/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Efterløn og sygdom.
Fra : spimmer
Vist : 4264 gange
100 point
Dato : 10-05-08 16:33

Hej.

Jeg har en bekendt, som kan gå på efterløn til efteråret. Hun er både psygisk og fysisk nedslidt, men hun tør ikke melde sig syg, da hun er bange for at det vil gå ud over hendes efterløn. Hun er offentlig ansat med løn under sygdom.
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-08 16:52

Hvilke betingelser skal være opfyldt for at få efterløn?
Efterløn er en frivillig ordning, som bygger på forsikringsprincipper og tilskud fra det offentlige.

Hvem er berettiget til efterløn?
- Personer, der har været medlem i en A-kasse i mindst 30 år, og

- har betalt efterlønsbidrag i mindst 30 år, og

- startede med at betale efterlønsbidrag senest fra man fyldte 30 år

Hvornår skal man senest tilmelde sig efterlønsordningen?
- Senest som 30-årig

Kan man fratrække bidrag til efterløn på selvangivelsen?
- Ja, efterløn kan trækkes fra ligesom bidrag/kontingenter til a-kasser og faglige organisationer

Hvornår kan man få efterløn?
- Man kan få efterløn, når man fyldter 60 år

Hvor stor er efterlønssatsen?
- (Klik i højre side for at se satserne)

Modregnes der for pension i efterløn?
- Ja

Kan man tjene penge uden modregning i efterlønnen?
- Ja, der foretages et fradrag, time for time. Der er dog mulighed for et lempeligere fradrag for de første 30.000 kr., man tjener hvert år, hvis der er tale om en relativ lav timeløn

Kan jeg hæve indbetalte efterlønsbidrag inden jeg fylder 60 år?
- Ja, men pengene skal som hovedregel overføres til en pensionsordning

Hvad er reglerne for efterløn?
- (Klik i højre side for at læse regelsættet)

Hvordan beskattes efterlønnen?
- Som personlig indkomst

http://www.bm.dk/sw624.asp

Betingelser for ret til efterløn

§ 74 11). Efterlønsalderen er 60 år.

Stk. 2. Efterlønsalderen er dog

1) 60½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959,

2) 61 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1959 til den 31. december 1959,

3) 61½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1960 til den 30. juni 1960, og

4) 62 år for personer, der er født efter den 30. juni 1960, jf. dog stk. 3 og 4.

Stk. 3. I 2015 og herefter hvert 5. år beregnes, jf. stk. 4, om efterlønsalderen for personer født efter den 31. december 1962 skal reguleres.

Stk. 4. Efterlønsalderen for personer født efter den 31. december 1962 forhøjes, hvis den gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste 2 år på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse heraf overstiger levetiden i 2004-2005 på 81,4 år. Levetiden opgøres som et simpelt gennemsnit for mænd og kvinder. Efterlønsalderen fastsættes af beskæftigelsesministeren til levetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en forudsat stigning i restlevetiden på 0,6 år og fratrukket en forudsat efterløns- og folkepensionsperiode på 19,5 år. Der afrundes til nærmeste halve år. Efterlønsalderen reguleres med højst 1 år ad gangen. Efterlønsalderen fastsættes med virkning pr. 1. januar i kalenderåret 10 år efter det år, hvori efterlønsalderen reguleres.

§ 74 a. Ret til efterløn har et medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, jf. dog § 74 o, som

1) har nået efterlønsalderen, jf. § 74,

2) har været medlem i mindst 30 år, jf. dog stk. 2-6,

3) har indbetalt efterlønsbidrag, jf. § 77, stk. 4, i 30 år, og senest fra medlemmet er fyldt 30 år, jf. dog stk. 2-6,

4) vil kunne opfylde betingelserne for ret til dagpenge ved ledighed, jf. dog stk. 8-10,

5) har fået indberettet værdien af pensionsformuen, jf. § 74 j, stk. 3, 4, 7 og 8, og

6) har bopæl her i riget eller i et andet EØS-land.

Stk. 2. Medlemmer, der er født før den 1. marts 1952, kan opfylde kravet om medlemskab, jf. stk. 1, nr. 2, ved uafbrudt medlemskab fra den 31. marts 1992 til mindst det tidspunkt, hvor medlemmet når efterlønsalderen, jf. § 74. Medlemsperioden skal dog mindst udgøre 10 år inden for de sidste 15 år. Medlemmet skal have indbetalt efterlønsbidrag, jf. stk. 1, nr. 3, uafbrudt fra den 1. april 1999.

