/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
EPDM-dug under havefliser
Fra : steenfibiger
Vist : 3240 gange
500 point
Dato : 10-05-08 16:33

Jeg skæl lægge nye havefliser på terrassen og har fået det råd at lægge en EPDM dug under fliserne og fastgære dugen på soklen for at undgå et vandpres på soklen og kældervægen, og dermed fugt i kælderen. Men hvor langt skal dugen gå op på solen, og hvordan fastgør jeg dugen på soklen? med en frontplade eller frontpanel?
Flserne skal naturligvis have en hldning på nogle grader ud mod haven, men hvor kan jeg få mere at vide om det med at lægge en dug under fliserne? skal dugen være 1 mm? og hvor kanjeg købe det? i Bauhaus, Silvan eller lignnede?
Er mit spørgsmål klart nok?
God pinse og tak for nogle svar!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-05-08 16:44

En lille stavefejl: Der skal stå soklen - og ikke solen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-08 17:26

Ikke lige en besvarelse af dit spørgsmål, men prøv at læse i dette link, hvor en spørger faktisk bliver frarådet at lægge dug under sine fliser

http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/15.html

Du må også ha' en god pinse

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-05-08 18:08

Tak Nordstedi, men her drejer det sig ikke om fibertex-dug som vandet kan trnge igennem. Der er tale om en EPDB vandtæt du, der skal løde vandet væk fra sokkel og kældervæg. Det er en helt anden dug og en helt anden baggrund for denne slags dug.
Men tak for linket.
Steen

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 10-05-08 19:14

Jeg vil mene du kan fastgøre dugen med en fugeskinne, som den tagdækkere bruger (også til tagdug).
Husk at lægge duge så langt ned, at du får et rimeligt gruslag over til dine fliser (ellers vil de ligge løst). Husk også at dugen skal have et fald, så du iikke lave et badekar under fliserne, det vil se sjovt ud til vinter.

Dugen kan du købe i en trælast.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-05-08 19:41

Jeg vil absolut fraråde at bruge dug. Det vand der siver igennem fliserne gør at du får et smadder/*mudderbad under dine fliser, det løber ikke væk selvom der er fald på dugen., Sørg hellere for ordentligt fald væk fra huset på dine fliser.
Tænk til vinter når jorden er frossen og optøet nærmest huset, det er der den tør først, så for du måske presset dine fliser op af frosten.
Lad være

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 11-05-08 15:29

Nu har jeg fået to modsat rettede råd. Det ene fra en arkitekt M.A.A, som har specialiseret sig i fugtbekempelse, og som kender huset og grunden.
Så du er jeg selvfølgelig i tvivl om, hvilket råd jeg skal følge. Jeg håber, at jeg bliver klogere!
Men tak for jeres svar!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-05-08 15:32

Hvis du har fugtproblemer i kælderen, vil jeg da anbefale dig at få drænet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-08 16:11

Fugt i kælder kan også være kondens, og behøver ikke absolut at komme udefra.
Men ved fugt udefra, ville jeg nok grave ned og ordne/tætne fundamentet på ydersiden.
Og så noget omfangsdræn.

Kommentar
Fra : jensogmumi

Dato : 11-05-08 17:32

Du må under ingen omstændigheder lægge dug under dine sten da du så vil få (svømmende sten) og slet ikke en tæt dug som vil gøre dette problem enu være ,nej du skal lave et godt fald på dine fliser 15-20mm pr.meter og væk fra bygningen . nedlægge et dræn med sinkels (sten) imellem funderment og den første række sten du lægger.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 11-05-08 18:16

