/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
To routere i serie
Fra : henrikkrebs
Vist : 2077 gange
200 point
Dato : 08-05-08 22:07

Jeg har hidtil kørt ADSL fra TDC - skillefilter, 'modem' og så min egen Bilka-router, en Netgear 54 Mbps Wireless Router WGR614 v7 (router, trådløst AP samt 4-port switch). Jeg har fulgt standardforslag med routeren på 192.168.1.1 (inkl DHCP) og 192.168.1.1 som default gateway.

Nu har jeg så fra min nye leverandør fået tilsendt et skillefilter og en router ZyXEL P2602R med een LAN-port. Den kører (efter at Cybercity/TDC havde haft lejlighed til at fejlrette) fint med een computer med routeradresse på default 10.0.0.1. Routeren har de sædvanlige features - fx DHCP - plus en ny port for voip men ingen switch (kun een LAN-port) og ingen trådløs AP.

Nu er opgaven at tilslutte min gamle Netgear til efter den nye ZyXEL så jeg stadig kan køre mit lille hjemmenetværk. Desv. er jeg nået til det punkt hvor jeg ikke kan tænke klart. Er der en der kan hjælpe med at skitsere nødvendige ændringer for at slutte de to routere sammen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-08 22:41

du skal ikke forbinde en router mere, det bil bare forvirre dig hvis du skal fejlsøge når der fx. ikke er internet. Tag isteder for din switch og sæt den efter ZyXel opg i den switch kan du så koble alt det på du har. Hvis jeg har misforstået dig så skrive, lyder dog også lidt underligt at en ZyXel router kun har en LAN port, er der muligvis nogen Ethernet porte?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-05-08 22:45

Du sætter din egen (gamle) router til en fast ip adresse på den nye router (ligesom man sætter en printer op).
Den faste ip på den nye router kan du betragte og forholde dig til ligesom din gamle udbyderadresse.

Altså:
wan - ny router - lan m. fast ipadresse - gl router - computere med dhcp adgang

Håber det er forståeligt

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 08-05-08 23:04

webnoob >> ja, jeg HAR to routere (Netgearen med indbygget switch, ZyXEL'en uden). Jeg behøver den nye ZyXEL p.g.a. VOIP-porte og den gamle pga en 4-port switch og et trådløst AP.

myg >> Det du siger er at jeg slår DHCP fra i den nye router og på en eller anden måde tildeler den gamle router fast fx 192.168.1.0?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-08 23:29

hvis du ikke har en "død" switch, så synes jeg du skal anskaffe dig en, at have to routere lige efter hinanden, kan drille rigtig meget

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-05-08 08:10

Bare sæ kablet til i din nye Zyxelrouter...

Jeg køre med samme opsætning, dog er min router nummer sat til fordi min IPOD ikke altid vil køre på min Zyxel router fra Fullrate. Den har dog ikke problemer med min Netgear..

Så hvis du ikke gider lave noget om er der ingen grund til det...

Så bare søt dem sammen...
Telefonstik - Zyxel - Netgear din

Da din router i forvejen køre IP adresser fra 10.0.0.1 er der ingen grund til at lave noget om, sæt kablerne til og det køre.
vh Ben

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-05-08 08:21

Hejsa

din ZyXEL P2602R sætter du i "brigde mode" (forward alle porte til din gamle router)
samt slår dhcp fra i ZyXEL P2602R.

sæt din gamle router til fast ip (f.eks 192.168.1.2)
og lad den styre dit netværk igen.

Det må kun være din gamle router som er tilsluttet ZyXEL P2602R

ZyXEL P2602R <-> din gamle router <->computere, printerer mv.

På denne måde virker din ZyXEL P2602R kun som ADSL modem.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-05-08 08:27

Ih hvor I dog roder rundt...

Mine router køre begge som router - der er ingen problemer, hvorfor så skabe dem...

Den føreste køre med Ip adreser fra 192.168.1.1 og den anden fra 10.0.0.1

Så jeg har dermed adgang til 2 trådløse net i samme bolig.

vh Ben

Kommentar
Fra : myg

Dato : 09-05-08 08:27

Når du sætter din nye router op til dhcp, kan du reservere et adresseområde til faste ip adresser. Dvs. du skal angive dit adresse scope til DHCP til f.eks. 192.168.1.25 - 192.168.1.50. De adresser som ligger udenfordette scope kan anvendes som faste ip'er - f.eks. til en printer.
Du må ikke bruge 192.168.1.0 da det er routerens egen ip som er din gatewayadresse.

Brug f.eks. 192.168.1.5

Det burde virke

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 200 point
Dato : 09-05-08 08:31

Og egentlig vil dette virke som Benjamin siger, men du har bare den fordel, at du kender wan adressen på din egen router (192.168.1.5) Det gør du ikke hvis du bare bruger dhcp scopet på den nye. Det kan du til gengæld bruge som et andet netværk, som Benjamin siger, problemet er bare, at der ikke er nogle tilgængelige stik, da routeren er uden switch og ikke trådløs!

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-05-08 10:37

Tak for svaret myg.

Jeg tror det væsentligste problem var at jeg (af setup-programmet for dsl-forbindelsen) fik sat egen PC's default gateway til 10.0.0.1. En anden PC der ikke var 'molestreret' fik sat IP-adresser manuelt (default gateway 192.168.1.1) og det hjalp. Nu er min 'ISP'er set fra PC'erne/Netgear-lansiden ikke Cybercity men Cybercity's modem/routerbox.