/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
græsslåmaskine
Fra : plb
Vist : 6542 gange
100 point
Dato : 11-05-08 12:04

Hej allesammen

Jeg skal skifte rotorblad på en ginge græsslåmaskine, men jeg kan dreje møtrikken begge veje når jeg skal løsne bladet, derfor er jeg kommet i tvivl om der er linksgevind på sådan en græsslåmaskine.

Jeg er lidt nervøs for at knække den når jeg kan dreje den begge veje uden den løsner sig sønderlig meget.

Mvh PLB

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 11-05-08 12:34

det er nogle gange at der sider en lille splint i møtrilen meget lille og nogle gange er de bare spænt så meget at man skal bruge luftnøgler for at få den fri men der er også nogle der har linksgevind er også noget nogle græslå maskiner har men der er ikke mange der har det men hvis man har en der har det og bare trække til så knækker den som du sige hvis man har nok kræfter

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-08 12:40

Smør den godt med rustløsnende olie først. Jeg vil tro at der er linksgevind på, det er der oftest p.g.a. knivens omdrejningsretning, der gør at den spænder møtrikken selv.
Hvis du har givet rustløsnende olie kan du sådan set dreje først lidt den ene vej så lidt den anden vej indtil du kan dreje en hel runde, så er den ligesom blevet smurt og så er det af med den. drejer du forkerte vej så spænder du kniven. Prøv links

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-08 12:47

Hvis du forestiller dig at du holdt på møtrikken når maskinen kører - så vil det være normalt at den skruede sig selv på (gør det ikke )

På kniven kan du se hvad vej den kører - den roterer så det skarpe rammer græsset først.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-08 12:52

Et lille trick til at løsne møtrikken/bolten.

Om på siden og en træklods mellem kniven og jorden.
Sæt en fastnøgle på møtrikken/bolten ..............brug ringen og ikke gaflen.
Slå med små slag på fastnøglen i løsneretningen og evt. et par små slag inde på ringen - så kan det være at den løsner sig.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-05-08 15:15

AltsåKnive der sidder med en bolt i midten af kniven er altid alm. højregevind så kan du dreje begge veje er der noget galt med gevindet (typisk på bolten men det er sjældent) sidder bolten så fast at den er umulig at skrue ud skæres hovedet af med vinkelsliber så kniven falder af og så er stumpen blevet varm og kan skrues ud med en tang og en ny i .Nogle knive sidder med 2 bolte med møtrikker på bagsiden af knivfoden En god huskeregel for alm gevind er skrue på med uret -af mod uret.Når kniven er slebet afvejes den om ikke andet ved at sætte en skruetrækker igennem hullet og sætte bladet vandret Falder det til lodret med den ene side af bladet slibes noget af så der bliver ligevægt og bladet kan forblivge i vandret stilling

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-05-08 15:21

Ps Eyvind skriver- om på siden - og det er en fejl Der er kun en vej at vende en plæneklipper og det er med tændrøret op i luften Hvis ventilerne står åbne begge eller den ene (udstødning ) eller den anden (indsugning)og man vender feks maskinen over på kaburatorsiden eller udstødningssiden ricikerer man (hvis ventilen står åben hvilket man ikke ved ) at der render olie ud i kaburator eller udstødning Hvis man vender maskinen så tændrøret vender ned og åben ventil/er olie ud i topstykke
Altså TÆNDRØR VENDE OPAD

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-05-08 15:24

Det er så smart at de fleste motorer vender sådan at det passer med tændtrøret op i luften hvis man lægger håndtaget mod jorden og så en tung ting lagt på det F,eks et stk tømmer eller lign

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-08 15:27

Jeg har kun en elektrisk plæneklipper. - Af hensyn til mine rare naboer,

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-08 21:32

Sunovich: Det er ikke nogen regel at der er højregevind. Min Partner har links, har lige haft den af for slibning. Skærer du hovedet af med en vinkel sliber er der ikke nok rest af bolten til at få fat med en tang.
Rustløsner på ( WD40) vent et stykke tid ogfind ud af hvilken vej kniven drejer når motoren går og løsn møtrikken samme vej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-08 21:46

Og brug ticket med små slag. Det hjalp på vores gamle biler.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-05-08 23:36

Stig knivbladet er 5 mm tykt eller mere og det er mere end nok at holde i Jeg taler af erfaring har skåret mange af på den måde og de sidder såmænd ikke fast når de er løsnet fra kniven(det er den de ruster fast i ) ,tangen er for ikke at brænde fingrene da den bliver varm Har aldrig efter mange hundrede afskruninger eller somme tider afskæringer oplevet en kniv med lenssgevind så det må da vist være en ualmindelig sjælden model du der har

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-05-08 23:38

Citat
Og brug ticket med små slag. Det hjalp på vores gamle biler.

Helt enig

Det er helt korrekt at vende motoren med tændrøret op af.

Det er også helt rigtigt at hvis man holder nøglen på bolten (efter rust løsner og små slag) og drejer kniven i omløbs retningen, så løsner du bolten.

Jeg skal vist igang med svejseren, jeg kan se ned til knivene når jeg slår græs

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-05-08 23:48

Taunusand få fat i et skjold fra en med Techumsech motor så er det ikke mere end 2 år og 3 mdr da det er levetiden for sådan en gætter på at din er med B & S Motor på så den sætter du så over på det andet skjold

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-05-08 23:53

Det er en 14.5HK have traktor der ellers virker perfekt
Men B&S motor, rigtig gættet, næsten alt har den type, hehe..
Den er fra 1995, så jeg tror ikke lige jeg kan finde et nyt skjold
Næ, gang i svejseren, det er nok billigst.

Når jeg er igang kan jeg jo passende slibe knivende

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-05-08 00:03

Ok troede vi snakkede om håndmodeller Tekumsech laver også større motorer til havetraktorer og de er klart bedre end de små som jeg snakker om Ja når det er klippebordet vi snakker om kan det godt betale sig at svejtse lidt hvis det ikke er helt vækEllers kan du måske være heldig at finde et på Dba eller lign.steder

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-05-08 00:08

Heldig er vist det rigtige ord. Mit gæt var ellers: Umuligt

Kan selv = Vil selv.
Jyde = Billigste løsning.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-08 07:33

Partner havetraktor med to knive.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 10:17

Støjelimineret elektrisk nabovenlig stigaklipper med miljø klip.
Nåe ja - 250 m2 mosgræsplæne.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-05-08 23:02

Støj, jeg bor på landet, traktor, motorsav, køer, hunde, fugle osv "larmer" vel også

Kommentar
Fra : ghjo

Dato : 17-05-08 19:13

Hej plb

Knivene kan også være monteret med en bolt med møtrik, det er de på min maskine.
jeg skal bruge to nøgler, en at skrue med og en til modhold.

Held og lykke
ghjo