/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reparation efter træormeangreb
Fra : Stine_
Vist : 1463 gange
100 point
Dato : 03-03-03 18:06

Hvordan kan vi reparere vores ludede fyrretræsgulv, som (viste det sig efter afhøvling) enkelte steder har været ret hårdt angrebet af træorm - træet er helt porøst. Det drejer sig om "pletter" på ca. 5x10/20 cm, og enkelte af dem befinder sig på ret udsatte steder - gålinier mellem rummene. Kan vi undgå at skulle skifte planker ud?

VH Stine

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 03-03-03 19:32

skrab det løse træ væk, så du har en fin overflade i den fordybning der så bliver. køb så noget plastisk træ i et byggemarked, der kan du få det i mange farver, så du kan finde den der passer til jeres gulv, og fyld hullerne op, husk at fylde lidt for meget i, så du selv kan pudse det ned i højde når det er størknet.
Plastisk træ tager også imod bejdse, så når du er færdig, kan du duppe det med fyrretræsbejdse, som du også kan få i et byggemarked...ganske simpel og nemt gør det selv arbejde...held og lykke og god arbejdslyst

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 03-03-03 19:34

lige en ting mere, grunden til at det skal være plastisk træ er, at det er nemt at arbejde med, og det er meget slid stærkt når det er hærdet op. og det skal det være i bla. gålinierne hvor sliddet er stort..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-03 07:24

Hejsa,

Det er helt fint med rep. vejledningerne... men husk lige at slippe af med træormene først. De hedder også almindelig borebille. Det kan du læse lidt om her www.dpil.dk/spomskad.htm
Omkring træbeskyttelse osv. kan du læse mere om på http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D142

Kommentar
Fra : jigsaw

Dato : 05-03-03 01:32

jeg har haft gode erfaringer med at blande trælim sammen med noget af det afslebne
træsmuld som påsmøres og afslibes efter tørring(men som Clan skriver slip lige af med træ ormene først)

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 08-05-03 23:57

Det bliver under alle omstendigheder at se når du skal reparere gulvet!!!

Hvis du siger det er porøs kan man sikkert let krasse i det med en negl?

Hvis det var mig, ville jeg skære den overste (det korkagtige)væk(ikke helt igennem træet ) med et skarpt stemmejern ,lægge et i andet stykke træ i der passer i farve m.m i,lim det sammen med PU koge-lim (brug ikke for meget da det koger helt vild op.
Puds ned med en rystepudser e.lig. sammel slibestøvet sammen, bland det med snedkerlim spartel revnerne ud men blandingen, til sidst puds det let med en pudseklods.

Ormene kommer du til livs med gammeldags lugtene petrolium ,tag en skål med en petrolium ,stil den ved ormene, overdæk med plastik ,tape kanterne ,lad det stå i et par dage .
så skulle ormene være slået ihjel!!