/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kirstens konfimation
Fra : Lulleglad
Vist : 594 gange
120 point
Dato : 05-05-08 15:51

Hvorfor blev Kirsten Andersdatter ikke konfimeret ?

Hun er født 28/5-1834 i Store Arden sogn - hindsted herede -ålborg amt
Hun blev senere gift og begravet i dette sogn, men kan ikke finde hendes konfimation.

Hendes søskende blev konfimeret henholdsvis i
1844;1842;1849

Men hvorfor blev Kirsten ikke i omkring 1852 ?

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 05-05-08 16:49

Tjah - måske var hun ikke parat - eller hun kan være konfirmeret i et andet sogn. Jeg går ud far du har hende videre frem? eller er hun død?

Lis

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-08 16:53

Ikke ualmindeligt at de var ude og tjene til føden i den alder.

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 05-05-08 16:57

Jeg har alle øvrige oplysninger på hende - på nær konfimationen.

Men selv om man tjente ude, blev man vel konfimeret hjemme ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-08 17:04

Det er ikke så smart med de afstande og transportmidler man havde den gang.
Citat
Men selv om man tjente ude, blev man vel konfimeret hjemme ?

De fleste blev konfirmeret i sognet hvor de boede.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-05-08 17:15

Hun blev vel bare ikke konfirmeret. Det er der da mange der ikke bliver idag. Var det tvungen?.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-08 18:18

>>Hun er født 28/5-1834
>Men hvorfor blev Kirsten ikke i omkring 1852 ?

Bliver man ikke konfirmeret som ca 14 årig??
Altså ca 1848 for Kirstens vedkommende, Svend

Kommentar
Fra : bjabi

Dato : 05-05-08 18:45

På det tidspunkt måtte man ikke komme ud og tjene før end man var blevet konfirmeret.

Derfor var der mange der skrev til kongen og bad om lov til at blive konfirmeret før det 13-14 år.

Der har var en udsendelse om dette på DK4 på et tidspunkt.

MVH

Bjarne Bidstrup

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-08 19:45

Kirkebøgerne siger noget andet

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 05-05-08 19:45

Hej med jer.
Har lige været inde og kigge på online kirkebog
Storarden sogn - Hindsted Herred - Ålborg amt
Og kigge efter, Du skriver, Hun er født 28/5-1834.
I opslag 38, 1813-1864, står der... Ingen piger født i 1834 !!!!!
A hvad...
Hvor skal jeg så søge efter fødselen...
Hilsen Jytte der sidder på Falster.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 05-05-08 19:51

Tja, Jyttemor kom først.

Mon ikke der er gået ged i årstallene?

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 05-05-08 20:04

Er det denne familie?

Samtlige personer i husstanden

aalborg, Hindsted, Store Arden, Storearden Sogn, Hesselholt Bye, et Huus, [37], FT-1840, C3655
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Andersen 43 Gift lever af sin Jord
Ane Maria Andersdatter 40 Gift hans Kone
Inger Maria Andersdatter 12 Ugift deres Børn
Inger Andersdatter 10 Ugift deres Børn
Mariane Andersdatter 6 Ugift deres Børn
Anders Andersen 5 Ugift deres Børn
Kirsten Andersdatter 2 Ugift deres Børn
Anders Andersen 79 Enkemand Huusfaders Fader, og førsørges af ham

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 05-05-08 20:09

Hvis ja, så er hun iflg. opslag 46 født 28. marts- ikke maj

Men stadig ingen konfirmation...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-08 21:23

Ja, og 1838, ikke 1834, Svend
"
Kirsten Andersen Birth: 28 MAR 1838 Store Arden, Aalborg, Denmark
Father: Anders Andersen
Mother: Ane Marie Andersen
"

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 05-05-08 22:08

Hold da op, med fejl jeg fik skrevet i mit spørgsmål. Ja hun er født 5-3-1838 af anders og ane marie.

Det der undre mig er at alle hendes søskende er konfimeret og hun ikke er