Jeg har fået en arkitekt til at undersøge kælderen for fugt. han siger at med den anvendelse af kældre man byggede kældre til i 1962 er der normale fugtforhold. Der er lidt afskalning af maling og puds på kældervægge, og luftfugtigheden er mellem 60 (vinter) og 80 (sommer) % relativ luftfugtighed afhængig af årstiden. Der er ventilation af kælderen gennem et åbent men sikret kældervindue. Vi har diskuteret indvendig og udvendig fugtspærre på kældervægge, omfangsdræn og faskine. men ifølge vores arkitekt er det ikke nødvendigt, så længe kælderen ikke skal benyttes til beboelse. Jeres forslag er udmærkede, men vores arkitekt vurderer dem som unødvendige i dette tilfælde. Han har dog foreslået at anbringe denne dug under fliserne, for at lede vandet ud mod haven og reducere vandpresset på sokkel/fundament og kældervæg.
Men jeg takker for alle jeres svar - og er stadig i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-05-08 18:37

Hvis du gerne vil have den epdm dug kunne du jo lægge den ca 30 cm nede under fliserne og fylde op med det du skal bruge for at lægge fliser .Lader du dugen have fald ud fra huset skulle der ikke være noget problem .dugen lader du gå op ad grundmuren til 10 cm under fliserne . Ind mod muren forsegler/limer du med sikaflex el lign.og holder dugen fast med en plastik liste som du fæster med slagnitter i rustfritt med 15-20 cm mellemrum

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-08 21:40

Hvad hjælper det at lede vandet væk fra huset, når det når enden af dugen løber det jo ned og ind igen.Fugtighed i jorden breder sig og er der tørt under dugen søger fugten derhen. Næ du et ordentligt dræn er hvad du har brug for og også mulighed for når du alligevel skal lægge fliser.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-05-08 22:25

Jeg ved ikke hvor meget en arkitekt tager sig betalt for at rådgive dig, men måske du skulle overveje at spørge en anden om råd.

Vi har selv fået drænet rundt om hele huset, og har været meget glade for det. Det kan gøres til en overkommelig pris, hvis du selv kan grave rundt om huset,

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-08 22:49

Prøv at spørge en murer/kloakmester hvad han mener.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 11-05-08 23:51

Udluftning: Det er ikke altid en god ide at lufte en kælder ud om sommeren. Varm luft kan indeholde flere gram vanddamp end kold luft. Hvad kan det så betyde? Jo, på en rigtig lummervarm sommerdag kan den relative fugtighed sagten ligge på 80 - 90 % relativ fugtighed - altså på vej mod mætningspunktet. Når den varme luft kommer ned i den kølige kælder og rammer de kølige vægge falder temperaturen, med mulighed for at temperaturen falder under dugpunktet. Det vil med andre ord sige at luftens fugt kan kondensere på dinne kældeydervægge. (Ikke et ondt ord om din arkitekt, men hvis har har specilaiseret sig i fugtbekæmpelse, så har han vist meget at lære - undskyld)

Skal du have en tør kælder hele året rundt skal du have tætte kældervægge (og gulv) og varmeisolering på dine kælderydervægge, så du ikke får sommerkondens.
Du og arkitekten er inde på at nedsætte vandtrykket på kældeydervæggen og det kan kun betyde at væggene ikke er tætte (ellers var det jo ligemeget).

Du skal grave kældervæggene fri til under kældergulvniveau, men aldrig under fundamentsniveau. Så skal du have renset dine kælderydervæg helt af og det gøres bedst ved sandblæsning. Herefter skal du gå væggen nøje efter og reparere evt. revner eller "stenreder". I de fleste tilfælde kan anbefales en berapning med cementmørtel til en jævn overflade. Så skal du påføre et vandtætningslag, som kan være Plastikol 1 S (Fra Maxit) Sluttelig varmeisoleres med f. eks. 125 mm Sundolit drænplade. Som flere har været inde på vil et afskærende omfangsdræn være en god ide. Ovenstående metode giver godt nok et tæt væg, men forhindrer ikke fugtopsugning ved gulvet. Det hjælper et dræn med til. Drænet bør hvis det er muligt, placeres under gulvniveau, men igen - aldrig lavere en soklen (huset vil sætte sig).

