/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hjælp til førstegangs hund????
Fra : JeffO
Vist : 833 gange
50 point
Dato : 18-05-08 23:13

Hej i derude.

Min kæreste og jeg overvejer stærkt at anskaffe os en hund, men er blevet meget i tvivl om hvilken vi skal have, og hvilken der er bedst som første hund? Vi har kigget en del på Beagle, Samojedhunde og en gadekrydsning af dk/se gårdhund - gravhund.
Vi søger en mellem stor hund da vi bor i lejlighed, en hund der er meget kærlig, altså en lille sød krammebamse.
Vi har i forvejen 2 katte på henholdsvis 5 og 1½ år. så hunden skulle kunne sammen med dem

Har i nogle gode ideer og råd er i hjertelige velkommen til at skrive

Mvh
J & F

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-08 23:16

Jeg vil fraråde jer en slædehund, den kræver meget, og det vil ikke passe ind i en lejlighed, den kan heller ikke siges at den er lille

Men ellers pøj pøj med jeres valg af nyt familiemedlem

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 18-05-08 23:20

Håber at i vil kunne hjælpe os med at peje os i den rigtige retning mht hvilken hund vi skal vælge

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-05-08 23:22

Jeg har selv Dværgpinchere af hjortrtypen (lysebrune med spejl i rumpen) De kaldes også mini Dobbermann, da de ligner det er en passende hund til lejlighed men skal da luftes lige så meget som en stor hund.Det skal nok gå med kattene da de hurtigt vil lærer hvalpen hvordan husordenen er I kan bare sige til hvis det skulle være en sådan hund i vælger da vores lige har fået 4 hvalpe der er 2 uger i morgen og de har lige åbnet øjnene i dag De er bare så cuute

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-08 23:23

Jamen vi bruger udelukkelsesmetoden.

Jeg vil syntes at en dansk/svensk gårdhund passer godt til jer. Den er tilpas lille til en lejlighed.

Mange gravhunde får problemer med ryggen, når den mange gange om dagen skal op og ned ad trapper, ellers havde størrelsen også passet godt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-08 23:57

Citat
Vi har i forvejen 2 katte på henholdsvis 5 og 1½ år. så hunden skulle kunne sammen med dem

Det er nok snarere et spørgsmål, om kattene kan med hunden.....katte er nemlig ligeglade med, om det er en dværgpuddel eller en Samojede, hvis de ikke er vant til hunde

Mit råd er, uanset hvilken hunderace i tænker på....få hunde på besøg og tjek kattenes reaktion før I farer ud og køber en hund med hjem ...det er lettere at forebygge problemer end at løse dem

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-05-08 00:02

Ikke enig en hvalp bliver altid tilrettet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-08 00:42

Citat
Ikke enig en hvalp bliver altid tilrettet

Niks, ikke hvis det er som svar på mit indlæg

Hvis du vidste, hvor mange katte der afskaffes hvert år.....aflives, afhændes, sendes på internat o.s.v.....fordi "Nu har vi fået hund, og de kan bare slet ikke sammen"

Og helt galt er det, når det drejer sig om steder der holdes indekatte, hvor de er påtvunget hundens selskab døgnets 24 timer, undtagen lige når hunden er ude at blive luftet.....

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 19-05-08 00:43

Sunowich

hvor i landet kommer du fra. for har lige besøgt hundegalleri for at se nærmere på Dværgpinchere.
syntes bare de virker lidt for små og skrøbelige. Kunne godt tænke mig at opleve den

Tænkte også mest på at det ville være bedst at få en hvalp mht kattene. Da deres møde med en vens stor labrador ikke viste sig som nogen succes, de blev selvfølgelig skræmt, og gemte sig, men viste sig ikke just aggresiv over for hunden.

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 19-05-08 00:45

dova
Vores er udekatte som tilbringer ½ tiden udenfor, vi bor i stueetagen så de kan vade ud og ind hele tiden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-08 00:59

Okay...og så er du selvfølgelig forberedt på, at du risikerer at kattene simpelthen går deres vej, hvis de ikke vil acceptere en hund på deres enemærker

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 19-05-08 01:08

Ahh det sker nok ikke, vores katte er meget trofaste og lydige, når vi er ude sammen med dem, går vi ture ned til stranden og rundt i byen, uden snor. ´Det er to dejlige katte vi har, vi ville aldrig skille os af med dem.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-05-08 06:49

Der er allerede sagt/skrevet mange gode ting. Jeg vil bare lige tilføje en erfaring...for guds skyld, som første gangs hundeejer der bor i lejlighed.... Anskaf jer aldrig en Beagle.

