælper.

For pivede mennesker kan det virke lidt groft, men den måde er bedst for både dyr og mennesker.

Alternativet er at komme kemikalier på flåten, så den selv slipper.
Nogen bruger madolie, andre æter. Æter er nok bedst til katte, fordi det fordamper så hurtigt, at der ikke bliver noget at slikke bagefter. Fås på apoteket.

Dyrehandelen har de specielle tange, som ikke er bedre end skarpe negle, som man altid har ved hånden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-08 09:43

Citat
Alternativet er at komme kemikalier på flåten, så den selv slipper.
Nogen bruger madolie, andre æter

Nej, det frarådes at smøre noget på flåterne......så bedre at lade den sidde......flåten falder jo alligevel af efter et par dage, når den har spist sig mæt, og det er kun ved massive angreb med rigtig mange flåter på et dyr, at det kan svække dyret (og her tales om måske op til tusinde flåter, som det nogen gange ses på rådyr)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-05-08 09:51

Jeg har sådan en tang - 30 kr tror jeg at jeg har givet - for sys en flåt er klam

Jeg tager lige over huden på katten - lige under kroppen på flåten - men så tæt på huden som muligt. drejer tangen lidt den ene og anden vej og vupti så slipper den selv. Smart

Godkendelse af svar
Fra : kap1972

Dato : 19-05-08 11:24

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : kap1972

Dato : 19-05-08 11:52

Hej alle,

Tak for alle jeres gode indlæg. Jeg har her til morgen været et smut hos dyrelægen - for en sikkerhedsskyld . Han kikkerde på "bylden" og sagde promte: " det der skal du ikke være bekymret for, det gør vi ikke noget ved, fordi det forsvinder af sig selv og påvirker ikke katten."

Årsagen til hans svar var, at der ikke var en synlig hudirritation, samt pga. selve formen af "skorpen" af bylden. Dernæst at katten ikke havde de sædvanlige symptomer for at være smittet...dvs. muskelømhed, ekstrem træthed, halthed, slørede øjne mv.

Han tog ikke engang betaling for at se på det, så hurtigt gik besøget i konsultationen.

Ang. frontline hver 3 uge, så er det dyrlægen, der har rådet til dette indtil forebyggelsen var rigtig igang. Rigtignok står i brugsanvisningen tidligst hver 4 uge, hvorfor jeg netop kontaktede dyrlægen pga. at på trods af forebyggelse blev min kat angrebet af både lopper og flåter (vi bor opad skov).

Her fik jeg rådet om de 3 uger og har benytttet det her de første gange ved anvendelsen af frontline...det er en semilanghåret kat (Main Coon) hvorfor der har skullet lidt mere til for at fordele væsken. Nu efterfølgende hvor jeg har...tja, nogenlunde styr på flåter og lopper...vil jeg alene anvende frontline ifølge forskrifterne.

NB: det er iøvrigt første gang jeg er bruger af denne hjemmeside kandu.dk. og jeg er meget positivt overrasket over så mange der har responderet. Tak for det.

hilsnener Petersen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-05-08 12:03

Jamen det var da godt at det gik så fint - og ja dette er en rigtig god side :)
Håber du bliver glad for at bruge den.

Og fortsat god dag