Hvis du vil læse mere om fugt (og fugtbekæmpelse) kan jeg anbefale SBI 178 (den kan du nok låne af din arkitekt?

http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsfysik/fugt/anvisning-bygningers-fugtisolering/bygningers-fugtisolering

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-08 07:38

Jeg er ved at købe en solcelledrevet ventilator til min kælder. Det er den slags der bruges i sommerhus for at holde dem tørre og fugtfrie i vintermånederne hvor de ikke er opvarmede. De fås til priser fra 3000,- og op. De hæver temperaturen op til 15 grader, og laver cirkulation og udluftning.
Anerkendt mærke.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-05-08 10:07

Nu er der vel ingen kældre, der er helt tørre. Det er jo bl.a. derforfor at kældre ikke må benyttes som bolig. Men der er ikke et problem med fugt i min kælder. Ideen med at lægge en dug under fliserne - som arkitekten selv har gjort ved sit eget hus uden problemer - er at reducere vandtrykket ved kraftige regnskyl. Det er naturligvis vigtigt at få et fald på dugen og fliserne - og så fastgøre den vandtæt på soklen. Ideen er at hjælpe regnvandet med at løbe væk fra huset. Jeg kender godt alle de aadre metoder med at grave jorden fri og lægge et vandtæt lag på ydersiden, omfangsdræn og faskine. Desuden kan man give Vasndex eller lignende på indersiden af kældervæggen. Kælderen er ikke kold og der dannes ikke kondensvand om sommeren.
Tak for alle de mange synspunkter

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 14-05-08 11:04

Nu har vi ændret det således, at dugen kun ligegr under den første meter af fliser ud fra soklen. Resten af terressen får lagt fliser uden dug. Terassen vender i vestlig retning. For at forøge ventilationen i kælderen har arkitekten nu foreslået, at vi borer et hul i den nordlige kældervæg og placerer en passiv ventilationsventil, som skibe brugte i gamle dage, hvor vinden skaber et undertryk på grund af Bernoullis princip. Kælderrummet har ydervægge mod vest og nord. Mod syd er kældergaragen, hvor dre ikke er megen vind!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-05-08 11:50

Den løsning lyder da heller ikke så skeløjet

At mange ikke benytter deres kælder er pga loftshøjden og ikke kun fugtproblemer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-05-08 12:07

Apropos kældergaragen så ville bilen have godt af at stå i en velventileret garage, det tørrer bilen og den ruster ikke så meget.
En udluftning er ikke nok i kælderen lige meget om det er Bernoullis princip eller Hansens, der skal mindst to ventiler elers laver du et undertryk og så er du lige vidt. Arkitekt eller ej.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 14-05-08 17:18

Der bliver ikke undertryk med med et åbent vindue og angangsveje til det fri og til stueetagen! Bilen står i carporten!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 17-05-08 18:33

Det lykkedes mig ikke at skaffe EPDM-dug fra hverken byggemarkeder eller trælasthandlere. Men jeg har købt Monarflex murfolie fugtspærre, 5o cm bred. Den lægger jeg umiddelbart under fliserne og bukker den op med 15 cm langs muren. Jeg lægger to baner med 10 cm overlap, så det rager ca 70 cm ud fra muren under fliserne. Jeg fastgør murfolien på fundamentet med en klemskinne? der suges med Borup Tagtæt tilsat gummi og glasfiber. Skinnen skrues også fast i fundamentet.
Men hvor køber jeg sådan en klemskinne?
Jeg borer også 2 huller ned til kælderen fra det fri, så det passser til 110 mm riste. Det har arkitekten gjort i sit eget kældersoveværelse!

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 17-05-08 21:12

Kære Steenfibiger.
Hvad har du dog gang i?
Du siger du ikke har fugt i kælderen, men vil fjerne vandtrykket. Hvorfor bruge resourcer på at fjerne vandtryk, hvis der ikke er fugt i kælderen spørger jeg bare?

