/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
aben skal have rettigheder?
Fra : er_lige_meget
Vist : 468 gange
10 point
Dato : 11-05-08 20:45

Mennesket deler 99% af vores genetiske materiale (DNA) med de afrikanske aber - chimpansen og gorillaen.
Vil det så sige, at hvis jeg giver en abe 1% af mit DNA. Og udskifter det med 1% af abes DNA. Skulle den så have flere rettigheder en mig? Det ville så være mere menske en mig!
Skulle den så også have rettighed til at køre bil, og få et arbejdt. Og jeg skulle være spæret inde i et bur?
Altså juridisk set ville den jo være mere menske en mig!!!

Bare en tanke jeg lige leget med, men skriv venlist en kommentar.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-05-08 20:55

Nu kan man ikke sådan lige byttte om på dna - Men eller er det helt rigtigt tænkt.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 11-05-08 21:17

Helt rigtigt, men jeg ville nu rette det til: Alle levende væsener burde have rettigheder.

I sidste ende stammer vi jo alle fra den første lille levende dims der blev skabt og alle arter er bare mutationer af den.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 11-05-08 21:18

ha.- men hvis du gifter dig med en udlænding så mister du mange af de rettigheder andre danskere har i samfundet. Du må så ikke modtage kontanthjælp, få hjælp til boligindskud osv.
"Og så siger de man ikke må forskels behandle. ?"

Kommentar
Fra : er_lige_meget

Dato : 11-05-08 21:20

en enig i at alle levende væsener burde have en form for rettigheder, men min debat bygger bare på en tanke jeg lige hade og ville sådan sen bare dele den

Kommentar
Fra : er_lige_meget

Dato : 11-05-08 21:22

er enig i at alle levende væsener burde have en form for rettigheder, men min debat bygger bare på en tanke jeg lige hade og ville sådan set bare dele den .
sådan så burte det være stavet rigtigt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-05-08 21:24

Et andet meget anvendt forsøgsdyr er rotter, som alle mennesker nok ville frabede sig ved spisebordet hvis de fik den evne transplanteret.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-05-08 22:01

For mange år siden var jeg i zoologisk have, København, hvor menneskeaberne var i bure med tremmer for. En af de besøgende gjorde grin med en gorillahan, der tydeligvis blev vred. Så sked den i hånden, og kylede lorten i fjæset på drillepinden. Siden dengang har jeg haft det dårligt med menneskeaber i bur, været sikker på at de kan føle osv., og derfor også har krav på respekt=rettigheder fra menneskene.

Men som Tamaran er inde på, giver vi jo heller ikke alle mennesker lige rettigheder, så der er ikke et nemt svar på dit spørgsmål, i hvert fald ikke et jeg har.

Genetiken er ved at finde ud af, at den blotte forekomst af de samme gener mellem forskellige arter ikke siger alt om hvor ens dyr er, men at det i høj grad drejer sig om gener er tændt eller slukket (aktive eller passive), osv. Så at en chimpanse (bonoboen er vist den er allertættest på) er vores nærmeste slægtning betyder ikke at vi opfører os 98,4% som en chimpanse. Når jeg kører på vejene kan jeg nu godt komme i tvivl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-08 22:23

Aberne har da masser af rettigheder i DK.....

Der er over 4 millioner af dem....

Hovedparten har stemmeret....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-05-08 07:38

--> vagnr: Se dét giver seriøs stof til eftertanke...

Det i spørgsmålet fremsatte tanke er lige abstrakt nok - men skulle jeg tænke dén tanke færdig, så ville mit svar på "ændring af rettigheder" nok være "nej". For hvis der sker helbredsmæssige forandringer med din krop - hvad enten det er med vilje eller ej - så mister du jo heller ikke rettigheder.

Ohhh. Og dog: Man kan selvfølgelig få frataget nogle af sine rettigheder, hvis man bliver tilpas forvirret /dement m.v. - men derfor bures man jo ikke (nødvendigvis) inde i et bur.

Godt spørgsmål, som udløser spøjse tanker...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-05-08 09:40

Følger sexinstinktet også med ?

Hmm, nok ikke nødvendigt idet der er mange lighedspunkter såsom slagsmål om hunkønnet og når det kommer til stykket at hun enten ikke vil og/eller er passiv