Stk. 3. Medlemmer, der er født før den 1. januar 1959, jf. dog stk. 2, kan opfylde kravet om medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag, jf. stk. 1, nr. 2 og 3, ved uafbrudt medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag fra den 1. juli 1999 til mindst det tidspunkt, hvor medlemmet når efterlønsalderen, jf. § 74. Perioden med medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag skal dog mindst udgøre 20 år inden for de sidste 25 år. For medlemmer, som har indbetalt efterlønsbidrag, jf. stk. 1, nr. 3, uafbrudt fra den 1. april 1999, er det tilstrækkeligt, at medlemsperioden udgør mindst 20 år inden for de sidste 25 år.

Stk. 4. Medlemmer, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 31. december 1975, kan opfylde kravet om medlemskab og efterlønsbidrag, jf. stk. 1, nr. 2 og 3, ved uafbrudt medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag fra den 1. januar 2008 til mindst det tidspunkt, hvor medlemmet når efterlønsalderen, jf. § 74. Perioden med medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag skal mindst udgøre 25 år. For medlemmer født før den 1. juli 1964, som har været uafbrudt medlem og betalt efterlønsbidrag siden den 1. juli 1999, er det dog tilstrækkeligt, at perioden udgør mindst 20 år inden for de sidste 25 år.

Stk. 5. Et medlem, der er omfattet af stk. 4, 1. og 2. pkt., skal højst indbetale efterlønsbidrag i sammenlagt 30 år. Hvis medlemmet inden den 1. januar 2008 har indbetalt efterlønsbidrag for perioder forud for det fyldte 35. år, får medlemmet et tilsvarende antal bidragsfrie perioder. Det samme gælder, hvis et medlem fra det fyldte 35. år har indbetalt efterlønsbidrag i perioden fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2007.

Stk. 6. Medlemmer, der er født i perioden fra den 1. januar 1976 til den 31. december 1977, kan opfylde kravet om medlemskab og efterlønsbidrag, jf. stk. 1, nr. 2 og 3, ved medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag i 30 år, og senest fra medlemmet er fyldt 32 år.

Stk. 7. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan undtagelsesvis tillade, at der ses bort fra afbrydelser i medlemskabet og indbetaling af efterlønsbidrag ved afgørelsen af, om kravene i stk. 2-4 er opfyldt. Tilladelsen kan gøres betinget af, at medlemmet efterbetaler bidrag til arbejdsløshedsforsikringen og efterlønsbidrag for den pågældende periode.

Stk. 8. Et medlem, der efter det fyldte 50. år mister dagpengeretten ved udløbet af perioden i § 55, stk. 1, og som ved fortsat indbetaling af medlems- og efterlønsbidrag kan opfylde anciennitetskravet for ret til efterløn på det tidspunkt, hvor medlemmet når efterlønsalderen, jf. § 74, har ret til efterløn, selv om arbejdskravet efter § 53 ikke er opfyldt.

Stk. 9. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan i særlige tilfælde tillade, at et medlem, der har ret til efterløn efter stk. 8, og som på grund af sygdom ikke har kunnet overgå på den dag, hvor medlemmet når efterlønsalderen, jf. § 74, kan overgå på et senere tidspunkt, selv om medlemmet på overgangstidspunktet ikke opfylder betingelserne i stk. 8. Tilladelsen er betinget af, at medlemmet på overgangstidspunktet står til rådighed for arbejdsmarkedet, og at medlemmet har indgivet ansøgning om dispensation til arbejdsløshedskassen senest 1 uge efter raskmeldingen.

Stk. 10. Et medlem har ret til efterløn, selv om medlemmet på tidspunktet for overgang til efterløn ikke opfylder rådighedskravet efter § 62, fordi den pågældende efter lov om social service modtager støtte til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn eller plejevederlag for pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.

Stk. 11. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan efter forhandling med Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere regler om bidragsfrie perioder efter stk. 5.

herfra, hvor der er virkelig meget information https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31333#Kap11a

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 10-05-08 17:29

Hun sørger for at være raskmeldt den dag hun fylder 60 dagen før og dagen efter
kan hun syg så meget det skal være.
Kort og godt, på den måde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-05-08 20:03

Vær opmærksom på: 4) vil kunne opfylde betingelserne for ret til dagpenge ved ledighed, jf. dog stk. 8-10,

Det var nok derfor Teil skrev:[CITAT]--------------------------------------------------------------------------------
Hun sørger for at være raskmeldt den dag hun fylder 60 dagen før og dagen efter
kan hun syg så meget det skal være.
Kort og godt, på den måde.

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 14-05-08 14:03

Tak for svaret Teil.