/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvor mange % skal ejendomsmægleren have?
Fra : majbritt05
Vist : 3955 gange
5 point
Dato : 03-03-03 10:36

Ved I hvor mange % ejendomsmægleren skal have for at sælge fx. et hus?

Og er det af salgsvurderingsprisen eller af salgssummen?

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 15 point
Dato : 03-03-03 10:45

Prøv at kigge på hvad jeg fandt på: http://www.boligassistancen.dk/Sal%C3%A6r%20ved%20salg.htm

Salæret til ejendomsmægler eller anden sælgerrådgiver
Det er vanskeligt præcist at angive, hvad det koster, hvis De vælger at sælge Deres bolig gennem en ejendomsmægler eller anden sælgerrådgiver.

Fra 1. juli 2000 er det lovgivningsmæssigt muligt frit at aftale, hvorledes honoraret skal beregnes, og i dag kan sælgeren og ejendomsmægleren derfor frit aftale, hvorledes salæret skal beregnes. Det kan være efter regning eller som et resultatafhængigt vederlag (afhængigt af om ejendommen bliver solgt eller ej) eller en kombination heraf.

Den pris, De skal betale for at få rådgivning og bistand, afhænger derfor af, hvad De kan forhandle Dem frem til. De fleste sælgerrådgivere har derimod faste honorarsatser, så De fra starten kender Deres udgift til salget. Læs mere her.

Ejendomsmæglerens salær
Ejendomsformidlerens samlede vederlag kan typisk deles op i markedsføringsbidrag, salgshonorar, låneformidlingshonorar, honorar for formidling af sælgerpantebrevet og kontante udlæg.

For at ejendomsformidleren har krav på salær, skal der være indgået en skriftlig formidlingsaftale om salget af boligen, og aftalen skal opfylde de krav, lovgivningen indeholder. Læs nærmere her.

Såfremt De vælger at overlade hele salgsarbejdet til en ejendomsmægler, skal De være opmærksom på, at ejendomsmæglere har mange forskellige måder at beregne deres salær på, og De bør derfor rette henvendelse til flere mæglere for at danne Dem et indtryk af prisen og for at have et grundlag for forhandling med ejendomsmægleren. De skal navnlig være opmærksom på posten benævnt; markedsføringsomkostninger, som der oftest kan og bør forhandles om.

Tidligere kunne mægleren kun kræve honorar, hvis ejendommen blev solgt, også benævnt som "no cure - no pay." Mange ejendomsmæglere reklamerer stadig med "no cure-no pay", eller "solgt eller gratis", hvilket betyder, at denne kun skal have salær, hvis boligen sælges inden formidlingsaftalens ophør. Der kan dog kræves et arbejdsvederlag, hvis De opsiger aftalen i utide.

Har De indgået en formidlingsaftale om "salg efter regning" kan ejendomsformidleren kræve vederlag for de ydelser, der er udført inden opsigelsen, f.eks. i forbindelse med markedsføringen, hvilket betyder, at sælger skal betale for ejendomsmæglerens ydelser, uanset om ejendommen bliver solgt eller ej.

Specifikation af ydelser
Ejendomsmægleren skal specificere de ydelser, der indgår i arbejdet, og oplyse Dem om det vederlag, der skal betales for hver enkelt ydelse, f.eks. annoncering, fremvisning af huset, salgsforhandlinger, markedsføringsomkostninger osv.

Kravet om en sådan specifikation gælder dog ikke i de tilfælde, hvor der er aftalt resultatafhængigt vederlag, det såkaldte no cure-no pay princip.

De skal huske at forlange en annonceringsplan, inden De siger ja til formidlingsaftalen. Som regel forlanger mægleren et pænt beløb til dækning af markedsføring af ejendommen, og så er det kun rimeligt, at De får sikkerhed for, at der bruges penge på annoncering, f.eks. i de store søndagsaviser.

Ejendomsmæglerne har endvidere specielle rabatter på annoncer i lokalaviser og dagblade, og De skal sørge for at få del i den rabat ved Deres salær forhandling.

Eksempler på salær
Nedenfor finder de eksempler på, hvad de enkelte ejendomsmæglere skulle have for at sælge en lejlighed, som ved en uforpligtende vurdering var blevet sat til kr. 965.000 kr.

Bemærk dog, at nogle mæglere var villige til af forhandle salæret, angivet som "aftalt pris". Bemærk endvidere, at mæglersatsen for en lejlighed er lavere end ved et hussalg.

Mæglerpris på lejlighed vurderet til kr. 965.000 kr.

Ejendomsmægler
Salær
Procentsats
Markedsføring
Pris i kr. inkl. moms

EDC
10000 kr.
3,00
*10800 kr.
ca. 62.000

Nybolig
10000 kr.
3,95
0 kr.
ca. 60.000

Realgruppen
10000 kr.
2,95
8800 kr.
ca. 59.000

Home
10000 kr.
2,65
10000 kr.
ca. 57.000

Danbolig
10995 kr.
2,65
0 kr.
ca. 45.700

Lillienhoff
"aftalt pris"!

ca. 43.750

BoligFyn
0 kr.
2,65
*8000 kr.
ca. 42.000

Ejendomsringen
"aftalt pris"!

ca. 37.500

* Reguleres efter antal annoncer!

Til ejendomsmæglersalæret skal de huske at tillægge udgifterne til advokat, tingbogsoplysning og evt. energimærkning samt tilstandsrapport.

Honorar ved Gør-det-selv salg
Hvis De selv mener at kunne udføre noget af salgsarbejdet, hvilket de fleste naturligvis magter, f.eks. vise huset frem, indrykke annonce eller lignende, har De måske kun brug for bistand til noget af det arbejde, der normalt udføres af ejendomsmægleren, og De kan herved spare et betragteligt beløb.

Når De selv står for en del af salgsarbejdet, kan De få råd og vejledning, om det De evt. ikke selv kan klare, hos en sælgerrådgiver.

Prisen for dennes rådgivning kan ligeledes aftales frit, og det kan ligeledes i den forbindelse anbefales, at De forhører Dem hos flere rådgivere, inden De beslutter Dem for, hvem De vælger.

De fleste sælgerrådgivere har imidlertid helt faste honorarsatser, så De fra starten kender Deres udgift til salget, også når De selv udfører en del af salgsarbejdet. Læs om Sælg Selv og SælgerRådgivning.

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 04-03-03 00:37

Hej

Efter at have solgt flere huse, er det min erfaring at du ikke skal give dem mere end 4%. Hvis de vil have mere, så find en anden.

BDG

Godkendelse af svar
Fra : majbritt05

Dato : 24-04-03 13:31

Tak for svaret CLAN.