/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Spørgeskemaet
Fra : Anna_tom
Vist : 482 gange
100 point
Dato : 08-05-08 22:40

Hej,

Jeg er nu igang med at få lavet et spørgeskema, som skal danne grundlag for en samfundsfagsaflevering. Emnet er "Unge og kriminalitet".
Spørgeskemaet er anonymt..

Spørgsmålet er så hvilke mere generelle forhold, skal man være opmærksom på, når man laver en spørgeskemaundersøgelse?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 08-05-08 22:43

Man skal jo feks. have et overblik over den sociale status for den, der svarer... Der skulle gerne være ligevægt i besvarelserne imellem diverse sociale lag. Ellers er det ikke relevant statistik....

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 08-05-08 23:01

Uh - der er mange ting. Allerførst skal I være helt klare over hvad det er I vil undersøge - altså nøjagtig hvad I vil bruge jeres besvarelser til. Der er ikke meget pointe i bare at formulere en masse spørgsmål "bare for sjov" - I risikerer at ende med en bunke besvarelser I ikke kan bruge til noget.

Noget af det allervigtigste er dernæst at undgå at lede dem der skal svare - eller at tillægge svarpersonerne nogle forudsætninger de ikke har.

Fx "Føler du dig truet af den stigende vold i samfundet" - er et dårligt spørgsmål, idet det forudsætter at svarpersonen er enig i at volden i samfundet er stigende (der findes naturligvis nogle objektive ting man kan tage udganspunkt i - fx politiets statistikker for anmeldelser af vold).

Det klassiske eksempel er spørgsmålet "er du holdt op med at slå din kone - ja eller nej". I spørgsmålet ligger forudsætningen at svarpersonen slår sin kone, og det er umuligt at undgå at indrømme uanset hvordan spørgsmålet besvares.

Skriv endelig her hvis I har nogle mere konkrete spørgsmål.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 08-05-08 23:03

.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-08 08:05

Der er mange hensyn at tage i sådan en undersøgelse, og selv mange professionelle undersøgelser er -for den kritiske læser- fyldt med fejl, der gør at undersøgelsens resultater ikke er troværdige (men det kan jo godt være bevidst, hvis det skal bruges i en særlig sammenhæng)

Som eksempel lavede Finansministeriet for nogle år siden en undersøgelse om sygefraværet i staten, opdelt på sygeperiodernes længde, og fik meget medieopmærksomhed på, at endagsfraværet var størst mandag og fredag. Som mangeårig personalechef i staten havde jeg det indtryk, at medarbejderne (min kone og mig selv inkl) ofte slæbte sig gennem ugen for så at lægge sig syg fredag og det meste af week-enden, eller startede med at være syge i week-enden og lå mandagen med). Hvis man korrigerede undersøgelsesresultatet for en-dagsfravær for, at det mandag og fredag kunne dække over to- og tre-dagsfravær, som der til gengæld var mindre af disse to dage, blev billedet, at der var nogenlunde lige stort fravær alle ugens dage. Efter en længere snak med hende der havde lavet undersøgelsen, og derefter hendes chef, blev rapporten ændret, så "pjækkedagene" blev fjernet. Dog ingen ny pressemeddlelse

Jeg tror det er vigtigt, at I gør jer klart hvad I vil undersøge. Skal man lave en undersøgelse af hele befolkningens holdninger til et eller andet plejer man at regne med ca. 1000 personer, og det er nok ikke realistisk for jer. Så måske hellere finde ud af holdningen hos en eller flere afgrænsede grupper, hvor I kan nøjes med meget færre personer.

Jeg fandt noget generelt om spørgeskemaundersøgelser her http://www.surveyxact.com/metode001.jsp men vær opmærksom på det er lavet af et firma for at sælge dem selv.

Men jeg tror det ville være klogt af jer at arbejde lidt med tingene, og spørge et eller andet analyseinstitut i jeres nabolag om de kunne afsætte tid til en snak med jer om hvordan man gør? I disse tider hvor det er vigtigt for arbejdspladser at gøre sig lækre kunne det da godt være de kunne finde tid til det.

God fornøjelse med opgaven!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-05-08 09:26

Ingen har endnu lavet et spørgeskema med fornuftigt indhold.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-05-08 00:26

Her er lidt, at starte med:

Opdel kriminaliteten i kategorier, eks. Hærværk, tyveri, røveri, vold, …
Del derefter op i udsat for, begået.
Stil samme spørgsmål 2 eller 3 gange i forskellige formuleringer (løgnedetektor)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-05-08 00:29

Glemte, at skrive, at opdelingen kun må bruges i planlægningen, mens de skal mixes i det færdige skema, da det ellers vil virke ledende.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-05-08 06:18

Tak for accepten, du stiller altid nogle interessanten spørgsmål