/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bjælkehyttens underlag
Fra : Schenck80
Vist : 1286 gange
70 point
Dato : 17-05-08 13:02

Jeg skal sætte en bjælkehytte op i min kolonihave. Der er til tider sumpet i haven, så jeg har hørt at jeg skal ligge stabilgrus ud inden jeg begynder at bygge.

Mit spørgsmål er Hvordan jeg skal bære mig ad,,,

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-08 13:18

Jeg havde nok gravet et godt stykke ned og så lagt skærver og så stabilgrus og stampet det hele, det skulle dræne, da jeg går ud fra at du ikke har mulighed for at dræne grunden.
Har du tænkt på at støbe piller ned og så løfte hytten lidt fra jorden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-08 13:31

For nogen år siden satte vi en bjælkehytte på 17 m2...også et sted hvor der nogen gange står vand efter kraftig regn o.s.v.

Vi gravede en rende i husets mål + to render på tværs, passende med tværbjælkerne under hytten, ca 1 spadestik dyb og samme bredde, renden blev fyldt med stabilgrus, og så blev der sat sokkelblokke med et stykke mellemrum og i hjørnerne.....hytten blev bare sat derpå, og det har fungeret upåklageligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-08 13:35
Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-08 16:39

Dova gjorde det eneste rigtige. Hæve træet væk fra den fugtige grund. Med masser af tørreluft under.

Grus fjerner ikke fugt, hvis der står vand omkring det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-05-08 21:30

hvis det er et byggeri der skal godkendes, skal du ned til fast bund, dog mindst 90 cm. så skal der sættes en sokkel og ovenpå den kan du sætte din hytte.
kig i bygningsreglementet inden du gør noget overilet.

Kommentar
Fra : Schenck80

Dato : 24-05-08 16:22

Min nabos hytte er sunket ca 10 cm i det ene hjørne i vinter. så vil det være nok at putte stabilgrus i render ? skal der ikke dækkes et større område??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-05-08 00:26

Ned og hav fast grund og så fundablokke med støbeblanding i så er du garderet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-08 13:01

Bygningsreglementet gælder ikke i kolonihaver.

Det er bedst at have al træ hævet over jorden. Også selv om der ligger et lag grus.
sokkelsten er gode hvis dit hus har en konstruktion, så det kun behøver at blive understøttet i et antal punkter. Det gælder de fleste af den slags huse.

Sokkelstenene skal graves ned så de står på stabilt underlag. Hvor dybt det kan være afhænger af jordbundsforholdene. Når din nabo sank, kan det være fordi han havde gravet i jorden under eller ved stenene. Stenene skal stå frostfrit, på noget, som der ikke har været pillet ved i mange år. Helst ikke siden sidste istid.

Alternativet er at lægge grus (uden ler) så højt i forhold til det omgivende terræn, at dit hus står tørt, selv hvis der står vand på jorden omkring.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-08 13:05

Glemte at skrive at hvis du lægger stabilgrus i en rende, ( eller over hele fladen) og nøjes med at banke det sammen tørt. Så vil det falde sammen første gang, det bliver fandfyldt og tørrer ud.

Det uanset om du banker i timevis med maskinkraft.

Man kan vande gruset net og derved provokere denne synken på forhånd.