/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Gulvstøbning/klinkelægning
Fra : g7790210
Vist : 1766 gange
40 point
Dato : 16-05-08 19:37

Hejsa..

Jeg er i gang med at lave en terrasse. Har lavet et fundament af beton og fundablokke, og har kørt sand/stabilgrus ind og stampet det med en pladevibrator.....derefter er opklodset armeringsnet lagt ud. Nu skal jeg så til at støbe gulvet (5x7 mtr.,) og for at gøre det lidt nemmere at styre under støbningen, regnede jeg med at opdele fladen 3 i stykker (opklodse nogle lægter), således jeg har noget at køre min retskinne på.... Jeg skal afslutningsvis have lagt klinker.

Mine spørgsmål er:

1: Er der risiko for at klinkerne vil revne i de linjer, hvor de opdelte/sammenstøbte "felter" er?... og kunne det evt. afhjælpe ovenstående problem, hvis man skar en rande på et par cm i bredden med en vinkelsliber og lagde en elastisk fuge?
2: Skal man fugtsikre betonen inden man ligger klinkerne? (tænkte på noget a la det man gør når man vådrumsskikrer)

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 16-05-08 20:40

Er det en åben eller lukket terrasse?

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 16-05-08 22:22

Hvis du med åben eller lukket mener, hvorvidt der er tag over eller ej, over så er den åben. Den er bygget i forlægelse med huset, og gulvet på terrassen er i niveau med gulvhøjde i huset (40 cm over terræn). På de 2 sider bygger jeg vægge op i 120 cm (i lecablokke)...således at den ene side støder op til huset, de 2 sider kommer der vægge, og den sidste side er "åben" (igen vægge)... håber det er til at forstå

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 17-05-08 07:23

Citat
Nu skal jeg så til at støbe gulvet (5x7 mtr.,) og for at gøre det lidt nemmere at styre under støbningen, regnede jeg med at opdele fladen 3 i stykker (opklodse nogle lægter),

Jeg ville ligge hele gulvet på en gang, da det helt sikkert giver det bedste resultat.

Citat
1: Er der risiko for at klinkerne vil revne i de linjer, hvor de opdelte/sammenstøbte "felter" er?... og kunne det evt. afhjælpe ovenstående problem, hvis man skar en rande på et par cm i bredden med en vinkelsliber og lagde en elastisk fuge?

Ja, der er risiko for at det vil revne. Hvis du bruger en elastisk fuge mellem felterne, så skal du også have den i klinkerne

Citat
2: Skal man fugtsikre betonen inden man ligger klinkerne? (tænkte på noget a la det man gør når man vådrumsskikrer)

Det bedste ville være at ligge plastfolie under betonen. Men du kan også ligge en vådrumsmebram på gulvet før du ligger klinker. Men det er en enormt dyr løsning

Husk at have min. 10 cm beton i højden

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 40 point
Dato : 17-05-08 10:31

nu kan jeg se at du har fået et råd der helt sikkert vil give problemer
du må IKKE lægge plast under din beton , så er du ret sikker på at det frostspringer , da den fugt der kommer ovenfra ikke kan komme væk , du behøver slet ikke nogen membran til udendørs brug , og slet ikke når den er så højt over grunden
sørg for at rionettet er klodset op , så det kommer ordentlig op i støbelaget
blander du selv , laver du ledere af beton , og bruger dem til at rette af efter
7-8 cm er nok til en taresse , men vil da være bedst med 10 cm

Godkendelse af svar
Fra : g7790210

Dato : 17-05-08 16:21

Tak for svaret bredker.