/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Boliform leje kontra andel?
Fra : qualex
Vist : 437 gange
20 point
Dato : 18-05-08 17:21

Vi har lige idag modtaget et brev fra vores lejeforening, at man har påtænkt at droppe ejendomsselskabet som står for alle boligerne i vores område og lave selskabet om til en andelsforening. Der skriver naturligvis fordelene ved en sådan omlægning. Men ulemperne nævner de naturligvis ikke, da det er i deres interesse at så mange lejere hopper på vognen som muligt. Men jeg er altså ikke ekspert på dette område.
Er der nogen der kan vejlede mig?
Der er tale om et lejet hus med have.
Det er jo ikke uden grund at de vælger sådan en beslutning og jeg vil nødig købe katten i sækken.
Der bliver holdt et informationsmøde i starten af juni, men jeg kan altså godt lide at være forberedt.
De gør det jo med garanti ikke for lejernes blå øjnes skyld. De gør det vel fordi det bedst kan betale sig for dem.
Og løsningen med at sælge husene ud som de bliver ledige, har nok pænt lange udsigter som ejendomsmarkedet ser ud i øjeblikket.
Alle input er velkomne fordele som ulemper, jeg har bare brug for god vejledning, så vi kan træffe det rette valg.
Da jeg lige er blevet førtidspensionist, så er det ikke muligt for os bare at gå ud og købe et hus som alternativ, hvilket naturligvis vil være den sikreste og formodentlig også bedste beslutning.

Kommentar
Fra : qualex

Dato : 18-05-08 17:21

www.kandu.dk spørgsmål om boligform

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 30 point
Dato : 18-05-08 17:46

i en andelsforening hæfter man solidarisk. hvis din nabo går på røven eller af anden årsag ikke betaler sin husleje, bliver det skyldige beløb lagt ud på de andre andelshavere.

Godkendelse af svar
Fra : qualex

Dato : 18-05-08 17:58

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-08 19:07

I skal i princippet købe jeres egne boliger. I praksis nok uden at skulle op med ret mange penge kontant. Men i vil i fællesskab skulle forrente og afdrage på en gæld.

Så det afhænger helt af hvordan den skrues sammen, hvor meget i skal "betale" for købet, om det er en god eller dårlig handel.
Hvis ideen kommer fra den nuværende ejer, kan i roligt regne med at han forventer at få mere ud af det på denforeslåede måde. Det er der nok kun en part til at betale.

Kommentar
Fra : qualex

Dato : 19-05-08 17:05

I det materiale udlejer har fremsendt står der at vi kan erhverve voes andel for 0,- kr. og vi får depositum og indskudt forudbetalt leje tilbage. Så det må jo betyde at vi ikke skal op med nogle penge. Og hvordan det så kan hænge sammen forstår jeg ikke helt. For umiddelbart lyder det som en god handel.
Hehe, ja jeg er ikke naiv, dette tilbud kommer jo fordi den nuværende ejer kan få mest ud af det på denne måde, han er jo ikke julemanden.

Kommentar
Fra : Mulle91

Dato : 10-01-11 18:28

Jeg føler mig RIGTIG dum når jeg læser mange af de dabatter der er rundt omkring, når folk spørger hvornår de kan regne med at få tilbagebetalt deres depositum...
Men for 1½ år siden flyttede mig og min kæreste sammen.. to naive unge som bare skal have et sted at bo. Så vi boede til leje hos en privat udlejer. Vi boede der lige nøjagtig 1 år (fra indflytnings dato, til den dag vi skulle være ude (midten af aug.)).
Hun brugte så nogle af pengene på det hun nu synes der skulle laves og dét fik vi først kvitteringerne på omkring okt.-nov., så vi ringede og spurgte hvornår vi kunne regne med at få resten tilbage (3200 ud af 16.500 kr)? Hun sagde så at hun var nødt til at vendte på de næste målinger... Det kan jeg bare ikke forstå, for der var målinger ca. 1-2 uger efter vi flyttede, og nu er det ½ år siden vi fraflyttede lejligheden... Hvor lang tid må der gå? Skal vi ikke bare have vores penge og så hvis der er en regning på et eller andet så må den blive sendt?

Er meget forvirret, og skal nemlig bruge pengene.
Kan intet finde om det, nogen steder...