/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Benzin forbrug 25 HK??
Fra : onetime
Vist : 1102 gange
300 point
Dato : 06-05-08 00:01

Hejsa.
Jeg skal ud og sejle i weekenden, men er i tvivl om hvor meget benzin jeg kommer til at bruge.

Båd:
Kregnæs 470 m. 25Hk Yamaha 2 takts motor.
Nogel ide om hvor meget benzin jeg kommer til at skulle bruge???
Skal en tur fra Helsingør til Ven og tilbage igen.

På forhånd tak!!!!!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-05-08 10:02

Selvom Yamaha 25hk er kendt for at være "benzinslugere" burde din 25 ltrs tank være rigeligt til den lille tur, som vel ikke tager meget mere end 3-4 timer alt iberegnet.

Du sejler vel altid ud med fyldt tank ?

God tur

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-05-08 10:04

ps. Benzinforbrug ??? Det er jo som med biler - det kommer an på, hvor meget der "drejes på håndtaget".

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-08 10:20

Strømmen er stærk i øresund, derfor vil forbruget være større når du sejler syd på.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 06-05-08 10:59

Hvis Du regner med 1 liter pr. sømil, og du har en ekstra dunk benzin med på turen, så
må Du jo prøve dig frem. Det er jo som de andre beskriver vanskeligt for vind, strømforhold
og så det med gashåndtaget/belastningen af motoren.

Hvis Du starter en bil og den står i tomgang kan Du høre på motoren hvis Du tænder el-
bagruden, det lange lys og klimaanlæg, så hører man tydeligt større motoromdrejninger
med efterfølgende øget brændstofforbrug.

Men god tur og kom sikker i havn.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-08 11:03

Ved han så hvad en sømil er.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-08 11:51

selvfølgelig: Det er et breddeminut.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-08 11:58

Citat
breddeminut.

Sikkert lettere at forstå, men korrekt forklaring.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 300 point
Dato : 06-05-08 15:10

Med 25 hk på numsen ryger en Kegnæs 470 op af vandet, så du når Ven på under en time, fyld tanken inden afgang og du har rigeligt.
Bortset fra det, bør du af sikkerhedsgrunde altid have mindst 10 ltr. med i reserve, hvis du forlader kysten og ikke kan ro ind.
Mvch
dabj

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-05-08 22:05

Citat
Ved han så hvad en sømil er.

Det er 1,852 km.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-05-08 08:09

Citat
Strømmen er stærk i øresund, derfor vil forbruget være større når du sejler syd på.

Og derfor også mindre, når du skal den anden vej (nordpå).

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-05-08 09:38

Citat
Og derfor også mindre, når du skal den anden vej (nordpå).

Nemlig Brokke.
Men mindre den når at vende

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-05-08 10:04

Dansk sømil var i søfarten en længdeenhed på 1.851,11 m.

En dansk sømil skal ikke forveksles med en international sømil på 1.852 m, selvom forskellen er på under 1 meter.

En sømil deles i Danmark i 10 kabellængder, der altså hver er på 185,11 meter.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-05-08 11:31

Og alt det udenoms snak, skulle så hjælpe onetime sikkert til Ven og retur??

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 07-05-08 22:26

Mange tak for alle de gode svar, jeg fylder tanken og tager en 10 L dunk med. Så burdte jeg kunne klare den.......

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-05-08 05:36

God tur--jeg smutter selv en tur til Læsø i weekenden.