I flere indlæg bliver du advaret mod at lægge en dug lige under fliserne, men det vælger du alligevel??
Du skaber dig selv to problemer. For det første vil dinne fliser ikke kunne ligge fast. For det andet beder du selv om frostskader i din belægning.
Så påstår du, at der ikke findes tørre kældre og de derfor ikke må bruges til beboelse. Forkert igen. Med den byggeviden og teknologi vi har i dag er det ikke et problem. Grunden til at kældre ikke må bruges til beboelse er først og fremmest, de manglende vinduer og dermed manglende redningsåbninger.
Din arkitekt kan være en udmærket arkitekt, men det gør ham nødvendigvis ikke til en dygtig tekniker. Åbenbart ved han ikke så meget om fugtteknik. Læs selv lidt her: http://www.icopal.dk/upload/icopaldk/productlibary/bitumenmembranes/icopal%20haandbog%20%20dk/04.%20bygningsfysik/4.1%20fugtl%C3%A6re.pdf.
Her vil du kunne læse at den relative luftfugtighed (RF) om sommeren ligger mellem 70 og 80%. Lad os tage et eksempel uden at gå til yderligheder vil jeg vælge udekonditionerne til 25 grader og 60% RF. Det vil sige at der er ca. 14 gram vanddamp pr, m3 luft. Hvis du ser lidt i diagrammet vil du opdage, at allerede ved en afkøling af denne luft til 16 grader, så har du nået mætningspunktet (også kaldet dugpunktet) og vanddampen overgår til at blive vand. Hvis ikke din kælder er konstant opvarmet, vil jorden der omgivet kælderen være ca. 8 grader. Er din kældervæg uisoleret vil temperaturen på indersiden ikke være ret meget højere. Når du s ventilerer om sommeren vil den varme udluft blive afkølet, når den rammer dine ydervægge og kondenserer.

Brug dog dine penge fornuftigt og vælg de rigtige løsninger.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 17-05-08 21:16

Sorry.
Linket viker ikke helt, som det skal.
http://www.icopal.dk/Alt%20om%20tag/Icopal%20Haandbog/Bygningsfysik.aspx og vælg menupunktet 4.1 Fugtlære i højrespalten

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 19-05-08 16:28

Tak for kommentarerne. Der er nu enighed mellem arkitekten og anlægsgartneren om fliselægningen. Grunden til at denne dug i dag er lagt 70 cm ud fra soklen er, at når fygesneen smelter så løber vandet ikke direkte ned, men ledes lidt væk fra muren inden det løber ned unedr fliserne. Den professionelle ekspedient i tømmerhandlens prof-center, hvor jeg købte dugen forstod udmærket problemstillingen. Bliver der et problem, som I forudser kan det ikke være uoverkommeligt at tage to rækker 30 cm. fliser op og fjerne dugen.
Mit størtste problem nu er at skaffe de klemskinner, der skal holde den ombukkede dug tæt ind til soklen.

Fugten i kælderen er som sagt ikke et aktuelt problem, men derfor kan jeg jo godt forsøge at skabe lidt mere ventilation i kælderrummet.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 19-05-08 19:29

Du gør da som du lyster.

Man høster som man sår - husk det ordsprog

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 20-05-08 15:10

Jeg tror, at det er en vigtig pointe om man har set den aktuelle bygningskonstruktion og altanen over de inderste fliser. Det kan være svært at se den bedste løsning, når man ikke har set konstruktionen.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 09-06-08 09:26

Vi venter stadig på klemskinnerne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-08 10:12
Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 23-06-08 12:25

Tak for tipset. Jeg fandt ikke lige hvad jeg skulle bruge, men jeg tror at en der hjælper mig har fundet listerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-08 12:38

Det var da et fremskridt, så kan du snart komme igang.... go' arbejdslyst

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-06-08 15:21

Ham der skal hjælpee mig har ikke tid lige nu!