Jeg vil også lige tilføje. Uanset hvad, vil katten altid rejse børster til den har vænnet sig til hunden og det kan tage sin tid. Kattene bor der og hunden kommer til, så der kan blive en del ballade, men det går som regel over. I skal bare ikke begynde og råbe og skælde ud, for så vil hunden opfatte det som om, at i gør sammen med den.

Jeg har selv en Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Han der ikke særlig stor ca.23 kg. Det er en krammebamse, kærlig og klog hund.........men en aktiv hund, der elsker at træne og gøre sin ejer tilpas.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-05-08 08:05

katte har det nok sværest med store hunde og små. Det er min erfaing med de hundetyper mine katte har mødt. De små fordi de gør meget og ofte er ret aggressive. Og de store fordi er frygtindgydende i størrelsen og kan være meget farlige når de ikke godt afrettede. Men I ville jo også have en mellemstørrelse.
Jeg synes heller ikke det lyder som en ønskelig situation for kattene, at skulle bo sammen med en hund i en lejlighed. Hvor stor er jeres lejlighed. Vil kattene eller hunden for den sags skyld ikke føle at der er lige lovlig meget trængsel?
Så jeg håber i det mindste i finder en intelligent hund, der er lærenem, og trods mit ret begrænsede kendskab til hunde, ved jeg dog, at der er gravhunden altfor egenrådig og stædig og en gårdhund nok for hidsig, og ikke en nybegynderhund har jeg hørt.
En puddel vil nok være et godt bud. Men det er nok mest en der falder i ældre damers smag.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-05-08 11:15

hej
Jeg synes ikke at i skal tage nogle af de hunde du nævner her.
1.Beagdle er en flokhund og kræver sælskab og store mænder motion ( Løbeture )

2 Slædehunden kræver 10 Km om dagen + rigtig god plads.

3 ja- det lille gadekryds -der tilslutter jeg mig bekymringen om gravhundens rygsvagheder.

Skal du noget så tag en ægte DS-gårdhund eller en hund i samme størrelse.

Held og lykke.
Jørgen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-05-08 13:32

Jeg bor i nærheden af Næstved By

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-05-08 13:32

Okay... Jeg vil starte med at stille det sædvanlige spørgsmål, som jeg stiller når nogen beder om hjælp til at vælge race....:

Er I indstillet på at betale det, det koster (6-10.000kr)for en racehund?

For ellers er det jo en blanding, I skal kikke efter. Og i det tilfælde har I ikke så meget at vælge imellem. I må vælge imellem hvad der skulle vise sig mere eller mindre tilfældigt på det tidspunkt, hvor I er klar til at modtage en hvalp..

For det er vel en hvalp, i vil have, ikke? Eller skal det være en voksen renlig hund, der HAR lært at være alene hjemme?

Og så vil jeg henvise jer til DKK's hjemmeside, hvor der dels er oplysninger om kurser for førstegangshundeejere in spe, og dels er der en video om hvad man skal overveje når man køber hund.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/392

Hvis I vil have en voksen hund, så skal I måske vælge en internathund?

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/SoegInternat?searchview&query=field+Art=Hund&searchorder=4&searchmax=10000

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 19-05-08 15:53

Hvad skal i bruge hunden til, hvor meget tid vil i bruge på den og ikke mindst hvor meget skal den være alene og hvor meget fri kan i tage i forbindelse med købet.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-05-08 16:39
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-05-08 16:45

Beskrivelse af racetyper hos netdyredoktor:
http://www.netdyredoktor.dk/sw16383.asp

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-05-08 16:47
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-05-08 22:04

Her kan i se et billede af forældrehundene Jeg har nok nogle billesder af ungerne i morgen 3 tæver og en han

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-05-08 22:05

Og så lige linket hi hi http://peecee.dk/upload/view/92450

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-08 22:10

Det er altså nogle pragtfulde hunde du har Suno

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-05-08 22:46

Ja og så skal du bare se ungerne nordstedt de har lige åbnet øjnene helt i dag de er bare så cute

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-05-08 07:29

De er lækre dem på billedet, kan også godt se ligheder med hjort.

Kommentar
Fra : nala17

Dato : 30-05-08 17:25

Hey

Jeg vil ikke anbefale jer en gravhund eller en mindre hund hvis det er jeres første. Mindre hunde gøer meget og er meget aktive, det kommer selvfølgelig an på racen men jeg har to mindre hunde og selvom de er to forskellige hunde kræver de meget.
Jeg vil sige at det er synd at have hunde i en lejlighed, men hvis i alligevel beslutter jer så for guds skyld lad være med at vælge en hund hvor racens baggrund er jagt (selvom de er rigtig søde) i kan også godt være heldige med dens personlighed.

Held og lykke:)